Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Urban Trial Pocket

Urban Trial Pocket

Plug in Digital har konverterat sitt mysiga PC-spel till våra mobiltelefoner och Hegevall har hoppat med liten moped likt en svettig mink...

Jag älskar trial-spel, där man rattar spänstiga trick-motorcyklar och genomgår det ena osannolika megahoppet efter det andra. Eller ja, vänta. Jag brukade älska trials-spel (både enklare mobilspel, webbvarianter samt Red Lynx ultrapopulära Trials-spelserie) men jag tröttnade efter Trials Rising och har sedan dess inte gjort några trick på någon motorcykel, oavsett plattform (och framförallt inte i verkligheten). Trots detta blev jag sugen när jag såg att Plug In Digital nu släppt lös Iphone-titeln Urban Trial Pocket som kostar 55 kronor.

Urban Trial Pocket är en härlig mix mellan Trials Evolution, Joe Danger och Tony Hawk's Pro Skater och det är riktigt jädra trevligt, ska jag berätta för dig. Allt handlar om att ratta sin lilla minimoppe mot olika stora hopp och sprätta iväg över hoppkanten och under själva luftfärden genomföra så många högtflygande, akrobatiska trick som du hinner. Det handlar om att snurra (180°-1080°), släppa styret, lägga sig på sadeln, göra bakåtvolter, framåtvolter, snurrvolter, dubbla snurr-framåtvolter medan man släpper styret och allt där i mellan. Detta medan man måste hålla koll på moppen så att den inte landar på fel hjul. Fysiksystemet som det här spelet är byggt på är mycket väl balanserat och erbjuder strålande spelbarhet och lysande spelkontroll, detta trots att touch-systemet gör Urban Trial Pocket svårare än vad det egentligen är. Jag spelade i ungefär 20 minuter innan jag bytte till Steelseries Nimbus+ för att slippa kramp i samtliga fingrar och det var först då som jag lyckades trixa mig genom de första riktiga utmaningarna.

Urban Trial Pocket
Urban Trial Pocket är baserat på 2021-spelet Urban Trial Tricky, till PC.

Gasar och hoppar gör man via varsin knapp och precis som i Tony Hawk-spelen gäller det att trycka på hoppknappen i exakt rätt ögonblick, samma millisekund som moppen lämnar kanten på hoppet man kör upp på. Det finns sedan en slags slider för att balansera motorcykeln i luften, tre stycken trickknappar där man kan skräddarsy sina egna trick längre fram i spelet och knyta dem till dessa, en bromsknapp och en knapp för att snurra. Kruxet för mig är att de sitter så pass nära varandra i touch-kontroll-portionen av Urban Trial Pocket att jag innan jag grävde fram min Nimbus+ tryckte på alla samtidigt, ungefär. Som att försöka manövrera en miniräknade med en normalstor klase bananer.

Urban Trial Pocket kostar 55 kronor och trots detta är hela spelet låst från start, och det stör mig ganska mycket. Jag förstår grejen med att man bygger utmaning och belöningar genom att låsa upp varje liten sak efter varje genomförd liten grej, men detta känns gammaldags och irriterande enligt mig och något som vi borde skippa idag, i alla spel, för all framtid. Jag har svurit en del när jag försökt skrapa ihop 600 000 poäng på 90 sekunder för att nå nästa bana/utmaning men visst, Trials-spelen var också utmanande och hade låsta portioner de med, så det går kanske påstå att det liksom hör subgenren/speltypen till.

Urban Trial Pocket
Designen är charmig.

Grafiken är nedskalad, det märks, då den blir en smula oskarp på min Iphone 13 Pro Max och på min Oneplus 10T men Urban Trial Pocket är ett snyggt spel i grunden. Designen är härligt charmig och allt från typografin till de olika miljöerna, mopparna och dräkterna man kan klä sin figur i - känns väl sammanhållet och sådär charmigt roligt designat. Detta är ett riktigt roligt spel med massa utmaning, ljuvlig spelkontroll och härlig fysik och jag ser fram emot många långa timmar tillsammans med Urban Trial Pocket framöver. Hade det inte varit för att utvecklarna låst 99% av spelet från start hade jag delat ut en åtta.

7 / 10
+
Läcker design, charmigt, väldigt bra spelkontroll, mysig musik, idiotsnabba laddningstider, klockren moppefysik