Call of Duty 4: Modern Warfare

Call of Duty 4: Modern Warfare

Krig blir inte mycket roligare än i Infinity Wards fantastiska tappning. Jonas har glatt tagit sig an vildsinta terrorister i Mellanöstern såväl som lömska gansters i avlägsna öststater

Efter två fantastiska Call of Duty drog sig Infinity Ward tillbaka. Treyarch tog istället över rodret och släppte Call of Duty 3. Inget dåligt spel, men visst kändes det att det var något som saknades. Exakt just detta något är Infinity Wards fullständigt galna fingertoppskänsla för hur man bäst förmedlar digitalt krig. I Call of Duty 4 är Infinity Ward tillbaka och denna gång har de till och med överträffat sin egen höga standard.

Call of Duty 4 startar som alla andra delar i serien med ett kort träningsuppdrag för att man snabbt ska få lära sig spelkontrollen och bekanta sig med nya funktioner som att fira sig nedför avsatser med rep. En kort, vettig introduktion innan spelet drar igång på allvar där du som gröngöling i brittiska legendariska styrkan SAS ska borda ett enormt fraktfartyg till havs. Ett fraktfartyg som sägs ha kärnvapendelar ombord.

Från det att man under en stormig natt firar sig ned med rep från helikoptrar till det enorma skeppets däck tills dess att eftertexterna rullar hinner jag över huvud taget knappt andas. Call of Duty 4 är nämligen så vansinnigt packat med högoktanig, superkvalitativ action att man knappt tror sina ögon. Precis när man tror man sett allt överraskar Infinity Ward med en om möjligt ännu mer sanslöst maffig scen som liksom bara vrider musten ur en. Något man får smaka på redan ombord på skeppet och något som bara accelererar ju längre fram i spelet man kommer.

Huvuddelen av handlingen kretsar kring ryske ultranationalisten Zakhaev som genom tveksamma medel ämnar återskapa Sovjet igen. Något vare sig Storbritannien eller USA någonsin skulle kunna tillåta, vilket får Zakhaev att starta en enorm konflikt i Mellanöstern med hjälp av sin allierade Al-Asad. På det sättet hoppas Zakhaev kunna avleda de båda supermakternas uppmärksamhet.

I grund och botten ingen fantastiskt nyskapande historia och för ett kort ögonblick känns den lite trött slentrianmässig militärstory. Men genom starka scener och flera mycket oväntade händelser lyfts storyn till oanade höjder och för en gångs skull bryr jag mig verkligen om mina medsoldater på slagfältet, jag oroar mig för vad som händer och jag vill verkligen veta hur allt ska sluta.

Call of Duty 4 är imponerande varierande med stora vidsträckta banor förlagda till obskyra Öststater eller Mellanöstern. Med minutiös detaljrikedom har Infinity Ward verkligen fångat känslan av att faktiskt befinner sig på dessa platser och striderna i Mellanöstern går igenom trånga basarer, enorma portvalv, klädbutiker, slakterier med arabiska skyltar samt en helt otrolig mängd bråte, krönt av moskéer och sönderskjutna höghus i bakgrunden. Under av spelets snyggaste banor gör man en räd under natten i en brinnande stad någonstans i Mellanöstern. Fullt krig pågår och flammor och lysgranater färgar himlen läckert eldröd. Inget har lämnats åt slumpen och vid ett flertal gånger har jag nästan slutat spela för att bara gå omkring och insupa atmosfären och grafiken som är lika tekniskt imponerande som den är designmässigt.

En av de mer imponerande tekniska aspekterna är annars att alla material har olika hårdhet och beroende på deras tjocklek kommer avfyrade kulor att eventuellt penetrera det eller stoppas. Om kulan går igenom kan riktningen ändras och hastigheten minskas så skadan reduceras. Dessutom är mycket i omgivningarna förstörbart. Om någon tar skydd bakom en bil så skjut mot dess bensintank för att få den att explodera istället (vilket ger en Achievement om det är tillräckligt många fiender runt bilen) och om någon sitter bakom ett staket så spräng det med en granat.

