Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
recensioner
Return to Monkey Island

Return to Monkey Island

Vad var egentligen hemligheten med Monkey Island? Det har nu blivit dags att ta reda på detta en gång för alla...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det var morsans nya gubbe som introducerade mig för PC-spelande, ungefär 1990. Fram till dess hade det i princip varit uteslutande varit Commodore 64 och NES för min egen del. Till PC var det framför allt Sierras textäventyr som lockade, i synnerhet Larry och Kings Quest, men även LucasArts peka/klicka-spel, varav flera idag betraktas som tidlösa klassiker som helt motstått tidens tand.

Ett kvitto på hur bra konceptet, grafikmotorn och manus var, fick vi för fem år sedan då legenden Ron Gilbert återvände till genren med Thimbleweed Park, ett fullkomligen genombriljant äventyr med extra allt som visade att mer än det enkla SCUMM-systemet egentligen inte behövs. Så när Ron Gilbert tidigare i år lät meddela att han faktiskt även filar på ett nytt Monkey Island, blev jag eld och lågor. Sånär som på en sak.

Return to Monkey Island
Den nya grafikstilen har varit omdiskuterad men passar äventyret väl.
Detta är en annons:

Gilbert och hans studio Terrible Toybox hade nämligen valt att modernisera spelet. SCUMM-systemet hade strömlinjeformats och grafikstilen bytts ut mot något mer abstrakt. På grund av detta har jag ändå konservativt varit lite skeptisk på förhand till om spelet verkligen kunde få tillbaka magin från förr. Och för detta borde jag såklart skämmas.

Att återbesöka den underbara piratvärlden jag lämnade i Monkey Island 2: LeChuck's Revenge (nej, jag betraktar inte efterföljarna som "äkta" eftersom Gilbert då hade lämnat skutan) känns nämligen helt underbart och Guybrush Threepwood är samma ljuvliga wannabe-pirat som alltid, om än några år äldre men med ett sista äventyr i sig. Det känns snabbt uppenbart att vad Gilbert (och flera andra veteraner från de båda originaläventyren) velat göra, är att ta farväl av gänget och liksom berätta hur det gick sedan, samt försöka lösa mysteriet med Monkey Island en gång för alla.

Return to Monkey Island
Istället för att ha ett batteri av kommandon kan du nu välja mellan att granska något eller använda det.

Men innan du gör detta behöver du bestämma vem du egentligen är. Har du spelat de tidigare äventyren och är du bekant med genren? Om du inte känner till Monkey Island finns en underbar genomgång av hela historien som guidar dig genom det vansinne som gjort att vi över tre decennier senare fortfarande minns dessa äventyr med sådan värme. Och om du inte är van vid genren, finns dessutom ett lättare spelläge som tar bort de allra grisigaste pusslen.

Detta är en annons:

Jag valde såklart att spela den högre svårighetsgraden, och jag kan ärligt säga att jag faktiskt njuter av att fastna i dessa spel. Att få ränna runt överallt, gå igenom sina medhavda föremål 600 gånger och till slut få en snilleblixt och komma på hur jag ska kunna komma vidare, är för mig ren kärlek. Den här gången finns det dock något som heter internet, något vi inte hade när LeChuck sist. Om du kör fast (och det lär du göra på några ställen), så har Terrible Toybox bestämt att du ska slippa surfa Gamefaqs.com eller Youtube i jakt på en lösning. Istället finns ett verktyg som liksom guidar dig mot nästa lösning istället för att ge dig alla svar, något som faktiskt fungerar väldigt bra och gör att det känns lite mindre fuskigt att använda sig av.

Return to Monkey Island
Det vankas besök på både klassiska platser och nya sådana.

