Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
Frontlines: Fuel of War

Frontlines: Fuel of War

Kaos Studios efterlängtade debutspel är en hård actionsaga som doftar krut och bensin och Petter har skjutit frisyren av ryska supersoldater i flera veckor...


Året är 2024 och oljan är i princip slut. De sista resurserna blir såklart ohyggligt åtråvärda, och den politiska kampen om den sista droppen förvandlas snabbt till något mycket större, ett nytt världskrig bryter ut. På ena sidan står ett enat Europa tillsammans med USA. På andra står Ryssland med stöd av Kina. Spelaren intar rollen som färsk nyrekryt i den amerikanska armén, och landsätts i ett fiktivt Mellanöstern där man direkt beordras ta plats vid frontlinjen.

Den del vass samhällskritik som Kaos Studios debutspel innehåller går inte att undgå. Världen i Frontlines: Fuel of War är svårt överbefolkad, förorenad, klimatförändringarna blir allt tydligare och det politiska klimatet skvallrar om en framtida etnisk rensning och elitistisk samhällsstruktur.

Kriget som precis har startat eskalerar snabbt. Världen står så småningom i lågor och det högteknologiska kärnvapenkrig som förutspåddes inträffar aldrig. Istället är det en liten grupp skjutglada soldater ("Straydogs") som med smart framryckning och strategiskt viktiga vinster utgör den enskilt viktigaste delen i kriget om oljan, och längst fram står du.

Frontlines: Fuel of War har beskrivits av Kaos Studios själva som ett taktiskt krävande och strategiskt actionspel, lite som Ghost Recon-spelen. Det stämmer dock inte särskilt bra alls då Frontlines precis som exempelvis Call of Duty-spelen är extremt linjärt, temporikt och inte alls särskilt taktiskt. Visst gäller det att ibland tänka i grundläggande militärtaktiska termer men överlag handlar det enbart om att springa, peka och skjuta, utan varken efter-tanke eller strategi. För min del passar det utmärkt, och den hektiska action som Kaos Studios här erbjuder är både underhållande och trevlig att titta på.

Spelets storymode börjar i ett fiktivt Mellanöstern där man ombeds spränga diverse luftvärnsrobotar för att sedan ta en vidare till ett krigshärjat Österrike där de ryska arméerna befäst sin position med tung artellerield och en överlägsenhet beträffande antal soldater.

Frontlines: Fuel of War är rent strukturellt en blandning mellan Battlefield: Modern Combat och Call of Duty 4: Modern Warfare. På en liten karta i övre högre hörnet finns alltid alla uppdragets delmål utplacerade och det gäller att så snabbt och effektivt som möjligt ta sig till alla dessa punkter för att kunna slutföra varje uppdrag.

Även om storyläget är ett klart godkänt sådant existerar problem som korkade fiender, vissa fjösiga vapen, lite väl övertydliga direktioner som krockar ganska rejält med framförallt ett antal mer än lovligt förvirrande banor. Jag kan också tycka att handlingen blir lite för teknisk, att berättandet saknar finess och känsla, och att laddningstiderna är lite väl långa.

Detta är en annons:

Den största styrkan i Frontlines är däremot tveklöst det ambitiösa multiplayerläget där Kaos Studios inspirerats en hel del av svenskutvecklade Battlefield 2. Striderna är lagbaserade och soldaterna är indelade i sex olika klasser. Multiplayermatcherna är ofta väldigt händelserika, explosiva och roliga och det märks att Kaos brinner för vad de gör.

De som utgör Kaos Studios var tidigare anställda hos Trauma Studios, som under ett knappt halvår ägdes av Digital Illusions innan studion lades ner. Under tiden som teamet bakom Frontlines var knutna till Digital Illusions hjälpte de till med Battlefield 2 samtidigt som de arbetade på en expansion (oklart exakt vad) baserad på Battlefield 2-teknologin.

Frontlines innehåller en hel drös olika vapen som alla designats fritt utan förankring i verkliga förlagor. En lite märklig detalj i spelet är att man faktiskt inte kan plocka upp de döda fiendernas vapen eller ammunition utan istället tvingas leta efter blå lådor innehållande skott och nya skjutdon. En krånglig och konstig del av Frontlines.

Det finns ett antal olika fordon i Frontlines som man, precis som i Halo-spelen, kan hoppa i och ur när man själv vill, och även välja om man vill köra bilen (bilden) eller bara hoppa upp på taket och nyttja den stativmonterade kulsprutan. Fordonsfysiken är dock inget vidare. Tyvärr.

Beträffande det grafiska så är Frontlines: Fuel of War ett snyggt spel med en väldigt speciell design. Kaos Studios framtidskrig är urblekt, hårt och proppat med fräscha effekter, och den instabila skärmuppdateringen från Xbox 360-demot är som bortblåst. Spelet är baserat på grafikteknologin Unreal 3.0 (samma som Gears of War).

Kaos Studios debutspel är inget perfekt spel, långt ifrån. Faktum är att det innehåller en hel drös problem och svagheter. Men trots detta är Frontlines: Fuel of War ambitiöst, varierat och stundtals riktigt spännande. Och det genomarbetade multiplayerläget, och alla dess annorlunda idéer, roar såväl för stunden som i längre perioder mot vilt skrikande amerikaner. Inte superbra, men heller inte (alls) dåligt.

Frontlines: Fuel of War
Frontlines: Fuel of War
Frontlines: Fuel of War
Frontlines: Fuel of War
Frontlines: Fuel of War
Frontlines: Fuel of War
Frontlines: Fuel of War
Frontlines: Fuel of War
Frontlines: Fuel of War
Frontlines: Fuel of War
Frontlines: Fuel of War
Frontlines: Fuel of War
Frontlines: Fuel of War
Frontlines: Fuel of War
Frontlines: Fuel of War
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Högt tempo, välgjord spelkontroll, bitvis riktigt snyggt, bra multiplayerstöd
-
Vissa riktigt usla banor, dålig artificiell intelligens
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Martin Forsslund
Jag hade inga förväntningar, inga alls. Och det finns många beståndsdelar i Frontlines som jag heller inte gillar. Fienderna är intelligensbefriade, fordonen svampiga och uppdragen ibland förvirrande. Men det positiva väger över, så in i bomben. Detta eftersom flerspelarbiten i Fuel of War är den roligaste sedan Call of Duty 4: Modern Warfare. Dödsmatcherna är variationsrika och explosiva, vapnen är grymt bra designade liksom banorna. 8/10

Medlemsrecensioner

  • kire_1337
    Detta spelet är grymt men online är tråkigt alla bara flyger hela tiden XD. Och storyn kanske kunde dom ändra lite men annars så far det perfekt... 9/10
  • bjospa
    Frontlines-Fuel of War,det första "krigsspelet" jag kör singelplayer på och samtidigt mitt första egna Året är 2024 och oljan är... 8/10
  • musicboy
    Frontlines:fuel of war är ett mycket bra spel synd att det inte kom mer blod på spelet än vad det gör just nu. men spelet är skit bra inte... 10/10
  • Desertstorm4
    Detta spel är i sig okej, men jag gillar inte att man kan pricka med shotgun från 30 meters avstånd. grymt sniperläge, trots att jag föredrar... 9/10
Detta är en annons: