Bioshock Infinite

Bioshock Infinite: Burial at Sea

Irrational Games tar oss återigen med under ytan, ned till Rapture för kusliga noir-äventyr på havets botten. Jonas Mäki har recenserat Burial at Sea...

Alltför ofta består DLC av några extra banor till en multiplayerdel som ingen spelar. Irrational ville annorlunda och hade inte ens någon multiplayer i Bioshock Infinite, och när Burial at Sea nu anlänt så har man skapat ett helt nytt singleplayeräventyr som tar oss med under ytan igen, ned till Rapture. Och det ska sägas direkt, just det här är den stora behållningen med Burial at Sea. Rapture är nämligen så magiskt och mytomspunnet att det för min del räcker med att få besöka stället innan förfallet för att jag ska tycka att det är värt pengarna.

Så när en till synes helt okänd, noir-inspirerad Elizabeth besöker mig som privatdeckare för hitta ett borttappat barn, spenderar jag mer tid än vad som förmodligen är hälsosamt på att bara gå omkring och titta på saker. Äntligen förstår jag varför en del splicers hade kaninöron, houdini-fiender känns plötsligt logiska och jag begriper till slut konceptet med Big Daddys. Dessutom står jag med näsan tryckt mot varenda ruta i hela Rapture för att bara beskåda världen utanför. Columbia får ursäkta, men det här är den mest magiska spelvärld som någonsin skapats och att få se den i all sin prakt är en ren dröm.

Bioshock Infinite
Äntligen får vi uppleva Rapture före undergången och se Andrew Ryans mäktiga stad som han en gång hade tänkt sig den.

Att katastrofen inte ägt rum ännu gör dock att fiendefloran inte håller riktigt samma klass som i de tidigare Bioshock-spelen. Det finns inga Big Daddys som klampar runt i korridorerna och de ruskprickar man möter känns mer som en samling gangsters snarare än utbrända och stentokiga missfoster. Lyckligtvis får man ändå tidigt tag i den krok med vilken man kan hoppa omkring på rälsar högt ovanför marken i Bioshock Infinite samt mängder av krutpåkar.

Det tillför en del välbehövlig dynamik till Burial at Sea. Man får även snabbt en rejäl samling plasmider och det går blixtsnabbt att välja vad man vill ha med det gamla hjulbaserade menysystemet från de båda första Bioshock-spelen. Något som för min del gjorde att jag bytte vapen och attackmetoder betydligt oftare i Burial at Sea än i Bioshock Infinite.

Bioshock Infinite
Spelmässigt finns flera inslag från Bioshock Infinite med, såsom bland annat transporträlsarna man kan åka på med Air Hook.

Ett Bioshock-äventyr vore dock inte Bioshock utan ett mysterium, och ganska snart står det klart att historien med det borttappade barnet kanske inte är så enkel ändå. Jag ska absolut inte sabba nöjet för någon, men den som hoppats på en intressant historia har något att se fram emot. Tyvärr är det roliga över nästan innan det ens hunnit börja, men det är helt klart en lovande story och jag ser fram emot nästa del. Många lär även glädjas åt det faktum att det återigen är mer skräck inblandat i Burial at Sea, något som saknats sedan original-Bioshock.

Även om Burial at Sea bjuder på ett Rapture som rent grafiskt överträffar vad vi tidigare sett från undervattensstaden med råge så är jag inte helt nöjd med det grafiska. Det märks att Irrational inte jobbat lika hårt med den här grafiken som man gjorde med Bioshock Infinite, och en del saker ser lite fattiga ut. Belysningen är inte så dynamisk som jag hade önskat och en del fiender nästan ser inklippta ut och liksom skär sig mot omgivningen. Petitesser kan tyckas när vi som sagt fått ett finputsat Rapture att lattja med, men jag hade gärna sett lite mer krut på grafiken.

Bioshock Infinite
Nere i det dunkla Rapture är skräckkänslan återigen mer påtaglig. Burial at Sea är visserligen inte ett rysarspel, men här och var vankas obehagliga scener.

För att summera är den stora behållningen av Burial at Sea alltså Rapture. Att äntligen få se stan innan sammanbrottet är fanservice av bästa sort. Stor möda har lagts ned på att få med alla gamla maskiner för exempelvis liv och animationer, vars ljudeffekter garanterat kommer få er att dra på smilbanden ("Welcome to the Circus of Value - HAHAHAHAAA"). Storyn lovar som sagt gott men är lite kort, och spelmässigt hade det nog varit bra med lite fler nyheter. Ändå kan jag inte vara annat än nöjd med Burial at Sea som känns oändligt mycket roligare än det sedvanliga multiplayermjölkandet, och jag tvekar inte att kalla det för ett absolut måste för fans av de båda första Bioshock-spelen.

7 / 10
+
Återbesök i Rapture, absolut makalös design, lovande story, smidigt gameplay, massor av fanservice
-
Alldeles för kort, grafiknivån känns gammal, för linjärt

• fille49
    Jag befinner mig högt upp i sksyarna som en fågel med vingar och jag atar hela världen med storm. Mitt namn e Hooker Dew it och jag ska kollecta... 3/10
  • ovesmedberg
    Spelad version: PS3/PAL Ge oss flickan och bli skuldfri. Året är 1912. Djupt skuldsatt har Booker DeWitt bara en möjlighet till nystart: rädda... 9/10
  • czaros1994
    När spelet släpptes kallades det direkt för Game of the Year, enda tills The Last of Us släpptes och sen släpptes GTAV och fick titeln. Medan... 10/10
  • Deagle
    Det var långt, utdraget och enformigt rakt igenom, men lyckades trots det hålla mig kvar hela vägen till slutet. Eller ja, det var precis på... 9/10
  • Mr_Sarcastic
    Bioshock är ett av mina favoritspel och det händer ofta att jag drömmer mig bort till staden djupt nere på havets botten. Efter att ha spelet... 6/10
  • felixkarlsson
    Bioshock Infinite är allt som det första Bioshock inte var för mig. Det spelet led, enligt mig, av tveksam bandesign och alldeles för kaotisk... 8/10
  • Cauterize Me
    "Bring us the girl, and wipe away the debt." Med dessa ord så beger jag, Booker Dewitt, en pinkerton agent, mig upp i den flygande... 10/10

Bioshock Infinite: Burial at Sea - Episode 2Score

Bioshock Infinite: Burial at Sea - Episode 2

Utvecklaren Irrational håller som bäst på att lägga ner och den avslutande delen av Burial at Sea blir deras sista bidrag till spelvärlden. Jonas har tagit reda på om de avslutar Bioshock-sagan på ett bra sätt...

Bioshock Infinite: Burial at SeaScore

Bioshock Infinite: Burial at Sea

Gamereactors tior: Bioshock Infinite