Back 4 Blood

Back 4 Blood: Tunnels of Terror

Vi har gett oss ut på skattjakt i övergivna, men zombiefyllda, tunnelsystem i den första expansionen till Back 4 Blood...

Det var en del blandade omdömen kring Back 4 Blood när det släpptes i höstas. Många gillade att det kändes som den andliga uppföljare till Left 4 Dead-serien som det ju faktiskt är, men det var en del klagomål på främst en bristfällig singleplayer-del samt systemet med spelkort som låter oss anpassa vårt äventyr.

Den första Back 4 Blood-expansionen, Tunnels of Terror, släpptes i tisdags och jag har spenderat påsken med att peppra illbattingar i mörka tunnlar för att se om detta är vad fansen frågat efter. Och det jag kommit fram till, är att det inte finns något bra svar på den frågan. För Tunnels of Terror gör egentligen ingenting för att åtgärda det folk klagade på, utan fortsätter i samma fotspår, och det har dessutom en av de minst konventionella DLC-implementeringarna jag någonsin sett.

Detta betyder dock inte att det som erbjuds är dåligt, för så är det absolut inte. Tvärtom, du som älskade Back 4 Blood får mer av det roliga och tunnlarna som vankas skänker onekligen en hel del extra variation. Just de sju tunnlarna är nämligen det verkliga dragplåstret här. Men istället för att fungera som en egen kampanj eller nya kapitel att välja på, så har Turtle Rock Studios valt att gömma tunnelingångarna längs banorna. Det gör att du måste välja en bana, spela den och hoppas på att hitta en tunnel längs vägen.

Systemet i sig är inte dåligt eftersom den som stängt av cross-play i Back 4 Blood kan ha svårt att hitta matchmaking-medspelare redan som det är, och att lägga till ännu fler alternativ hade gjort det ännu svårare att hitta Cleaners sugna på att dräpa zombies. Men med det sagt så går det inte att komma ifrån att det var lite frustrerande att behöva leta tunnelnedgångar när jag skulle recensera, då jag mest av allt bara ville slunga mig ut i allt det nya.

Back 4 Blood
Dessa köttigt inbjudande entréer gäller det att leta efter på banorna om du vill utforska underjorden.

Nåväl, tunnlarna är synnerligen väl varierade sinsemellan och det finns dessutom episka vapen att komma över för den som utforskar ordentligt. Vapnen är dock både väl gömda och välbevakade, så räkna inte med att det är något du kommer ha access till ofta. Utöver att vara stämningsfulla, är grottsystemen dessutom fyllda med fiender, vara tre (Ripper, Shredder och Urchin) dessutom är nya. Då är det tur att Tunnels of Terror dessutom bjuder på två nya Cleaners som har egenskaper väl matchade för expansionen, och jag upplever att du åtminstone initialt kommer vilja ha båda i gruppen.

Första nykomlingen är brandmannen Sharice som ger ett rejält tillskott av hälsa till gruppen och dessutom är extra tålig mot trauma. När du inte riktigt vet vad som väntar dig, är hon ett väldigt säkert kort. Den andra nya karaktären är Heng, en kock som har lättare att se vart det finns tunnelingångar på banorna, samt även ser vapentillbehör. Tunnlarna är visserligen både stora och inte särskilt väl dolda (tänk enorma köttgrottor), men det är trevlig att ha en karaktär som hjälper till att komma igång med det nya - även om jag har svårt att se Heng vara något för mer avancerade spelare.

Back 4 Blood
Miljön i tunnelsystemen är synnerligen välgjord och varierad, synd bara att de är onödigt stökiga att komma åt.

För att summera expansionen, tycker jag att den känns i magraste laget för att motivera en prislapp på 159 kronor, vilket ändå är runt en tredjedel av vad det kostar att köpa spelet. Det går att begära mer för den prislappen, utan att vara speciellt oresonlig. Det lindras lyckligtvis av att det går att dela med sig av detta DLC till andra (jag har inte testat själv dock). Det räcker alltså att en i gruppen köpt, så får alla spela.

Visst är tunnlarna tjusiga, varierade och välgjorda, men både jag och andra jag spelat med ville få komma igång med det nya innehållet direkt. Att behöva välja en gammal bana och leta eventuella tunnelnedgångar på denna, är i det läget frustrerande. I slutändan känns det inte riktigt som en fullödig expansion och i allt väsentligt är det samma spel med två nya Cleaners och nästan allt övrigt innehåll är sådant du måste anstränga dig rejält för att kunna komma åt. Då räcker det inte att det är riktigt bra när det är bra - eftersom det sker lite för sällan för högre betyg än en medelmåttig sexa.

6 / 10
+
Läcker miljödesign, användbara nya Cleaners, fler spelkort