Svenska
Gamereactor
recensioner
Gear.Club Stradale

Gear Club Stradale

Folket bakom Test Drive Unlimited har återigen kopierat Driveclub och nu släppt lös sina exklusiva racingklubbar på Iphone...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Det är en tragisk resa de gjort, Eden Games. För det började ju så lovande, med hur 12 stycken kompisar i slutet av 1996 beslutade sig för att försöka göra ett rallyspel till Playstation och ett drygt år senare spottade ur sig det idag ikoniska V-Rally. Sen då? Eden Games växte så det knakade. V-Rally 2. V-Rally 3. Need for Speed: Porsche Unleashed och sen kom storkovan. Infogrames köpte upp dem och året därpå blev Infogrames Atari och utvecklingen av Test Drive Unlimited drog igång. En gång i tiden bestod Eden Studios av 100 racingtokiga utvecklare som verkligen brann för att göra ambitiös open world-racing dränkt i bensinångor och vidsträckta kvällssol-race. Men Test Drive Unlimited sålde dåligt och Atari kickade över halva personalstyrkan utan förvarning vilket fick grundaren av Eden Studios, Dave Natal, att gå i taket. Han stämde sin ägare/förläggare och 2015 stod det klart att Eden ännu en gång var oberoende, självägda. Nu hade dock personalstyrkan krympt från 100 till 50 ned till 15. Och med 15 personer gör m,an ju inga påkostade storspel direkt, särskilt inte inom racinggenren.

HQ
Gear.Club Stradale
Grafiken är ursnygg.

Det är väl också just därför som Eden Studios huvudsakliga fokus idag ligger på visuellt slående mobilracingspel byggda runt att blockchain-system där man ska traggla sig till döds för att låsa upp nytt innehåll, eller sluska fram pluskan och betala riktiga pengar för låtsasbilar. Och detta märks väl i Gear Club Stradale till Iphone, även om det nu är en del av Apple Arcade och därmed per definition fritt från allt vad mikrotransaktioner heter. Den där grind-grejen finns fortfarande kvar, tyvärr, även om jag aldrig behöver använda pengar för att ta mig vidare - Bara tid. Massor och åter massor av tid.

Gear Club-spelserien handlar om klubbar, precis som namnet antyder. Det kretsar kring den där känslan av elitistisk exklusivitet som en sportbilsklubb i verkligheten erbjuder, tydligen. Lite som Driveclub fungerar till Playstation 4, men på ett klart mer simpelt och mobilanpassat vis. Att Eden Studios tjuvkikade både en och 129 999 gånger på Evolution Studios ursnygga PS4-spel när de först skapade den första delen i Gear Club-följetongen begriper vi alla. Upplägget är väldigt lika även om klubbhysterin mest känns som krims-krams enligt mig. Känslan av exklusivitet infinner sig för egen del aldrig riktigt här och de vackra medelhavshusen som jag parkerar utanför när jag byter mellan mina bilar, ger mig ingenting och bidrar ingenting till atmosfären. Jag hade nog mycket hellre sett ett öppet upplägg med fler och tätare onlinerace och fler bilar att välja mellan från start, upplåsta och redo att köras. Hela den här gamla mossiga grejen om att jag ska "låsa upp" varenda liten bil genom att traggla mig igenom lopp efter lopp, började kännas ordentligt gammal och "gjord" redan 2004, för egen del. Idag... 4000 år senare - Är det bara en enda stor irritationsfaktor.

Gear.Club Stradale
Det finns gott om sexiga sportkärror baserade på riktiga licenser med i spelet.
Detta är en annons:

Racingem är någon slags mix mellan Assetto Corsa Mobile och Asphalt 9, 50% arkadtrams och 50% "simcade", med andra ord. Bilarna går inte särskilt snabbt och de understyr alla ganska ordentligt. Varje kärra gasar av sig själv trist nog vilket mest innebär att man som spelare bara behöver svänga, då bromsen är rätt meningslös. Det finns en "suggested line" i asfalten, precis som i exempelvis Forza Motorsport, som naturligtvis blir röd när man närmar sig en kurva man det innebär ändå inte att jag någonsin behöver bromsa (vilket du gör genom att lägga hela tummen över bilen och trycka till), istället svänger jag lite hårdare, initierar en liten minisladd som gör att bilens front pekar in mot kurvans slut, och sen kör vidare. Detta gör ju att racingen sig snabbt blir rätt trist även om vare sig spelkontrollen eller fartkänslan är särskilt dålig. Tvärtom.

Gear.Club Stradale
För att låsa upp bilar krävs det att man tragglar sig igenom mängder av lopp.

En del av det här spelet som är desto bättre - är grafiken. Att 15 personer kan skrämma ur sig ett mobilspel som ser såhär bra ut är fränt och allt från vägarna till de omkringliggande miljöerna och bilarna andas premiumkvalitet. Flyter bra gör det också, laddar snabbt och erbjuder en riktigt trevlig, lättbegriplig presentation. Ljudet är inte heller dumt, även om musiken känns lite malplacerat punkrock-aktig under långa stunder. Det är synd att Eden inte utmanat mig som spelare mer med en annan typ av körkänsla och krav på att man kontrollerar bilens acceleration, också. Det är också synd att Eden Studios inte gjort ett "öppet" racingspel utan blockchain-känsla dränkt i tragglande för att komma vidare. Det drar ned Gear Club Stradale som får nöja sig med ett riktigt medelbetyg.

05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Ursnyggt, korta laddningstider, mängder av sexiga vrålåk, bra ljud
-
Könlös spelkontroll, stel och understyrd körkänsla utan fart, massa tragglande för att avancera
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

1
Gear Club StradaleScore

Gear Club Stradale

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Folket bakom Test Drive Unlimited har återigen kopierat Driveclub och nu släppt lös sina exklusiva racingklubbar på Iphone...



Loading next content