Precis lika imponerande är det vid de mer rädliknande expeditionerna man gör till Ryssland där det ofta handlar om att slå ut enstaka hus eller leta efter någon nyckelperson. Med små men smarta medel matas man med en riktigt varierande spelbarhet som gör att Call of Duty 4 aldrig någonsin känns enformigt. Ett exempel är en le parkour-liknande jakt där man jagar en viktig person som flyr obeväpnad till fots och som måste tas levande samt en tillbakablick 15 år tidigare under ett superhemligt uppdrag i Tjernobyl.

Den mustaschprydde kapten Price från de tidigare Call of Duty-spelen gör comeback även i del fyra. Om det är en ättling till honom eller bara ett skämt från Infinity Ward avslöjas inte, men man får för första gången spela honom under detta Tjernobyl-uppdrag. Under nämnda uppdrag är man för övrigt fullt kamouflerad så till den milda grad att man nästan tappar bort det medföljande befälet så snart man tar blicken från honom samt att man hela tiden måste passa sig för radioaktivitet. Enastående häftigt och spännande.

Call of Duty 4 fortsätter att briljera när du är klar med själva storyn och bestämmer dig för att peppra ned andra spelare världen över online. Call of Duty 4: Modern Warfare har nämligen ett fantastiskt välutbyggt onlinestöd med hela nio spellägen. Förutom den vanliga uppsättningen med flaggfångande och lagspel finns även Counter Strike-liknande Search and Destroy samt det märkliga Headquartes. I sistnämnda slåss båda lagen om en hemlig radio som dyker upp på ett slumpmässigt utvalt ställe på banan. Totalt finns 16 multiplayer-banor tillgängliga och fler är planerade för nedladdning.

Beroende på vad du väljer att spela som, förses du med både utrustning och färdigheter som matchar ditt valda yrke. Efter tillräckligt många spelade matcher får man även skapa egna klasser där man verkligen kan skräddarsy sin figur med både vapen, kamouflage och egenskaper. En favorit för mig blev extra skydd som gör att man ramlar ihop men inte dör efter att ha blivit skjuten. På det sättet kan jag fortsätta strida några sekunder och kanske hinna döda den som sköt mig innan jag själv dör av blodförlust. En liten men enkel detalj som gör att man inte kan vända ryggen åt en sänkt fiende utan att försäkra sig om att den döde verkligen är så död som man hoppats på.

Allt med Call of Duty 4: Modern Warfare imponerar så man nästan tappar andan. Om det inte varit för de rysligt störiga vakthundarna på nästan varje bana som har dåliga träffpunkter och ett störigt minispel liknande närstriderna med tyskarna i Call of Duty 3 för att man kunna slå bort dem, hade det varit näst intill perfekt. Många lär även tycka att spelet är lite för kort, vilket väl kanske även kan ses som ett gott betyg, för man vill verkligen ha mer. I övrigt är det här militärporr när det är som absolut bäst och precis varenda del i spelet är minst ett snäpp bättre än något annat i genren. Man får inte missa Call of Duty 4: Modern Combat om man gillar militärspel, så enkelt är det bara.

Fotnot: I PC-versionen av Call of Duty 4: Modern Warfare kan man spela 1-32 spelare. 1-18 gäller för konsolversionerna.

Call of Duty 4: Modern WarfareCall of Duty 4: Modern WarfareCall of Duty 4: Modern WarfareCall of Duty 4: Modern Warfare
9 / 10
+
Klockren spelkontroll, suveränt ljud, ursnygg grafik, superbt onlinestöd, varierad kampanj, spännande
-
Irriterande fiendehundar, alldeles för kort

Martin Forsslund
Det är precis det här jag talar om. Riktigt krig. I fullständigt ursnygga Call of Duty 4 smäller det överallt, saker exploderar och order ropas från höger och vänster, men dränks mestadels i blodgurgel från nedskjutna soldater. Fasansfullt i verkligheten. Absolut. Men det är därför vi har spel, för att kunna få uppleva de där riktiga fasansfulla, intensiva och mäktiga händelserna hemma framför skärmen. Och det finns inget militärspel idag som levererar denna känsla bättre idag än Call of Duty 4: Modern Warfare och att det sedan har ett absolut förstklassigt onlinestöd gör ju heller inte direkt saken sämre. Mästerligt, Infinity Ward. 10/10

• Alexanders79
    Testat på xbox 360 Modern warfare är fortfarande enligt många det bästa call of duty men är det verkligen så bra? Inledning modern warfare... 8/10
  • left4lover