Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
recensioner
Dune: Spice Wars

Dune: Spice Wars (Early Access)

Patrik har skövlat resurser och blivit maskmat i Shiro Games spelbara tolkning av Dune...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Dune är som vi alla såklart redan känner till en älskad bokföljetong skapad av Frank Herbert. I motsats till många andra scifi-verk står det politiska i centrum i denna serie kultklassiska romaner. Dynastier tävlar om makten i universumen under en kejsare vars situation påminner lite om den som det tysk-romerska riket genomlevde. Filmvärlden har sett sina tolkningar av universumet i modern tid, däremot har inte spelmediet fått samma släng av Dune-sleven. Senast vi fick ett Dune-liensspel var 2001 och därför var det med glädje jag tog mig an strategispelet Dune: Spice Wars utvecklat av Shiro Games (tidigare kända för Northgard).

Det som slår mig är att det inte är ett regelrätt realtidsstrategispel utan en blandning av det och 4X. Vävt in i detta finns aspekter som hämtade ur andra strategispel. Det är en titel som försöker göra mycket och stå på egna ben. I detta avseende lyckas det väldigt bra. Du börjar spelet med att välja kontrollen över en av fyra distinkta fraktioner. Det första valet du kan göra är House Atreides som fokuserar på fred, ära och heder i diplomatin. Den andra du kan spela som är House Harkonnen vilka är mer våldsamma, tyranniska och fungerar bäst när du expanderar ditt territorium. Den tredje fraktionen var även min favorit och det är smugglarna som lever på att utnyttja omständigheter och sina motspelare. Den fjärde och berättarmässigt viktiga fraktionen är The Freemen, de kan beskrivas som planetens urinvånare. De är bättre på att utnyttja terräng och kan använda sig av sandmaskarna.

Dune: Spice Wars
Både dagarna och nätterna erbjuder fin ljussättning i miljöerna.

Efter att du valt fraktion och rådgivare med specifika bonusar kan du sedan bege dig in på kartan. Mycket av landskapen är öknar. Kartan är uppdelad i territorium och du ska med hjälp av att bygga byggnader, placera ut resursinhämtare, ockupera byar och föra diplomati expandera ditt rike. Det sker sömnlöst även om det inte riktigt har djupet av ett realtidsstrategispel som Age of Empires 4 eller komplexiteten hos ett 4X som Civilization. Snarare är det den lite lättsammare tolkningen av olika genrer som ger spelet dess egna identitet spelmässigt. Nackdelen med att det intar ett strategispel utan en berättardriven kampanj är att det tappar mycket av attraktionen i sin licens.

Detta är en annons:

Trots att du har diplomatiska intriger, spionage, ett råd där du röstar periodvis och mycket annat tycker inte jag att Dune som varumärke cementeras tillräckligt. Jag vill ändå berömma utvecklarna för att ha hittat ett intensivt, snabbt och roande upplägg som är ovanligt att se i genren. Trots att strategispel är populärare än vanligt är Dune ett exempel på utvecklare som hittat ett bra spelmässigt upplägg som är något lite eget. Jag kan anse efter flera timmar med versionen att det kanske inte håller mig kvar som spelare för länge. Det saknas miljövariation och det spelmässiga blir lite nedtyngt av alla system. Däremot gillar jag mittenperioderna av matcherna. Det är lite oklart vem som ska vinna, alla system börjar kännas av och de stora fraktionerna har börjat handla, slåss eller kriga på riktigt. Det är inte bara landbaserade styrkor utan även luftorienterade som deltar i stridigheterna.

Dune: Spice Wars
Smugglarna blev snabbt en favorit.

Eftersom alla fraktioner har olika styrkor och begränsningar blir det intressant. Båda kungliga husen har full tillgång till ett FN-liknande system från Civilization som kallas för Landsraad. De två andra fraktionerna kan muta och få igenom förslag genom att manipulera röster. Systemet är inte fullt så kraftfullt som jag först trodde men du kan utnyttja det till fördelar beroende på situation. Förutom att du ska klara av att mikrostyra enheterna, använda diplomatiska system och denna Senat behöver du bemästra systemet för spioneri. Det är många lager som kan bli för mycket om man är lite ovan med strategispel. Då har jag inte ens nämnt skattesystemet för den viktiga resursen Spice teknologiträdet, bygga upp sina baser, se till så att trupperna inte blir uppätna av maskar och hantera andra lager i det spelmässiga. Du kan använda alla dessa system och fler för att vinna en av tre sätt som alla tar runt 3-6 timmar per match.

Dune: Spice Wars
Teknologiträden för respektive fraktion är bra.
Detta är en annons:

Jag upplevde att det gick bra för mig att hantera alla inslag som spelaren förväntas göra. Däremot misstänker jag att en avsaknad av ett vettigt träningsläge kommer att skapa en brant inlärningskurva för många spelare i början. När jag började skriva på recensionen kände jag ändå att det var värt resan på planeten Arrakis. Med tiden kan detta växa ytterligare med nya spelmässiga inslag, fraktioner, kartor och annat. I dagsläget är det ett kompetent strategispel som hittar en egen väg i myllret. Det är inte perfekt, det finns mindre buggar och licensen används inte fullt ut. Det är inte så att karaktärer finns representerade från universumet utan att det aldrig riktigt känns som att detta är en konflikt från det universumet. Jag saknar också ett flerspelarläge vilket ofta är viktigt i den här genren.

Utvecklarna har lovat både en kampanj och ett flerspelarläge på sikt. Tyvärr kan jag inte bedöma spelet utifrån vad som komma skall utan för vad det är idag. Den sista punkten som jag hoppas utvecklarna putsar på är datorn både när den röstar och handlar med spelaren. Precis som i det allra flesta titlarna av den här typen finns det problem där. Det kan handla om att den tackar nej till fördelaktiga beslut, röstar konstigt eller inte klarar av vissa av systemen. Jag hade gärna sett mer röstinspelad dialog när du interagerar med viktiga karaktärer. Musiken sätter däremot en bra stämning även om jag saknar dialog. Gillar du Dune, strategispel och klarar av att vänta på en berättarstyrdkampanj och flerspelarläget kan det vara intressant. Jag ångrar inte min tid med upplevelsen även om jag samtidigt anser att de borde ha haft lite mer funktionalitet på plats innan släpp.

Dune: Spice Wars
Diplomatin är inget särskilt men duger. Problemet är att datorn inte kan hantera handeln fullt ut.
Dune: Spice Wars
Dune: Spice Wars
Dune: Spice Wars
Dune: Spice Wars
Dune: Spice Wars
Dune: Spice Wars
Dune: Spice Wars
Dune: Spice Wars
Dune: Spice Wars
Dune: Spice Wars
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Fin grafik, grymma sandmaskar, trevlig musik, många lager av spelmekaniska system, roande upplägg och en bra blandning av genrer.
-
Brister i AI, saknar variation i nivåerna, ingen berättelsedriven kampanj och inget flerspelarläge vid släpp.
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content