Scene It? Lights, Camera, Action

Scene It? Lights, Camera, Action

Scene it saknar karaktär, och det saknar vettigt innehåll. Det är en lat, dålig och småaktigt billig produktion utan egentliga värden...

När man, under ett och samma spelpass, kommer på sig själv skrikandes orden "fyfan vad djävulskt korkat" cirka 800 gånger, då vet man att man spelar ett dåligt spel. Och tyvärr... tyvärr, tyvärr, tyvärr, tyvärr är Scene It? Lights, Camera, Action just detta. Ett dåligt spel.

Jag förstår inte hur Microsofts tankegångar gått. Idén att ogenerat kopiera Sonys Buzz-spel förstår jag. En stor succé plagieras alltid, så är det bara. Men att göra det så fult, dumt, lamt och meningslöst som Scene It? Lights, Camera, Action är, förblir en gåta.

Scene It? Lights, Camera, Action är utformat nästan exakt som Buzz-spelen. Fast betydligt sämre. Vi snackar digital frågesport där varje deltagare får en speciell "buzzer" och där det går ut på att under ett antal olika grenar tjäna ihop så mycket poäng som det bara är möjligt.

Scene It? Lights, Camera, Action kretsar kring Hollywood och Hollywood-film, precis som Buzz: The Hollywood Quiz. Men till skillnad från Buzz saknar Scene It? Lights, Camera, Action helt personlighet, karaktär och originalitet. För där Buzz bjuder på en smart inramning, skön presentatör, roliga karaktärer, väl utformade frågesportgrenar och god variation, är Scene It istället en uppvisning i hur man med så lite pengar som möjligt gör ett så dyrt spel som det bara går.

Här finns filmklipp, ja. Och bilder från filmer. Och bilder på skådespelare. Men filmklippen är på tok för få, bilderna likaså, och givna grenar som "gissa filmmusiken", "gissa filmen" (efter att ha sett snabba klipp) och igenkänning genom enkla repliker saknas helt. Faktum är att det är massvis som saknas här. Massvis. För istället för ambitiöst utformade, smarta grenar, bjuder Scene It? Lights, Camera, Action på korkade tävlingar där man ska koda ordpussel, lösa världens dummaste rebusar samt kolla på på tok för långa, för få, och för gryniga filmklipp från filmer från tidigt 80-tal.

Exempel 1: Jag och vännerna spelar en lång omgång av Scene It. Vi kommer till en av många katastrofalt plumpa och uselt utformade grenar där man ska gissa filmen så snabbt man kan utifrån fula bildpussel, vilken film som det syftas på. Första bilden är ett berg plus en långrock. Rätt svar är Cliffhanger. Nästa bild är ett proppfylld parkering plus ett tomt golfhål. Rätt svar är Chocolat. Jag är så arg att jag nästan kräks.

Exempel 2: Jag och vännerna spelar en kort omgång av Scene It. Vi spelar en gren där vi ska gissa filmen utifrån bitar av filmens storyboard. Men Microsoft har inte köpt rättigheterna att använda original-storyboards (vilket de såklart borde ha gjort) utan ritat egna, mer "humoristiska" sådana. Den första föreställer en kille, på alla fyra, i vad som ser ut som klackskor. Han har en keps på sig som det står "William" på, och på hans rygg står en jukka-palm, eller om det är ett svärd som borrats ned i hans rygg. Svårt att säga. Fyra alternativ kommer upp, rätt svar är Kill Bill. Jag är så arg att jag vill spränga hela mitt vardagsrum.

Det enda positiva jag kan komma att tänka på är utformandet av de medföljande specialkontrollerna som vid första anblick är betydligt mer rejäla, och kvalitativa, än Sonyz überplastiga Buzzers. Men även där blir jag snabbt varse om att Microsoft sparat in, och snålat med kvaliteten.

Scene It-dosorna är trådlösa och skickar signal till en medföljande IR-mottagare som man uppmanas lägga framme på sin TV. Vad som däremot inte framgår förrän man väl börjar spela är att IR-signalen är supersvag, och att det krävs att man verkligen siktar på mottagaren för att ens knapptryck ska registreras. Jag började med att förlora de första två grenarna innan jag begrep att jag (likt på det tidiga 80-talet) var tvungen att sikta på mottagaren. Att sitta fyra vänner och sikta på en liten vit bit plast (och se till så att ingen lägger upp fötterna på bordet så att signalen störs) känns obegripligt korkat, och även här faller Scene It platt.

Scene It saknar karaktär, och det saknar vettigt innehåll. Det är en lat, dålig och småaktigt billig produktion utan egentliga värden. Att Microsoft sedan inte valt att lokalisera spelet heller, och göra det på svenska, framstår som ännu ett i raden av korkade beslut kring deras ogenerade Buzz-plagiat. Det enda som jag faktiskt gillar med det här spelet är jag aldrig mer kommer att spela det.

Scene It? Lights, Camera, ActionScene It? Lights, Camera, ActionScene It? Lights, Camera, ActionScene It? Lights, Camera, Action
03 Gamereactor Sverige
3 / 10