Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
recensioner
Hokko Life

Hokko Life

Hur mycket kan man sno innan det blir stöld? Johan har restaurerat en by och skaffat mängder av färgglada djurvänner i ett minst sagt bekant upplägg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vi lever i en tid där det mesta, vare sig det handlar om spel, film, böcker eller musik redan är gjort och hur bra idén du slås av än kan verka så kan du också i de allra flesta fallen vara säker på att någon annan har hunnit före och förverkligat ditt klockrena koncept. En annan sida av myntet är mer riktat till stora företag som ofta i möjligaste mån kopierar varandras varumärken för att rida vidare på konkurrenternas framgångar utan att själva behöva ta riskerna av att investera i ett helt nytt koncept. Det är inget nytt och helt enkelt så marknaden fungerar. Multiversus är till exempel tungt influerat av Super Smash Bros, Call of Duty är förlagan till i stort sett varenda militärskjutare på marknaden och Hokko Life som jag har spenderat en dryg vecka med är på många sätt i princip identiskt med Animal Crossing. En följdfråga som jag ofta ställer mig när jag råkar på spel som är skamlösa kopior av andra titlar är dock "Måste det första spelet vara bäst?" Är man den självklara mästaren bara för att man var först men att utforma konceptet? Svaret kan för mig inte vara något annat än nej även fast motsatsen ofta tycks vara fallet. Nog svamlat, låt oss fortsätta till ämnet.

Det är en regnig kväll när jag kliver av tåget till den lilla byn som snart ska komma att bli mitt hem. Varifrån jag kommer eller varför jag är här spelar egentligen ingen roll utan det viktiga är att jag är här och att mitt nya liv börjar nu. Känslan av trygghet sprider sig genast i kroppen när jag kliver in i värdshuset där en snäll elefant sitter bakom disken och välkomnar mig in i värmen. Efter en kort pratstund får jag ett rum på övervåningen och somnar snabbt med löftet om att jag får stanna så länge jag vill. Det är en mysig känsla som sprider sig i kroppen av hela presentationen av Hokko Lifes inledning där stämningen känns sådär utomordentligt snäll och välvillig att jag inte kan göra något annat än att le i rent välbehag. Vardagens stress och press tycks sjunka undan och det känns lite som att jag får en välbehövlig paus från verkligheten.

Hokko Life
Visst är jag ny i byn men jag tycker mig ändå ha sett er någonstans förut... Animal någonting...?

Det är under den följande dagen som det verkligen står klart att Hokko Life, hur mysigt det än må vara, i det närmaste är ett direkt plagiat på Nintendos hyllade Animal Crossing-koncept. Stilen, miljön, menyerna, ljuddesignen och framförallt de ikoniska djur-karaktärerna förmedlar exakt samma intryck som Animal Crossings kända signum, på den nivån att det vid något tidigt stadie i utvecklingen måste ha gjorts en juridisk bedömning av hur mycket som faktiskt går att kopiera utan att utvecklarna Wonderscope samt utgivarna Team17 skulle få Nintendos advokater efter sig för att rent och slätt stå anklagade för stöld av intellektuell egendom.

Detta är en annons:

Trots likheterna med Animal Crossing, eller troligtvis på grund av dem så är Hokko Life en mycket fridfull och avslappnande upplevelse. Efter att jag renoverat upp några gamla ruckel och byggt några nya hus med naturresurser som främst består av trä har jag gjort om den ödsliga lilla byn Hokko till en livfull mötesplats för nya bekantskaper för konstigt charmiga djur-figurer som alla har sin historia och personlighet. Snabbt erhåller jag någon typ av borgmästarstatus som låter mig bestämma vem som får flytta hit och till vilket hus. På grund av deras minimalistiska packning blir det också mitt jobb att förse mina nya grannar med inredning, dels på beställning av invånarna själva men också efter eget bevåg och här börjar ett ganska tröttsamt mönster att ta form. Utöver trevligt småprat består den främsta interaktionen mellan byborna och mig själv av att någon kommer på något som de skulle vilja ha, vare sig det handlar om en burk färg eller en enkel hylla, varpå det blir mitt jobb att skaffa fram sagda föremål. Klassiska "fetch quests" alltså. Och inledningsvis fungerar det ganska bra då det ger mig en inblick i hur och var jag får tag på saker men det blir snabbt gammalt och jag tröttnar snart på att fråga mina invånare om de behöver hjälp.

Hokko Life
Chefredaktör Hegevall insisterade bestämt på att en bild inifrån hipsterkattens fräsiga gemak var ett strikt krav inför publiceringen. Han fnittrade också obegripligt om mysiga gosegrisar, olydnad som skulle resultera i ett bokat nattåg och någonting om en tömning på blod, vad nu det innebär...

Främst handlar Hokko Life om din egen kreativitet och hur du själv bestämmer över tiden du spenderar i den allt mer växande byn. Under timmarnas framfart låser jag upp allt fler verktyg och material till min kreativa låda och här imponeras jag främst över hur fri jag faktiskt är att skapa mina egna föremål. I verkstaden som ligger i utkanten av byn kan jag designa alla möjliga föremål mellan himmel och jord, där endast fantasin egentligen sätter gränser och genom att fritt lägga till former, färger och material till mina kreationer känner jag att min möjlighet till att vara lika delaktig i mitt samhälles estetiska framtoning är i nivå med utvecklarnas. Tyvärr så är det en bökig historia att faktiskt få grepp om designverktyget där smidiga knapptryck och bra integrerad spelkontroll har prioriterats bort till förmån för att använda den analoga spaken som en sorts muspekare för att dra i olika pilar och hjul för att flytta, förstora och förminska detaljer under byggets gång. Gränssnittet är helt enkelt inte optimerat för konsolvärlden och det skapar inte sällan en sådan frustration att jag helt enkelt nöjer mig med att göra halvdana IKEA-möbler istället för att försöka mig på att skapa konstnärliga mästerverk.

