Crazy Taxi 3: High Roller

Crazy Taxi 3

De enklaste idéerna är ofta de bästa. När Sega släppte Crazy Taxi på arkad för tre år sedan så visade utvecklarna Hitmaker att de minsann levde upp till sitt namn.

Nu är den tredje inkarnationen här och det är Xbox som är spelseriens nya hem. Något som borde kunna innebära minimala laddningstider och makalös grafik. Eller?

I USA så hette spelet Crazy Taxi 3: High Roller. I Europa heter det dock bara Crazy Taxi 3, personligen hade jag dock hellre sett att man valt att kalla det High Roller och istället skippat siffran 3, ty någon regelrätt uppföljare är inte detta. Mer en uppgradering, eller om man så vill, en kompilation av de två tidigare spelen kryddat med lite nyheter. I praktiken består spelet av huvudbanorna från de två första spelen samt en tredje som utspelar sig i Glitter Oasis - en travesti på Las Vegas. Varken spelseriens enkla grafik eller ens spelmekanik har på något sätt nämnvärt förändrats.

Men man ska inte laga något som inte är trasigt. Crazy Taxi 3 innehåller precis samma galna taxikörande som föregångarna. Hela spelet går ut på att plocka upp kunder och köra dem dit de vill så snabbt som det bara är möjligt. Cafeterior plöjs igenom, fotgängare får slänga sig åt sidan och eventuella fordon på vägen får väja eller bli påkörda, kunden har helt enkelt rätt och måste denna fram till en Levi's-butik inom 36 sekunder så är det bara att gasa på. Dessutom finns ett flertal minispel som kan underhålla och vara riktigt vanebildande. Den angivna tiden man får för att klara av uppgifter som att till exempel bowla med taxibilen, krocka sönder flygande tefat och spela baseball är oerhört knapp till en början. Träning, träning och åter träning behövs för att klara dem alla. Ett trevligt komplement till huvudspelet, men något man klarar på någon dag och inget som egentligen fyller någon funktion i långa loppet.

Att ha en stor påse valium till hands är att rekommendera. Förutom riktigt bra skräckspel så är det få spel som kan höja pulsen så bra som ett riktigt stressigt arkadspel. I Crazy Taxi 3 är det tiondelarna som måste jagas. Stanna perfekt vid en kund så det blir en kort förflyttning till bilen, sakta ned utan onödiga bromssträckor, lära sig alla specialmanövrer som finns och hitta så effektiva genvägar som möjligt. Allt till stressande musik och kunder som bara gastar om hur slött man kör medan sekunderna obönhörligt tickar nedåt. Något som är både otroligt roligt och vanebildande. Tyvärr är det inget man kan roa sig med hur länge som helst då spelet faktiskt inte erbjuder något annat än detta..

Och det är lite där spelets stora problem ligger. Förutom några minispel så finns det bara tre banor att köra på, varav två stycken är lätt modifierade gamla banor som fansen kan utan och innan. Återspelningsvärdet ligger helt i att pressa sina egna rekord, alternativt att spela med kompisar och försöka slå varandra. Att spelet fullkomligt osar attityd med fräcka och uppkäftiga kommentarer från både chaufförer och passagerare, att humorn är riktigt vass med många stereotypa kunder som beter sig precis som man kan förvänta sig och att musiken består av väl valda spår från bland annat Offspring, Bad Religion och svenska bandet Silver Bullit räcker dessvärre inte för några längre spelsejourer. Crazy Taxi är spelet man tar fram, har hysteriskt kul med i femton minuter för att därefter tappa intresset.

När Crazy Taxi 2 släpptes så bestod nyheterna av den oväntat tråkiga banan Small Apple. Där ursprungsbanan West Coast från det första spelet var häftig med hisnande backar, hav och flådiga vägar var Small Apple helt platt och bestod egentligen bara av utplacerade hus. Dessvärre gäller det förhållandet än. Den banan är helt enkelt riktigt dålig och därmed finns egentligen ingen större anledning att spela den. Däremot är nya Glitter Oasis en höjdare, med perfekt återgiven Las Vegas-atmosfär. Gogo-dansare, affärsmän, basketspelare och liknande bara väntar på att få åka lite taxi. Detta medan skön rockmusik strömmar ur högtalarna till skillnad från de övriga banorna där det är mer poppunkigt. Vidare finns hoppfunktionen från Crazy Taxi 2 kvar och kan nu även användas på den första banan, något som faktiskt ger även den nytt liv - om än bara för en kortare stund.

Totalt sett är Crazy Taxi 3 riktigt underhållande och något man kan rekommendera till de flesta som gillar att ha just kul. Men man ska vara medveten om att man köper ett kort spel som förvisso håller i längden, fast bara i små doser i taget. Har man spelat sig leds på de båda föregångarna så får man egentligen inte nog med nytt i Crazy Taxi 3 för att det ska vara motiverat med ett köp. Fast har du inte upplevt Crazy Taxi förut eller bara provat i någon arkadhall och gillat det så är det ett klockrent spel. Bättre arkadkänsla än så här är helt enkelt svårt att få hem utan att skaffa ett riktigt kabinett. So let's go make some ce-razy money!!

Crazy Taxi 3: High Roller
Crazy Taxi 3: High Roller
Crazy Taxi 3: High Roller