Return to Monkey Island innehåller flera personer du träffat tidigare, men eftersom det här är ett spel som mår absolut bäst av att du vet så lite som möjligt, så tänkte jag faktiskt helt släppa den här biten. Men låt mig i alla fall slå fast att du kommer ha dialoger som kommer att göra dig alldeles varm av ljuv nostalgi, medan du andra gånger gapskrattar eller bara slår dig för pannan åt ansträngda Göteborgs-skämt. Och det skulle jag vilja hävda är exakt så som jag vill ha det, och om du gillar genren lika mycket som mig lär du vilja gå igenom alla dialogval bara för att få ta del av all briljans. Lägg till detta att du även stöter på nya moment som omedelbart känns lika klassiska som spottävlingar, svärdsfäktande medelst förolämpningar, apor med tre huvuden, starka groggar och ett milt sagt tveksamt användande av begreppet "monkey wrench".

Musiken är dessutom komponerad av Michael Land och inkluderar både nya toner och klassiska sådana. Det är absolut förstklassigt hela vägen och ibland har jag faktiskt bara lagt ifrån mig handkontrollen för att få lyssna på soundtracket. Dessutom är Dominic Armato tillbaka i rollen som Guybrush Threepwood (en roll han spelade även i de senare äventyren samt i de båda nyversionerna av ettan), något jag uppskattar, trots att han inte var inblandad på den tiden då Gilbert skapade serien.

Return to Monkey Island
LeChuck är fortfarande en absolut ljuvlig ruskprick som stjäl varje scen han är med i.

Den nya grafiken som jag initialt hade lite svårt för, visar sig fungera perfekt med det nya spelsystemet. Allt liksom klaffar och händelser sitter nu ihop på ett helt annat sätt än tidigare samt att världen lever på ett helt annat sätt. Du kommer dessutom känna igen gamla platser och det är faktiskt roligt att få se dem ur ett nytt, tredimensionellt perspektiv. Även om jag älskar den gamla pixlade designen, så kan jag inte ärligt säga att jag saknade den sedan jag kommit igång med äventyret och den nya looken har vuxit på mig. Om något är jag tacksam för att de inte valde den där lite opersonliga Flash-grafikliknande designen som så många spel dragits med senaste åren.

Det största minuset för mig med Return to Monkey Island är i slutändan den ojämna svårighetsgraden. Jag försöker inte framstå som något orakel på genren, men peka/klicka kan jag. Här finns dock ett par ställen som känns onödigt jävliga, medan stora delar av äventyret går alldeles för lätt istället. Om jag får gissa är det nya spelsystemet en del av orsaken till detta, för Thimbleweed Park hade inte detta problem. Dessutom tror jag det är svårt att se storheten med detta om man inte lirat föregångarna, men det är kanske svårt att räkna som ett egentligt minus, men är ändå bra att känna till.

Return to Monkey Island
Så vad var egentligen hemligheten med Monkey Island...?

När allt kommer till kritan fullkomligen älskade jag min tid med Return to Monkey Island och jag är redan igång med ett andra varv för att försöka hitta sådant jag missade första gången. Det finns helt enkelt väldigt, väldigt få spel som har den här briljansen på författandet och en humor som faktiskt är genuint rolig, kombinerat med känslan av att få återse vad som känns som gamla vänner. Kort sagt, har du saknat Monkey Island, så missa för tusan inte detta. Du behöver få veta vad Monkey Islands hemlighet verkligen är.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Underbart manus, suveränt soundtrack, flera roliga pussel, ljuvlig nostalgi, klockren humor
-
Väldigt ojämn svårighetsgrad
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

6
Return to Monkey IslandScore

Return to Monkey Island

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vad var egentligen hemligheten med Monkey Island? Det har nu blivit dags att ta reda på detta en gång för alla...

5
5 Snabba: Return to Monkey Island

5 Snabba: Return to Monkey Island

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Patrik Severin

Monkey Island har varit försvunnen i många år, som en skatt begraven. Nu är det dags att ta till piratfartygen, hämta spadarna och gräva upp guldet i en ny installation av denna anrika serie...



Loading next content