Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
recensioner
Gun & Dungeons

Gun & Dungeons

Ännu ett i raden av påkostat snygga mobilspel som förstörs från start till det bittra slutet av utvecklarnas samt utgivarnas koncentrerade girighet. Måns är inget större fan...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

För den som ännu inte tröttnat på att kasta in hutlösa summor pengar i slappa mobilspel kommer här nästa skamlösa cash grab. Det låter kanske väl elakt och Gun & Dungeons är egentligen inget dåligt spel men för egen del så har jag i det närmaste gett upp nu. Det finns nämligen ingenting som stör mig så mycket som spel där jag måste vänta på att få spela, om jag nu vägrar att slänga in mina surt förvärvade slantar i ett spel som är så simpelt i sin uppbyggnad att jag hade skämts som en hund om jag var utvecklare och ens bad om en krona. Gun & Dungeons är nämligen ännu en generisk dungeon crawler som inte tillför någonting nytt till genren. Jag är en namnlös pixelpojk med stora vapen som plöjer genom horder av repetitiva fiender i min jakt på loot. Loot som jag sedan kan använda för att uppgradera mina vapen och min utrustning. Mitt uppdrag är att överleva så länge som möjligt för att kunna ta mig vidare till nästa bana. Något som är en barnlek i början men som successivt blir allt svårare, för att sedan nå absurda nivåer. Detta givetvis för att jag skall börja spendera.

Jag måste alltså inte köpa något men utvecklaren vill förstås att jag slita mitt hår och svära högt över att jag inte har en chans mot den där bossen som skjuter målsökande robotar mot mig som om det inte fanns en morgondag men jag vägrar. Problemet med min obstinata inställning är att jag dör. Och dör. Och dör. Varje gång jag vill spela så kostar det mig fem energiblixtar och jag har tjugo totalt. När de är slut så måste jag vänta. Och vänta. Och vänta. Femtio minuter tar det för energidepån att nå fem enheter, vilket räcker till en omgång. EN. En spelomgång som på högre svårighetsgrader varar någonstans mellan två och fem minuter. Jag kan naturligtvis spendera för att omgående fylla upp energin. 60 kristaller kostar ju faktist bara 11 kronor. Och om jag ändå skall betala en sådan låg summa så kan jag ju lika gärna betala 55 kronor för hela 500 kristaller eller hur? Det gör mig rasande och när jag är som mest frustrerad så poppar de upp. Som giftsvampar ur jorden. "Hot Deals" Tidsbegränsade erbjudanden om att köpa ett specialpaket för 109 kronor eller kanske vill jag köpa en hemlig gåva för bara 349 kronor. Endast i dag. I morgon är det för sent. Nej, det är det förstås inte. Då väntar nya erbjudanden i shopen.

Gun & Dungeons
Hett om öronen? Då är det kanske dags att öppna plånboken? Bara lite? Snälla?

När jag klarat mig fram till banans boss så är spelet ändå så generöst att jag kan få fylla på min hälsa eller välja en power-up, en temporär uppgradering som endast gäller den omgången skall sägas. Men, för det finns förstås ett men. Har jag inte tillräckligt med kristaller då så kan jag i stället få titta på en reklamfilm på 30 sekunder. När jag har sett samma dubbade reklamfilm för andra giriga mobilspel för tolfte gången så brinner det en eld inom mig. Då känner jag mig som Michael Douglas i Falling Down och är beredd att gå ut för att bränna ner världen men jag biter ihop, knyter näven i fickan och fortsätter. Jag ser att jag spelar "Story Mode" men jag undrar, var är storyn? Det finns ingen story här. Enbart en oändlig grind för meningslös loot. Jag plockar upp ett par spejsiga glasögon och pryder min avatar med men känner ingen glädje. Ett "Legendary" plasmavapen? Don't mind if I do! En tillstymmelse till eufori börjar bubbla upp i min hjärntvättade tillvaro, ända tills jag upptäcker att det är helt värdelöst innan jag har uppgraderat bössan i tjugo steg, något som förstås kostar pengar eller tid. Eller allra helst både ock. Jag byter tillbaka till mitt trötta standardvapen och springer vidare. Eller springer och springer. Jag sitter i soffan med fingret på skärmen och drar det fram och tillbaka för att släppa det och låta vapnet avlossa sig självt. Ja, det är ännu ett självspelande spel. Det är allt jag gör. Styr och släpper, styr och släpper och där sitter jag i min ensamhet och undrar, var det här allt? Ja, det var ju det.

Gun & Dungeons
Vad kan man fresta med i dag tro? En Heroic Bundle kanske?
Detta är en annons:

Gun & Dungeons är som sagt egentligen inget dåligt spel. Det fungerar helt utan problem och det är en habil underhållning för stunden. Perfekt för flygresan eller på lunchrasten med trivsam pixelgrafik som flyter på utan problem och musik som inte stör men upplägget är vidrigt och enbart på grund av det så tänker jag dra av rejält med poäng. Free to play är ju i grunden en bra sak men nu är det nästan så att det tar emot att placera det på pluskontot. Det är egentligen inte värre än andra mobilspel med sina skamlösa affärsmodeller men det måste få ett slut, vilket det förstås inte kommer att få på grund av att jag sitter här och drar av poäng men någonstans måste man ju börja. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
Free to play, trivsam pixelgrafik, bra prestanda
-
Mängder av mikrotransaktioner, skamlöst mycket reklam, väntetiden på att få spela är absurd
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

2
Gun & DungeonsScore

Gun & Dungeons

RECENSION. Skrivet av Måns Lindman

Ännu ett i raden av påkostat snygga mobilspel som förstörs från start till det bittra slutet av utvecklarnas samt utgivarnas koncentrerade girighet. Måns är inget större fan...



Loading next content