Ni som spelar FIFA- eller NHL-serien vet inte hur bra ni har det. Varje år levererar EA en putsad utgåva som tar tillvara allt som var bra med föregångaren, gör om när något visade sig vara mindre lyckat och kompletterar med allt mer realistisk grafik. Läget kunde inte vara mer annorlunda i Madden-världen. EA betalar svindyra pengar för att vara helt säkra på att mer eller mindre ha ensamrätten på amerikansk fotboll värd namnet.
Några pengar över för bra football-spel tycks sedan saknas. Varje år slänger man in stora spelförändrade gimmickar som snabbt visar sig vara just det, gimmickar. Och när nya gimmickar ska in, måste de gamla bort. Det gör att en version från ett år till en annan kan vara radikalt olika och nästan aldrig genomtänkta. Vad som gör allt värre är att konkurrens som sagt saknas helt, så spelen har grafiskt knappt utvecklats alls genom åren och idag är Madden-serien EA:s näst största sportserie och en av de viktigaste de har - men tekniskt oerhört primitiv.
Vad värre är, spelmekaniken i Madden ligger på vissa områden efter vad konkurrenterna erbjöd för tio år sedan. I synnerhet NFL 2K-serien, men även Sonys eget Gameday och i viss mån Microsofts eget Fever. När jag spelar mot datorn känns det sällan som det spelar någon större roll vad jag väljer för spel och känner jag att jag behöver snabba poäng så är det bara att utan konskvenstänka kamikaze-slänga bollen så långt man kan. Folk tar alltid emot bollen, datorn fattar aldrig vad man håller på med och den artificiella intelligensen agerar som rena hänsgården.
I år fanns dock förhoppningar om att det kanske kunde bli annorlunda, det är nämligen 25-årsjubileum för Madden och den här versionen vi spelar nu är även den som ska introducera serien till nästa generation. Jag plockade därför vant favoritlaget Minnesota Vikings (är man masochist, så är man) och valde att spela vänskapsmatch mot regerande Super Bowl-mästarna Baltimore Ravens. Något som direkt slår mig är hur omoderna och långsamma menyerna är i Madden-serien jämfört med sina sportsyskon från EA.
Det laddas, är onödigt omständigt, oanvändarvänligt och dessutom väldigt sterilt. Det är väldigt lite i Madden NFL 25-presentationen som känns 25-årsjubileum. Det luktar mer insprungna löparskor än nya super-sneakers, om man säger så. Och väl under matchen så får jag verkligen anstränga mig för att hitta nyheter. EA Tiburon har bland annat lagt till lite kraftigare stiff arms och gjort jukes mer effektiva, men jag skulle ljuga om jag sade att det påverkar spelet i någon nämnvärd omfattning.
Lägg till det att grafiken fortfarande inte hänger med. Visst har animationerna blivit något bättre, men det är fortfarande alldeles för detaljfattigt och opolerat jämfört med FIFA och NHL. Dessutom tycks inte EA:s system för att skapa ansikten vara något att hänga i julgranen. Det är extremt få av spelarna eller tränarstaben jag alls skulle kunna identifiera på planen genom att titta på dem om jag inte såg deras tröjor. Det är för mycket zombie och för lite liv. Lägg till det robotaktiga sekvenser som repeteras in absurdum som att man får vatten sprutat i munnen. Javisst, det händer i football, men inte med exakt samma animation och sådan förutsägbarhet.
Den artificiella intelligensen är inte heller på topp och mina defensiva spelare beter sig ofta som tölpar utan att ha en aning om vad de ska göra härnäst. Inte heller O-line verkar ha någon riktig koll på vad de sysslar med och blottar glatt quarterbacken Christian Ponder som därmed utsätts för flera onödiga sacks, i synnerhet mot mänskligt motstånd som direkt ser och förstår att utnyttja bristerna.
Det här sträcker sig även till kommentatorerna som är närmast parodiskt dåliga. Nu är ju inte det någon dealbreaker, men när man har spelat NHL 14 med Oskar Nyström och vet hur bra artificiellt kommenterade matcher kan vara, så känns det bra komiskt att få beröm för mitt fina springspel under matchen efter att ha missat vartenda ett och tagit fem yards på två fulla quarters.
Utanför planen är en av de största nya funktionerna att kunna spela som ägare i Connected Franchise. Tidigare har man kunnat agera spelare eller coach, men nu kan man skapa sig antingen en fiktiv sådan eller axla manteln som exempelvis Robert Kraft (New England Patriots). Med så mycket annat i Madden NFL 25 så är det dock halvhjärtat gjort. För att man måste ha något nytt liksom, inte för att konkurrenssituationen kräver det.
Följaktligen är det väldigt små skillnader mot de båda andra Connected Franchise-varianterna och fyllt med märkligheter som att jag plötsligt förväntas ta ut ägaren och löpträna för att tjäna lite XP. Idiotiskt är bara förnamnet. Tänk om EA skulle lägga lite kraft på det här istället och verkligen bjuda på ordentligt speldjup, Connected Franchise är en genuint bra idé i grunden men praktiskt taget tomt på meningsfullt innehåll och känns därför lika medelmåttigt som det mesta annat i Madden NFL 25.
Nu är jag väl medveten om att jag låter väldigt kritisk, men grundkärnan i Madden NFL 25 är väldigt lik fjolårets version. Der går alltså utmärkt att spela och ha roligt och det finns ett massivt innehåll. I synnerhet om du har vänner som verligen förstår sporten och spelar "rätt". Orsaken till gnället är att jag inte kan förstå att EA inte skärper till det här. Madden NFL 25 spelar i farmarligan när det kommer till sportspel. Det är helt enkelt inte så bra som det borde vara, så stor som sporten faktiskt är och så bra som spelen faktiskt säljer. Det är helt enkelt inte okej att så lite hänt sedan fjolåret och att det är så pass primitivt, i synnerhet när det är jubileum och spelet ska introduceras till nästan generations konsoler.