Ratatouille

Ratatouille

Sophie ryser när hon tänker på hur Heavy Iron Studios har vanhelgat den goda maträttens namn med sitt dassiga spel

Gammal beprövad formula slår till igen. Det är med stor uppgivenhet som jag konstaterar att ännu en animerad film blir till ett mediokert barnspel - allt för att krama ut barnfamiljers väl förunnande pengar. Denna gång är det Råttatouille på menyn, och det är inte en god eftersmak som gör sig påmind.

Råttatouille tar plats i Paris, det franska kökets hemvist. Precis som i filmen, som i skrivande stund inte har haft premiär i Sverige ännu, slår sig råttan Remy ihop med den unge vaktmästaren Linguini för att få utlopp för sina kulinariska färdigheter. Remy brinner nämligen för god mat och matlagning, istället för sopor och avskräde som de andra franska råttorna. Ingen vill ju ha en råtta i pizzan, så Remy måste gå via Linguini för att lyckas åstadkomma sina drömmar att bli mästerkock.

Som så många andra filmlicensspel är Råttatouille ett plattformsspel. Mycket hoppande och klättrande för att stjäla mat, laga till det som stulits samt fly för livet ur överbefolkade kök utgör stommen av Remys uppdrag. De roligaste inslagen är när Remy och Linguini ska koka ihop något smaskigt, då Råttatouille transformeras till en ganska nedbantad version av Cooking Mama. I övrigt är spelet mäkta repetitivt och jag funderar över om barn kommer att förstå handlingen i spelet då jag inte har en blekaste vad Råttatouille handlar om. Snacka om att inte vilja ge några som helst ledtrådar kring vad filmen egentligen handlar om.

Råttatouille har, tacksamt nog, en del minispel att spela utanför själva kampanjläget. Samtliga av dessa minispel baseras på de minispel som man stött på under Remys äventyr i kampanjläget. Att glida på rännor och rör för att samla stjärnor, att laga mat med hjälp av Linguini samt springa genom restaurangmiljöer i flygande fläkt är några av dessa minispel. Det går att spela små turneringar för två spelare i vissa av minispelen, vilket känns som ett bra initiativ från utvecklarna. Husfriden hos småbarnsfamiljer är därmed tryggad för en stund.

Råttatouille är inte ett snyggt spel i något avseende. Visst är grafiken funktionell, men ögongodis kan man inte vänta sig trots att filmen är ett välanimerat mästerverk. Playstation 2-versionen ser speciellt anskrämlig ut, medan PC har en något mer tydlig grafik men som knappt får godkänt. Xbox 360 och Playstation 3-utgåvorna är inte heller någon fröjd för ögat, speciellt inte med tanke på hur enormt kraftfullla dessa konsoler är. Visst, ett plus för de stora miljöerna kan jag gott kosta på mig att dela ut, men där får det också lov att räcka.

Andra skillnader melland e olika versionerna innefattar en lägre svårighetsgrad i PC-spelet samt en slarvigt gjord spelmekanik i Wii-upplagan. Detta gäller dock inte mini-spelen där man tillagar diverse maträtter då det fraktiskt fungerar ganska bra att skära morötter och röra i grytor med Wii-fjärren. Sägas ska också att PC-spelet nästan kräver en handkontroll för att man ska kunna styra Remy.

Det bästa med Råttatouille är att utvecklarna har använt sig av de flesta av filmens röstskådespelare för att få de små råttorna och dryga franska kockarna att bli levande. Röstskådespelarna gör ett okej, men otacksamt, jobb att röstsätta detta spel.

Enkelt i de flesta avseenden är det bästa sättet att summera Råttatouille. Svårighetsgraden är enkel (enklast är PC-spelet som praktiskt taget spelar sig självt), grafiken är enkel och hela konceptet är pinsamt enkelt. Visst kan det underhålla de allra yngsta TV- och datorspelarna en stund (speciellt den enklare än enklaste PC-versionen), men alla över nio års ålder kommer att bli less innan förrätten ens har serverats, så att säga.

För oss som är lite äldre är Råttatouille ett spel som man blir irriterad på, eftersom det är så uppenbart varför spelet ens har utvecklats; För att casha in utan att leverera spelglädje eller kvalitet. Råttatouille är helt enkelt ett typiskt halvdassigt spel som sitter fast som en svulst på en potentiell biohit bara för sakens skull. Självklart får spelet ett passande betyg som följd.

(De första tio bilderna är från Playstation 2-versionen. De sista fyra från Xbox 360-utgåvan.)

RatatouilleRatatouilleRatatouilleRatatouille
04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
Bra flerspelarfunktioner, okej röstskådespeleri
-
Tråkig grafik, repetitivt gameplay, obefintlig handling, kort kampanjläge

RatatouilleScore

Ratatouille

RECENSION. Skrivet av Sophie Warnie de Humelghem

Den lille råttan Remys äventyr på bioduken kommer vi i Sverige få ta del av inom en inte alltför avlägsen framtid, men TV-spelstillverkarna tänker inte vänta med att introducera oss för den gråa gourmanden

RatatouilleScore

Ratatouille