Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
recensioner
Sonic Origins

Sonic Origins

Via den bejublade Retro Engine (som drev Sonic Mania) har Sega nu släppt lös fyra gamla Sonic-klassiker i en efterlängtad samling, men Hegevall är ändå inte särskilt imponerad...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag har skrivit om det flera gånger, jag vet. Om mitt första möte med Sonic the Hedgehog, som skedde hemma hos klasskamraten Mattias dagen efter spelets europeiska release till Sega Mega Drive. Jag minns det mycket väl, trots att många år passerat. Jag satt som förstenad, bara gapade. Sonic var det enskilt snyggaste spel jag någonsin sett och musiken, spelmekaniken, tempot - Allt kändes i det närmast förtrollande inbjudande, då. Sonic 2, Sonic 3, Sonic CD... Åren gick och jag och Sonic tröttnade väl en smula på varandra om ärligheten ska fram, även om Sonic 2 var och förblir ett alldeles utomordentligt charmigt, snyggt, varierat och framförallt gruvligt underhållande plattformspartaj. När nu Sega släpper en omsorgsfullt hanterad retrosamling med samtliga av dessa fyra klassiker i, borde jag rimligtvis vara exalterad?

Inte särskilt, tyvärr.

Origins innehåller Sonic the Hedgehog, Sonic the Hedgehog 2, Sonic the Hedgehog CD och Sonic 3 & Knuckles som alla inkluderats både i sin originalform, orörda och exakt i det skick som de släpptes i u8nder 90-talet (i 4:3-bildratio och med begränsade mängder liv samt tidsbegränsning på varje bana genom samtliga spel). Samtliga fyra spel har även överförts till Sonic Mania-spelmotorn (Christian Whiteheads "Retro Engine") för att erbjuda 16:9-bildratio, obegränsade mängder liv samt bortplockad tidsbegränsning. Det är också allt. Inget mer har tillförts, inget annat har ändrats. Vilket jag anser vara synd och skam. Ska man "piffa upp" 31-32 år gamla spel på det här sättet och ändå genomföra arbetet med att byta spelmotor, borde man ju som utvecklare även ha den goda smaken att bland annat tillföra en Save-funktion. Som det är nu måste man som spelare dessutom välja. Det går liksom inte att spela 4:3-originalen ("Classic Mode") med oändliga mängder liv och det går alltså inte att spela 16:9-versionerna ("Anniversary mode") med tidsbegränsning, vilket känns snålt till att börja med.

Sonic Origins
4:3-originalen eller "putsade" 16:9-konverteringar? Valet är ditt.
Detta är en annons:

Sen har vi det här med mängden material som låsts här och som måste låsas upp antingen genom att traggla spelets "Missions" (specifika utmaningar på olika banor som gör att man belönas med guldmynt som sen går att handla för i spelets museum) eller genom att slanta in ytterligare 50 kronor i "DLC" utöver de 429 kronorna som Origins kostar. För 50 spänn till öppnas ett par låsta karaktärer upp, man får fler nygjorda mellansekvenser och andra startskärmsanimationer vilket känns girigt och snurrigt, i mångt och mycket. Den girighet som Sega överlag visar upp här tycker jag går lite över gränsen. Om man vill pyssla med renodlad fanservice, som Sega gjorde med bland annat Sonic Mania, är det ju kanske bra om man inte straffar fansen i det första skedet genom orimlig prissättning och betalväggar.

Sonic Origins
Sonic är alltid mysigt. Alltid. Även om delar av den underbara Sonic 3-musiken plockats bort i Origins, detta eftersom den skapades av självaste Michael Jackson.

Med det sagt flyter samtliga fyra spel superfint i Retro Engine, de flimrar mindre än alla emulerade versioner jag har testat och det är finfint att kunna spela dem alla i widescreen och utan begränsad mängd liv. Som snorig fjortis tror jag faktiskt att jag huserade viss uppskattning för den gamla skolans svårighetsgrad med begränsade liv och begränsad mängd tid men idag skulle jag ljuga om jag påstod något annat än att jag avskyr hela det där stressiga upplägget. Därför föredrar jag tveklöst Anniversary-versionerna här där Retro Engine-programmeraren och Sonic-fantasten Simon Thomley är höjdpunkten i denna samling, som tyvärr inte når de höjder som jag hade hoppats på.

Sonic Origins
Sluska upp plånboken, Sega vill ha alla dina pengar. Nu.
Detta är en annons:

Sega borde dels ha fortsätt utvecklingen här, stoppat in fler funktioner, fler spel. De borde även ha låst upp allt innehåll från ruta ett och sänkt priset till de 299 kronor som Sonic Mania kostade. 429 kronor plus 50 spänn till för att låsa upp till synas obetydligt dravel är en prissättning som jag bara inte kan ställa mig bakom och när Sega nu även plockat bort retroversionerna av samtliga fyra spel från bland annat Steam, blir det än mer uppenbart att de avser att suuuga ur varenda öre ur fansen innan de lastar på med Origins 2. En del av mig är glad över att få återse min barndomsfavorit, världens bästa igelkott. En annan del av mig känner mig en smula irriterad på att Sega här visat upp en typ av girighet som bara kommer att straffa sig.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Samma underbara design, flyter fint och utan flimmer, 16:9-läget är härligt, bra musik
-
Saknar funktioner, känns girigt och innehållslöst jämfört med många andra samlingsversioner
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

8
Sonic OriginsScore

Sonic Origins

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Via den bejublade Retro Engine (som drev Sonic Mania) har Sega nu släppt lös fyra gamla Sonic-klassiker i en efterlängtad samling, men Hegevall är ändå inte särskilt imponerad...



Loading next content