Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Roll the Cat

Roll the Cat

Ytterligare ett kattspel har granskats i sömmarna, och vi har tagit reda på om Roll the Cat är värd benämningen kissekatt eller om det endast är en intetsägande kisse-miss.

Vi på Gamereactor älskar (och då menar vi fullkomligt dyrkar) katter, och i ledning av den största kattfantasten av oss alla, Petter Hegevall himself, har vi återigen finkammat spelmarknaden för att testa så många kattlir som möjligt. Senaste given går under namnet Roll the Cat, och precis som titeln avslöjar handlar det om att rulla fluffiga pälsbollar över golv, sängar och möbler.

Roll the Cat
Den som någon gång haft en katt känner igen den där minen.

Storyn är förrädisk simpel, om än extremt igenkännande för alla som någon gång ägt en kissekatt, då vår protagonist en natt vaknar av att hennes två katter lever rövare och det är nu upp till henne att försöka få dem att återvända till sina sängar så hon kan fortsätta sova. I verkligheten hade detta såklart varit en ren omöjlighet då katter fullkomligt skiter i ens egna sömnrutiner och inte heller bryr de sig om klockan är 2:15 på natten eller 6:45 på morgonen, men i Roll the Cat har man valt att göra sina fyrfoting kompanjoner betydligt mer medgörliga och förstående för dess mattes sömnbehov. Här räcker det nämligen att rulla ens små krabater till respektive bädd för att stå som segrare, och att det således inte rör sig om någon verklighetsbaserad upplevelse är tämligen uppenbart redan från start. Allt är dock inte hur enkelt som helst då man för varje nivå måste ta i beaktning hur ens lägenhet är utformad (den ändrar sig uppenbarligen från natt till natt) och det är här som utmaningen ligger och en pusselfärdigheter sätts på prov. Totalt handlar det om femtio olika nivåer, och även om majoriteten är väldigt enkla så finns det andra som tvingar en att stanna upp och tänka till för att ens husdjur ska komma till rätta.

Roll the Cat
Så här ser alla pussel ut.

Underhållningsvärdet är sedan, om vi ska vara helt ärliga, inte det största då konceptet relativt omgående blir slentrianmässigt och småtrist. Den gulliga grafiken gör dock sitt bästa för att man ska glömma bort den tunna premissen, och de gulliga katterna tillsammans med den färggranna presentationen gör att man förmodligen lär stanna lite längre än vad spelbarheten egentligen förtjänar. Musiken gör sedan sin beskärda del för att hålla intresset uppe genom att mata ut sköra natt-melodier som vaggar in en i en gemytlig mysstämning, men om vi återigen ska vara brutalt ärliga så är det inget som förtjänar något nämnvärt beröm.

Och det där är sedan slutligen allt som Roll the Cat erbjuder. Ja, vi är mycket väl medvetna om att denna recensionen blir extremt kortfattad, men det finns faktiskt inget mer att skriva om. Kontrollschemat är enkelt, upplägget är enkelt, grafiken är simpelt gullig och spelbarheten är solid om än väldigt intetsägande utan några egentliga överraskningar. Det är dock som bekant alltid trevligt att spela titlar som innehåller katter (berättade jag att vi på Gamereactor älskar katter?) och som kattäventyr fyller det sitt syfte med att erbjuda gullighet i form av fluffiga kattbollar. Tyvärr räcker det dock i slutändan inte till något speciellt högt betyg, hur söt och kattigt det än må vara.

Roll the Cat
Katter!!
04 Gamereactor Sverige