Allt eftersom att timmarna passerar så märker jag mer och mer hur den ytan jag har tilldelats inte riktigt räcker till för mina ändamål. Det blir allt tightare mellan husen och det fåtal nya områden som jag låst upp under spelets gång lyckas heller inte matcha min allt växande efterfrågan på tomter. Det har helt enkelt blivit för trångt. Att låsa upp nya material som hittas på nya platser tar dessutom för lång tid för att arbetet som krävs ska kännas meningsfullt och jag hamnar i en sorts paradoxal insikt om att tempot i Hokko Life dels går för långsamt fram och när jag väl nått fram så är byn redan för tät för att utvecklas utan att behöva gå igenom några radikala ombyggnationer.

Detta är en annons:
Hokko Life
För att bygga nya fastigheter krävs ett möte inne på grisens kontor och en flera dagar lång väntan...

Då ser jag hellre på min resa i Hokko som en meditativ ta-det-lugnt-simulator där kraven på action och framsteg är lika med noll. Den otroligt lugnande och välvilliga musikslingan, i kombination med bybornas vänliga sätt att vara och naturens stämningsfulla stillhet gör att jag egentligen inte behöver något mer för att koppla av framför TV:n. När jag snart även låser upp möjligheten till fiske så har jag verkligen hittat hem och kan tillbringa hela speldagar med att stå vid en damm, sjö eller på en strand och stillsamt meta i vattnet. Utbudet på fiskar är i sig skralt och det finns knappt en handfull olika arter att fånga i var och en av de fyra terrängerna men sysselsättningen i sig är förvånansvärt trivsam. Som fiskare belönas man dessutom rikligt med pengar och naturresurser när man lyckas fånga en baddare på ett extra effektivt sätt. Problemet med det extra effektiva sättet är att det är en så brutalt enkel sak att lyckas med att fickorna hos en flitig fiskare snart svämmar över av allt möjligt matnyttigt som egentligen inte har något med själva fångsten att göra. Under hela min speltid så har jag misslyckats en enda gång med den bedriften, vilket har resulterat i att jag fullkomligt badar i material och rikedomar som annars hade krävt en del arbete för att skrapa ihop. Praktiskt för mig såklart men att efter en dags fiskelycka inte bara komma hem med dagens fångst, utan även en ryggsäck full med sten, trä och kontanter gör att illusionen spricker en del, vilket är lite tråkigt.

På ett visuellt plan så levererar Hokko Life en mysig stil som i och för sig är hämtad direkt från Animal Crossing men med det sagt så är spelvärlden allmänt behaglig att befinna sig i. Jag är dock inte helt såld på huvudkaraktärens utseende som skriker lite väl mycket Pop-figur och krockar med spelets övriga karaktärer rent stilistiskt. Utbudet av kläder att smycka ut min karaktär med är dessutom ganska dåligt och plaggen som jag hittills lyckats komma över har heller aldrig riktigt lyckats matcha omgivningens övriga känsla. Det hypotetiska juridiska mötet som jag refererade till ett par stycken upp tycks ha dragit sin gräns vid Animal Crossings Villagers och jag hade önskat att utvecklarna hade tagit en annan, mer enhetlig väg att utforma sina protagonister på. Hokko Life är dessutom inte en helt buggfri historia, utan irriterande småsaker som till exempel att jag stundtals blir helt oförmögen att navigera i menyer händer lite titt som tätt. Vid ett tillfälle råkade jag, som resultat av ett klassiskt feltryck, för övrigt också lägga ifrån mig en färgburk på gräsmattan som sedan blev helt omöjlig att rubba under resten av min vistelse i spelet. Den ligger envist kvar än idag.

Hokko Life
Fisket är mitt sanna kall i Hokko Life. Till höger vilar dessutom den orörliga färgburken som gått och blivit ett med moder jord.

För att summera min vistelse i Hokko så kan jag börja med att säga att intrycken är blandade. Där jag ges enorm kreativ frihet i mitt skapande hålls jag tillbaka av ett tveksamt gränssnitt och att avancera i världen är förvisso lite intressant men riktiga framsteg tar på tok för lång tid för att det ska kännas givande. Det är i slutändan lugnet och den positiva atmosfären som gör att jag faktiskt finner mitt uppehåll i Hokko Life trivsamt och det är inte sällan som jag drar mig för att faktiskt uträtta något praktiskt då jag varken upplever det som speciellt givande eller för den delen kul. Har du redan Animal Crossing till Nintendo Switch så vill jag å det grövsta hänvisa dig dit istället men sitter du, som jag, endast med något av de konkurrerande formaten så är detta troligtvis det närmaste du kommer att komma Nintendos kreativa värld.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Mysig atmosfär, meditativt fiske, oändliga designmöjligheter, mycket av det som gör Animal Crossing så bra återfinns här i lite sämre tappning
-
Enformigt, ganska buggigt, trögt tempo, trång värld, tråkigt i längden, ett skamlöst plagiat
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
Hokko LifeScore

Hokko Life

RECENSION. Skrivet av Johan Mackegård Hansson

Hur mycket kan man sno innan det blir stöld? Johan har restaurerat en by och skaffat mängder av färgglada djurvänner i ett minst sagt bekant upplägg...

0
Gamereactor Live: Vi spelar Hokko Life idag

Gamereactor Live: Vi spelar Hokko Life idag

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

I dagens stream kollar vi in Hokko Life, en bedårande så kallad life simulator producerad av en enda person. Precis som i många titlar inom genren, ska du här flytta in i...



Loading next content