Brothers: A Tale of Two Sons

Regissören bakom Jalla Jalla och Kopps har sadlat om till spelmakare och Brothers är hans första titel. Gamereactor har givetvis delat ut betyg...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Syskonkärlek är ett kraftfullt fenomen som sällan går att beskriva med ord. Det är någonting instinktivt, som man känner inom sig. Något kraftfullt. Filmregissören Josef Fares (Jalla Jalla, Farsan) försöker nu fylla oss med just dessa känslor. Genom att samarbeta med svenska Starbreeze har han utvecklat det nedladdningsbara spelet Brothers: A Tale of Two Sons, ett äventyr om två brorsor som beger sig ut i en sagovärld för att hitta ett botemedel till sin döende far.

Det är en välskriven berättelse utan dialog, som mot slutet avslöjar sitt sanna budskap med ett enda knapptryck, på ett mästerligt och känsloladdat sätt som endast vore möjligt i ett TV-spel. Fares har orkestrerat en tight och skickligt sammansatt berättelse som känns genomtänkt, finurlig och stark. Med det sagt är det inte slutet som är det viktiga i en bra saga, det är vägen dit. Till en början känns de två brödernas resa väldigt lättsamt, men ju längre hemifrån de kommer, desto mer vuxna blir spelets tema. Något som tvingar syskonen till anpassning och välkommen karaktärsutveckling.

Brothers: A Tale of Two Sons
Brothers: A Tale of Two Sons är ett spel i samma anda som indieälsklingar som Limbo och Journey. Det handlar om resan, helt enkelt, inte slutdestinationen.

Vägen leder bröderna genom uråldriga grottor, mörka skogar och över blodfärgade floder och frusna hav. Det är en oerhört vacker spelvärld, och tillsammans med de fantasifulla varelserna som bor i den slutar den aldrig att imponera. På nära håll skådar man många skönhetsfläckar, men det är ingenting som förstör illusionen av att man befinner sig i en sagovärld som doftar lika mycket av Astrid Lindgren som av Bröderna Grimm, Fable och Zelda.

Omgivningarna känns dessutom levande tack vare all utforskning som är möjlig. En otålig person skulle kunna skynda sig genom äventyret inom loppet av två timmar, men många av de mest minnesvärda ögonblicken väntar faktiskt längst sidospåren. Det finns inga belöningar för de som gör allt, utöver insikt i de två brödernas liv och deras relation till varandra.

Brothers: A Tale of Two Sons
Att kontrollera två karaktärer samtidigt tar en stund att lära sig, men när man väl lyckas synkronisera de två brödernas rörelser så känns det oerhört häftigt att lösa spelets pussel.

Miljöer, karaktärer och föremål kan undersökas av båda bröder, men medan den yngre brodern kan spela harmoniskt på en harpa skämmer den äldre brodern bara ut sig när han drar sina fingrar längst strängarna. Det är syskonens olikheter, och hur dessa kompletterar varandra, som bygger upp den spelmässiga kärnan.

De måste slå sina kloka huvuden ihop för att lösa pussel, navigera genom den förrädiska terrängen och skydda varandra från hot. Ett viktigt exempel är lillebrors rädsla för vatten, och därför måste han få hjälp av sin äldre bror när han korsar vattnet. Det blir aldrig särskilt utmanande, men Starbreeze hittar ständigt på fler fyndiga sätt för de två bröderna att samarbeta på, vilket får en att fortsätta spela utan att vilja sätta ner handkontrollen en enda gång.

Brothers: A Tale of Two Sons
Miljöerna i Brothers: A Tale of Two Sons är fantastiska, och ska absolut ses med egna ögon. Räkna med att tappa hakan på en och två gånger under spelets gång.

Det unika med Brothers: A Tale of Two Sons är då att man styr båda bröder samtidigt. Den yngre brodern styrs med höger analogspak, och storebror med den vänstra. Att bemästra detta kontrollschema är tidskrävande, då hjärnan och händerna börjar kriga så fort fel bror hamnar på fel sida av skärmen. Tyvärr är äventyret högst troligen över när man väl fått grepp om det hela, och det är även beklagligt att det inte finns någon möjlighet att spela tillsammans med en vän i soffan eller över nätet.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Visst hade spelets budskap inte blivit lika starkt då, men det hade fortfarande varit ett bra alternativ för de som känner sig obekväma med det nuvarande systemet. Önsketänkandet åsido bjuder Brothers på en av de mest unika spelupplevelserna i år, och en av de mest personliga spelberättelserna på väldigt länge. Det känner jag inom mig.

8 / 10
+
Välskriven story, fantastiskt slut, intressant spelmekanik, magnifika miljöer, spännande sidoaktiviteter, ljuvlig musik
-
Klumpig styrning, lite för kort

Oskar Nyström
I Brothers: A Tale of Two Sons styr man varsin brorsa med varsin tumme. Det kändes jätteknepigt under den första kvarten men efter att jag vant mig var det enkelt att inse vilken genial lösning detta är. Brothers börjar lugnt, sansat och en aning segt. Men det tar sig och efter de tre timmar och 30 minuter som äventyret varade var jag hypnotiserad av den vackra designen, otroliga variationen och härliga pusslen. Josef Fares är härmed en bättre spelproducent än vad han är filmregissör. Brothers är sommarens mysigaste äventyr. 9/10

• PhMan
    Josef Fares skapar en fantastiskt sagovärld Då min speltid är rätt begränsad så har jag hittills inte prioriterat och spelat så många... 9/10
  • felixkarlsson