Geometry Wars: Galaxies

Geometry Wars: Galaxies

Publiken skriker efter fler och större spelvärldar, spelföretagen ger oss vad vi vill ha. Men ibland finns det så mycket sann spelglädje i det enkla och okomplicerade

En av de absolut första titlarna som fanns tillgängliga på Xbox Live Arcade var Geometry Wars: Retro Evolved. Ett simpelt spel där man styrde ett litet skepp genom en värld uppbyggd av vektorer och neonfärger. Det fanns ingen handling, ingenting som störde samlandet av poäng. Det var bara skeppet och hundratals fiender (om nu olika geometriska former faktiskt kan kallas för "fiender"), inget mer. Det blev en stor succé, de flesta älskade det, och jag hade minst en kompis som blev sugen på att köpa en Xbox 360 enbart för att kunna spela Geometry Wars: Retro Evolved.

Det var länge sedan nu, men nu är det dags att återuppleva spelet som blivit retro på ungefär två år (kanske för att ordet "Retro" finns med i titeln), den här gången till Wii.

Rent spelmässigt har det inte hänt speciellt mycket i Geometry Wars: Galaxies egentligen. Det är fortfarande neon och vektorer, det handlar fortfarande om att samla på sig så mycket poäng som möjligt. Men som sig bör när man släpper ett spel på ett mer traditonellt vis, det vill säga på en skiva istället för enbart som nerladdning, måste mer material läggas till.

Geometry Wars: Galaxies innehåller var spelmakarna kallar för en "kampanj", vilket är ett ganska fint ord för att beskriva en process där man under spelets gång samlar på sig kristaller som man använder som valuta för att låsa upp nya banor. Kristallerna kan även användas för att låsa upp nya förmågor till sitt skepp, förmågor som dessutom blir mer och mer kraftfulla ju mer du använder dem. Banorna är varierade med olika former och innehåller nya faror att akta sig för. Originalet finns med på skivan, så puritanerna behöver inte känna sig tvingade att spela med alla dessa nyheter, men de tillför en viss samlarmani till ett spel som redan var svårt att lägga ifrån sig när man väl börjat spela. Man vill ha den där nya uppgraderingen, man vill testa nästa bana - så bara en extra omgång, jag behöver ju faktiskt bara 10 000 kristaller till...

Fyra timmar senare, då ögonen brinner eftersom jag glömde sätta på mig mina glasögon och hela världen runt mig består av enkla geometriska former, kommer jag på att jag kanske borde äta lunch.

Jag har tidigare poängterat att jag inte är ett speciellt stort fan av Wii-spel som går att spela med Classic Controllern, mest eftersom jag är en sur gubbe som anser att Wii-spel ska spelas med Wiifjärren och använda sig av dess speciella egenskaper. Gör de inte det så kan de lika gärna släppas till ett annat format. Samtidigt var jag lite fundersam kring hur det faktiskt skulle vara att spela Geometry Wars med just Wiifjärren.

Det känns inte riktigt som att rörelsekänslighet ska gå ihop med spelets arkadröj och krav på snabba reflexer, men det gör det konstigt nog. Styr med nunchucken, sikta med fjärren - efter en bana satt det i ryggmärgen och jag slutade tänka på vad jag egentligen gjorde med händerna medan jag spelade.

Och det är ju så det här ska upplevas. Dra för gardinerna, släck ljuset, greppa handkontrollen, höj volymen för att njuta extra av det pumpande soundtracket, och låt dig sugas in i ett meditativt Zen-stadie. Ett Zen-stadie som förvisso är mest fokuserat på att få så hög High Score som möjligt istället för att försöka nå upplysning eller Nirvana. Men ändå. Geometry Wars Galaxies är precis lika beroendeframkallande som sin föregångare, vackert och genialt i sin avskalade enkelhet. Det lär inte tilltala alla, men vill man få sig en skön arkadupplevelse och lyckades missa Geometry Wars: Retro Evolved så har man en chans igen. Det här kommer att hålla länge.

Geometry Wars: Galaxies
Geometry Wars: Galaxies
Geometry Wars: Galaxies