MLB The Show 23

MLB The Show 23

Sporttoken Valle har delat ut betyg till årets baseboll-simulator...

Jag är ledsen över att behöva säga det, men det bästa sportspelet på marknaden är på väg nedåt. Det är fortfarande det bästa sportspelet, men det känns som att utvecklarna har börjat ta det säkra före det osäkra och satsa på vad som fungerat i flera år. Det skulle kort och gott behöva en makeover. Vad jag menar med det är att MLB The Show 23 och hela serien börjar kännas gammalt. Och det handlar inte bara om bristen på nyheter i vissa spellägen, vilket jag kommer gå in på mer senare, utan också på att utseendet börjar närma sig bäst före-datum. Eller kanske till och med har basebollmjölken surnat. Med det sagt är spelet inte fult på något sätt, men samma animationer och grafik känns det lite som déjà vu att starta spelet. Det är trist på ett spel som annars håller så hög klass.

MLB The Show 23
MLB The Show 23 träffar rätt på de flesta punkterna.

Sportspelsvärldens bästa och minst giriga Ultimate Team-läge är till exempel Diamond Dynasty. I år är det dessutom lättare än någonsin att bygga sig ett superlag redan från början utan att spendera pengar. Tack vare att World Baseball Classic (tänk VM i baseboll, typ) nyligen spelades finns det mängder av kort att låsa upp genom att klara av uppdrag i det motsvarande programmet. Det är just detta som San Diego Studio gör bra, nämligen att hålla spelläget uppdaterat med nytt material konstant för att hålla spelarna kvar. Dessutom finns det massor att göra för den som inte vill spela online. Förra året lades Mini Seasons till, vilket är precis som det låter. Små säsonger inom Diamond Dynasty, men mot datorstyrda lag. Detta har i år utökats med fler tävlingar att spela. Det verkar nu även finnas säsonger att spela som bara kommer finnas under en begränsad tid, med speciella krav, och som förhoppningsvis roteras till något annat. En säsong kallad "Lefty Loosy" finns nu till exempel där fram till juli. Här får du bara använda pitchers som kastar med vänster hand och slagmän som svingar från vänster. En kul tvist där man tvingas använda spelare som annars kanske inte blir använda. Nytt är också att vissa kort bara går att använda online under vissa säsonger. Detta gör att superlaget du bygger nu kanske inte kommer att vara spelbart i juli.

MLB The Show 23
På planen är MLB The Show-serien ohotad.

Det bästa inslaget i årets upplaga är utan tvekan det helt nya dokumentärliknande spelläget baserat på Negro Leagues. Om du inte vet vad detta är kan jag ge den korta versionen. Segregationen var stor i USA under en väldigt lång tid och detta påverkade också sporten baseboll. Svarta spelare fick inte spela i de bästa serierna så de bestämde sig för att göra sin egen serie. En serie som blev otroligt populär runtom hela landet. Tack vare ett samarbete mellan San Diego Studio och Negro Leagues Baseball Museum får vi berättelserna om åtta olika spelare, däribland den som sedan blev den första svarta spelaren i MLB, Jackie Robinson. Samtliga har mellan åtta och nio olika kapitel som berättas av museets president Bob Kendrick. Varje kapitel har också ett kort uppdrag att spela, så som att få en träff med tidigare nämnda Robinson. Men där finns också det som var ligans stora stjärna, Satchel Paige. Denna pitcher gjorde sedan debut i MLB som 41-åring, men ingen visste hans egentliga ålder då födelsebeviset var försvunnet. Många tror att han kan ha varit upp mot tio år äldre. Han avslutade sin karriär vid 59 års ålder. När en spelares alla kapitel spelats igenom låses denne upp i Diamond Dynasty. Spelläget är perfekt och en riktigt bra historielektion om en av de kanske viktigaste tidsperioderna i sportens historia. Inkluderat i detta finns också videoklipp och bilder. Detta samarbete kommer dessutom fortsätta då detta bara är säsong ett. Det är dock osäkert när nästa säsong kommer.

MLB The Show 23
Ett nytt spelläge som berättar om Negro Leagues har lagts till. Väldigt bra och informerande återblick i historien.

På andra fronter är det tyvärr samma gamla visa. Karriärläget Road to the Show verkar ligga långt ner på listan över prioriteter och är i princip identiskt från de senaste åren. Bli draftad av ett lag, spela dig upp från farmarlaget och så vidare. Det finns fortfarande helt onödiga korta podcast-liknande videor från forna spelare som ska fungera som någon sorts berättelse om spelaren. Det fungerar fortfarande inte och jag skippade samtliga. Samma är det väl egentligen också med Franchise-läget och March to October som bara fått några mindre justeringar. Det senare spelläget är fortfarande en underhållande och kortare version av Franchise. Där du bara spelar viktiga sekvenser under säsongen, som när ditt lag kan bryta en förlustsvit eller en pitcher är på väg mot en perfekt match. Gör du bra ifrån dig tas den moralen med till de simulerade matcherna som blir lättare att vinna och motsatt effekt vid dåliga försök.

På planen finns det några nyheter som bör pratas om. Den kanske största, som kommer märkas direkt är att mätaren för att kasta bollen från en utespelare har ändrats. Istället för att bara ha en statisk mätare där det gäller att träffa mitten är denna annorlunda beroende på situation. Måltavlan kan vara i rörelse om din spelare är det och den kan också vara både till vänster och höger om mitten. Det tar ett tag att vänja sig vid då den alltid brukar vara statisk i alla sportspel. Det blir många felkast till en början, men sedan blir det nästan välkommet då det gäller att fortfarande ha fokus. Spelet har nu också en designated hitter (DH) i båda ligorna och försöker inkludera de nyaste reglerna, men den nya nedräkningen för att sätta kasta bollen har inte lagt till ännu. Det är svårt att hitta några fel när det kommer till basebollen och det är i princip en så bra version av sporten man kan önska sig. Känslan av en homerun, ljudet från slagträet, är lika tillfredsställande varje gång. En annan liten förändring som ändå har stor betydelse är ändringen av duellerna mellan pitchers och slagmän. Till exempel har nu slagmännens kontaktegenskap (på en skala upp till 125) ersatts av tidigare betydelselösa "Clutch" när en annan spelare är på andra eller tredje bas. Så hur bra en spelare hanterar pressen är nu betydligt viktigare än tidigare. Det som tidigare var en slagmans kontaktegenskap mot pitcherns H/9 (Hits per 9 innings) har ersatts av de bådas "Clutch"-egenskap med spelare i poängläge (andra eller tredje bas).

MLB The Show 23
Så här ser det ut när en man som kommer tjäna 673 miljoner kronor i år kastar en boll.

Det kommer låta konstigt, men MLB The Show 23 är det bästa sportspelet på marknaden. Det finns inget som rår på det när det kommer till att spela själva sporten och det finns några riktigt bra spellägen. Men tyvärr, tyvärr måste betyget dras ner. Detta är helt och hållet på grund utav att serien behöver utvecklas. Det känns alldeles för mycket som att San Diego Studio inte riktigt vågar, eller vill, ta det extra steget. Grafiken är bra, men börjar kännas gammal. Ljudet är detsamma. Menyerna och utseendet är nästintill identiska från tidigare år. Våga satsa på en makeover, SDS. Det här är ett utmärkt spel som ändå tar ett steg bakåt.

7 / 10
+
Nya dokumentärliknande spelläget om Negro Leagues är förträffligt, basebollen på plan är fortfarande perfekt, ljudet av en homerun ger gåshud varje gång