Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      OWRC: Open World Racing

OWRC: Open World Racing

Petter har tragglat sig igenom en Test Drive Unlimited-kopia till Iphone och Ipad, och är verkligen inte särskilt imponerad...

Open world-racing är verkligen inget nytt begrepp och i spel som Burnout Paradise, Forza Horizon, Test Drive Unlimited och The Crew är bara några av de största spelen som erbjuder racing i en öppen, vidsträckt spelvärld och att det nu finns en slags Test Drive-kopia till Iphone och Ipad kändes för egen del riktigt spännande, på förhand. Den spänningen och det hoppet jag kände under tiden då jag installerade OWRC: Open World Racing dog dock ut rätt snabbt i samma veva som det första loppet inleddes. För detta, är ett riktigt skräpspel det.

OWRC: Open World RacingOWRC: Open World Racing
      Det kostar ordentligt med sluring om du vill testköra spelets finaste kärror.

Upplägget är enkelt. OWRC: Open World Racing är gratis men allting kostar pengar, eller tar timmar och åter timmar att låsa upp. Racingen sker i en öppen värld som är absolut helt snortom på detaljer och varierad terräng och det är så oförskämt tråkigt att köra runt i världen och kika runt att det känns snudd-på bisarrt. Lite som interaktiv, digital tortyr. Lite här och där i världen finns det blå markörer och här som innebär att det finns en tävling, där. Tävlingarna är hopplöst ensidiga och handlar om att köra en kortare vägsträcka mot fem andra bilar och den artificiella intelligensen och motståndet de erbjuder är hopplöst kass.

OWRC: Open World Racing
      Det är embitiöst gjort med 3D-vy från cockpit, men såååå fult och såååå tråkigt.

Utvecklaren Victor Kirillov skriver på spelets officiella hemsida att OWRC innehåller adrenalinstinn drifting men jag skulle nog aldrig kalla det drifting, riktigt. Det handlar väl mer om att bilen förlorar greppet i bakvagnen under en kort sekund och glider lite, varpå du som spelare bör styra åt motsatt håll och fortsätta gasa, för att på så sätt samla ihop nitro-boost som sen går att aktiva med en liten knapp strax ovanför gaspedalen.

Spelvärlden är hopplöst gråbrun och detaljfattigt menlös.

Bilfysiken är verkligen inte det sämsta med spelet, kanske till och med den enda delen här som inte är usel, men det kvittar när vägarna är så tråkiga som de är och tävlingarna så oförskämt menlösa. Grafiken däremot är dålig och den där känslan av en öppen spelvärld som skriker efter att bli utforskad infinner sig aldrig. Här borde utvecklarna ha satsat på en mer stilistisk design med mer fokus på stil än att som nu försöka efterapa fotorealism med hjälp av 14 pannkaksplatta 16-bitarsbuskar. Det hackar en del också på min Iphone 13 Pro Max vilket såklart också spär på min åsikt om grafiken. OWRC: Open World Racing är skräp, det finns inget annat sätt att säga det på. Om du likt jag vill ratta en Koenigsegg krävs det att du skjuter in 70 kronor (!), för en enda bil, och spelet blir inte ett endaste dugg roligare för det. Skippa detta och spela Horizon Chase 2 istället.

03 Gamereactor Sverige
      3 / 10
      +