Lost Light

Lost Light

Netease har karbonkopierat Escape From Tarkov i vad som känns som en Wish-version på Battlestates populära överlevnadsshooter...

Spelvärlden är fylld till brädden av kopior. Vissa riktigt bra, andra klart sämre. Stor popularitet innebär ju såklart alltid att andra utvecklare med sämre fantasi sneglar både en och 122 000 gånger på produkten som står i rampljuset och apar efter så gott det bara går, och genom åren har vi såklart stött på tjogvis med renodlade plagiat. Jag minns hur Great Giana Sisters kopierade Nintendos succérecept som de baserade Super Mario Bros på, hur Heretic plagierade Doom, hur Banjo Kazooie kopierade Super Mario 64 och hur Haze plagierade Halo. Vi har även Forza Motorsport som stal hela grundkonceptet och upplägget från Gran Turismo, Crash Nitro Racing som norpade 98% av det som gjorde Mario Kart till en supersuccé, Minecraft var i mångt och mycket ett plagiat av Infiniminer medan Dantes Inferno var en ogenerad God of War-kopia.

Lost Light
Tutorial-delen tar över 90 (!) minuter att ta sig igenom och den är ultrapuckad.

Det finns som sagt dåliga plagiat som vidareutvecklar ett populärt, intressant koncept och så finns det de riktigt ogenerade kopiorna som inte har något nytt eller unikt att komma med alls, och enbart vill rida på en våg av redan utstakad framgång. Ett sånt spel är sällan särskilt roligt att tillbringa tid tillsammans med och det skulle väl på enklast möjliga vis kunna sammanfatta min tid med kinesiska Netease senaste storsatsning Lost Light. Jag har haft tråkigt, i timmar. Bara, enbart tråkigt. Därmed kommer denna recension att kännas sådär lagom surmulet butter. För jag har tyvärr inte särskilt mycket snällt att säga här, alls.

Lost Light
Om det saknas mänskligt motstånd måste du spela mot bottar, och de är äckligt korkade.

Det blir snabbt uppenbart vad Netease gjort här och hur ordern från speljättens chefer sett ut, ursprungligen. "Kopiera Escape From Tarkov, det verkar populärt, och krydda med en liten tesked PlayerUnknown's Battlegrounds". Det finns förvisso en liten gnutta The Division 2 i Lost Light, också, men primärt har man gett sig fan på att plagiera Escape From Tarkov in i minsta lilla mikrodetalj. Lost Light är alltså ett överlevnads-actionspel där mycket kretsar kring utrustning och att hela tiden se till att bygga bättre prylar med saker man hittar. Det finns idag tre stycken kartor varav två (lagerlokalen och skogen) är regelrätta kopior av två av banorna från Tarkov och jag skulle verkligen inte bli förvånad om det visade sig att det här spelet inom en snar framtid plockas bort från samtliga plattformar på grund av en stämning från Tarkov-studion Battlestate Games. Samma sak hände med Ubisoft som stämde två studios bakom spelen R6 samt Area F2 som båda var ogenerade Rainbow Six: Siege Studios och nu raderats från Jordens yta till följd av det.

Lost Light
Grafiken ser väldigt mycket ut som PUBG Mobile.

I Lost Light, precis som i Tarkov, inleds allting med att jag ombeds välja kön. Jag bygger en kvinna som jag döper till Margareta och efter att ha klickat likt en vilde i historiens plottrigaste menyer står jag ute i lagerlokalen som jag pratade om tidigare, och blir beskjuten från alla tänkbara håll. Det gäller efter det här att smyga lite, lokalisera ett vapen, lite plåster, en skottsäker väst och en hjälm för att sen börja panga ned fiender. Varje fiende vrålar väldigt högt när man som spelare närmar sig och han/hon står sedan blixt stilla och skjuter mot en med en direkt olustig pricksäkerhet, och för att så effektivt som möjligt förpassa dessa till dödsriket för att sedan kunna norpa deras prylar, gäller det att gömma sig och skjuta från skyddad position.

Lost Light
Skjutarmekaniken är väl habil men samtidigt fjuttigt dämpad och trist.

Varje match sker mot datorkontrollerade motståndare och efter cirka 90 (!) minuters tutorial (som är något av det dummaste och segaste jag någonsin upplevt) kan man ta hjälp av andra spelare som också ränner runt i de trånga lokalerna och letar efter bättre utrustning. Efter avslutad inlärningskurs får jag börja panga andra (riktiga) spelare och även om det är roligare än de totalt hjärndöda datormotståndarna, finns det en grådassig filt av koncentrerad tristess över hela det här spelet som dämpar allt som är roligt med att skjuta andra spelare i huvudet med en automatkarbin, och det beror på ett antal saker.

Lost LightLost LightLost Light
Menyerna är något av det värsta jag stött på i hela mitt liv. Plottret tar verkligen aldrig slut.

Efter varje avslutad match slungas man tillbaka till sin "bas" där det handlar om att sköta sitt förråd som snabbt fylls upp med allsjöns skit och här har Netease verkligen gjort sitt yttersta för att kopiera varenda mikromillimeter av systemet som Escape From Tarkov bygger på, utan att begripa vad som gör inventory-portionen av det spelet bra. På kuppen har man krånglat till hela kalaset till den mildra grad att det känns som en parodi på ett dåligt mobilspel, med mängder av menyklick på pyttesmå miniknappar vilket man guidas genom av en ljusgrön liten hand som stressar runt på skärmen likt en liten rabiesmink. "Klicka här! Klicka här! Nu här! Klicka nu här! Och här! Här! Klicka här!" Det blir snabbt direkt hutlöst frustrerande.

Jag är inget större fan av vare sig Battlegrounds, The Division 2 eller Tarkov men jag ser ju kvaliteterna i samtliga tre spel och deras respektive originalet. Det jag däremot inte förmår mig att se är hur någon skulle vilja spela Lost Light istället för något av de tre titlarna då detta känns lite som när man beställt Escape From Tarkov från Wish och får hem en dålig kinesisk kopia.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+