Unusual Findings

Unusual Findings

Vi har återvänt till det glada 80-talet för att trivas bland VHS-band, limpcyklar, pudelfrisyrer och en utomjordisk konspiration...

Det legendariska 80-talet är årtiondet som vägrar bli historia. Så oändligt mycket populärkultur startades där och då att vi än idag i nästan chockerande hög grad konsumerar efterföljare (uppföljare, rebooter och liknande) till detta arv. Därför är det såklart heller inte konstigt att det även dräller av serier, filmer och spel som är förlagda till specifikt 80-talet.

Det främsta exemplet på detta är förmodligen Stranger Things, där en grupp barn/ungdomar hamnar i mitten av något som vuxna inte begriper, ett väldigt populärt koncept från den här eran. Och det är i just detta fack vi hittar äventyrsspelet Unusual Findings. Det är alltså ett peka/klicka-spel vi snackar om, där en trio grabbar inser att utomjordningar finns på jorden och att det tycks pågå något slags konspiration. Men vuxenvärlden fattar inte detta och de bestämmer sig för att ta saken i egna händer.

Unusual FindingsUnusual Findings
Det vankas överdos med extra allt av 80-talet i Unusual Findings.

För den som spelat SCUMM-spelen (äldre Monkey Island, till exempel) går det snabbt att bli varm i kläderna, även om upplägget är mer strömlinjeformat här. Istället för att ha mängder av knappar och valmöjligheter, kan du använda föremål, titta på dem och prata med folk. Till detta har du även en väska med dina föremål som du sedan kan kombinera med annat eller titta på.

Äventyrsspel till konsol är något jag hyser lite blandade känslor för då upplägget med att styra muspekare med analogspak inte är helt smidigt. Det enkla upplägget med tre val och en väska jag öppnar med ett enkelt klick på Y-knappen gör det dock smidigt. Där jag även kan bläddra bland mina föremål med LB och RB. Dessutom finns möjligheten att trycka uppåt på styrkorset för att få se vad som finns att klicka på i din närmaste omgivning. Det här gör sammantaget att Unusual Findings är ett av de mest intuitiva äventyrsspelen jag lirat hittills till konsol.

Unusual FindingsUnusual Findings
Det är gott om varierade omgivningar att utforska.

Äventyret kretsar som sagt runt tre grabbar som hamnar mitt i en utomjordisk konspiration. Utvecklarna verkar ha vilja strävat mot både igenkänning och lite The Goonies/The Lost Boys-känsla, och därför känns det passande att de upptäcker den potentiella invasionen i ett försök att avkoda kabel-TV för att få kika på porr.

De tre tonåringarna är skapade för att vi ska kunna känna igen oss lite i deras kollektiva medvetande, och de gillar TV-spel, TV-serier och serietidningar. Allt det tycker om är sådant som bygger på verkliga förlagor och därför kommer du stöta på hyllningar till allt från Star Wars till TV-serien V samt DC och Marvel. Till och med dialogen innehåller kända repliker som visar att utvecklarna faktiskt brinner för populärkulturen och har rejäl koll på sin historia.

Unusual FindingsUnusual Findings
Spelsystemet är smidigt även med en handkontroll.

Det här gör samtidigt att jag inte riktigt vet vilket ben Unusual Findings vill stå på. Är det en spännande historia i stil med Stranger Things? Isåfall tycker jag nog inte riktigt att det är tillräckligt spännande. Är det kanske snarare ett humoristiskt äventyrsspel i samma anda som Monkey Island? Då tycker jag nog att det inte är tillräckligt humoristiskt. Det jag får är istället ett småputtrigt och en aning långsamt äventyr som hela tiden känns nog engagerande för att jag ska vilja spela vidare, men aldrig riktigt får mig att älska det.

Unusual Findings är ett väldigt klassiskt äventyrsspel som äger rum på olika platser i en värld, där jag väljer vart jag vill gå härnäst på en världskarta. I varje område finns det något som kan plockas upp och något jag bara kan lösa genom att ha med mig rätt föremål. Dessutom innehåller varje område någon person, som ofta är välskriven och underhållande att prata med, från den milt sagt excentriska (och spelälskande) halvgangstern Bull till grabbarnas familjer. Den som kan genren lär inte ha några problem alls med upplägg och utmaning.

Unusual FindingsUnusual Findings
Just 80-talskänslan är starkaste kortet, då det definitivt finns äventyrsspel som är både roligare och mer spännande.

Presentationen är också förstklassig rakt igenom. Att få besöka en VHS-butik igen, busringa, klättra in i trädkojor, cykla runt med limpsadel på hojar bestyckade med röda vimplar, hänga i arkadhallar och leva i en värld som inte känns överbeskyddande - är rakt igenom trivsamt. Även musiken känns dels som en hyllning till 80-talet, men dels även som en hyllning till spelmusiken från förr. Kombinerat med en klassisk pixelstil som fans av äventyrsspel lär uppskatta, är det här en riktig nostalgifest.

Även om det aldrig blir tillräckligt spännande eller humoristiskt för att kunna kallas en modern klassiker, råder det ändå ingen tvekan om att Unusual Findings är ett gediget äventyrsspel som fångat tidsandan väl. Och just överdådet av trivsamma referenser till fenomen vi alla älskar, en välskriven dialog och samt presentationen gör att det ändå får ett ganska högt betyg i slutändan med extra varm köprekommendation för alla som faktiskt var med under 80-talet och vill återuppleva magin.

7 / 10
+
Underbar presentation, klockrena popkulturella referenser, bra handkontrollstöd, härlig musik