Lego Marvel Super Heroes

Lego Marvel Super Heroes

Det stundar för nya äventyr i välbekant lego-format. Den här gången är det Marvels välfyllda universum vi får utforska och serienörden inom Calle njuter

Det har blivit många Lego-spel de senaste tolv månaderna. Lego Lord of the Rings, Lego City Undercover, Lego City Undercover: The Chase Begins... och nu är det alltså dags för Lego Marvel Super Heroes. Säga vad man vill om TT Games (inte för att jag har något speciellt att säga om dem, men du kanske har, vad vet jag) men de ligger verkligen inte på latsidan när det kommer till att stöpa om kända varumärken i legoformat. I Lego Marvel Super Heroes bryter man inga nya barriärer gällande spelmekanik. Däremot öser utvecklaren på med så mycket fan service, referenshumor och kända Marvel-karaktärer att det som serienörd är omöjligt att inte svepas med ännu en gång och bara... njuta.

Det slår mig redan under öppningsbanan när Hulk och kompani tar sig an Sandman är hur perfekt Marvel-universumet passar som Lego-spel. Vi får ett närmast outtömligt förråd av kända och mindre kända figurer med redan etablerade specialkrafter, bakgrundshistorier och världar. Karaktärsgalleriet täcker alltifrån Avengers-hjältarna till X-Men och Fantastic Four (och mer därtill.) Alla har vi våra egna favorithjältar och skurkar, och tro mig - de finns med, på ett eller annat sätt. Antingen dyker de upp under spelets story, eller så går de att låsa upp mellan huvuduppdragen.

Lego Marvel Super Heroes
Grafiskt imponerar Lego Marvel Super Heroes främst med sin mängd legobitar som strösslas över banorna, tillsammans med en hel del snygga ljuseffekter.

Till skillnad från till exempel Lego Lord of the Rings så känns de flesta karaktärer dessutom unika att spela som, trots att det rör sig om en bra bit över hundra stycken. Alla har sina speciella attacker och förmågor. Hulk är ruskigt stark och kan kasta runt föremål som om de vore... ja, legoklossar, medan Iron-Man kan flyga, Captain America studsa tillbaka laserstrålar med sin sköld och Black Widow göra sig osynlig. Alla förmågor måste förstås enligt klassisk Lego-kutym användas för att du ska kunna komma vidare, både i storyn, hubvärlden och när du repriserar banorna i Free Play-läget. Att alla karaktärer känns så pass unika motiverar också att verkligen försöka låsa upp dem - något jag definitivt inte kände detsamma för i Lord of the Rings-diton.

Det här är tveklöst det mest välfyllda Marvel-liret som släppts sedan Marvel Ultimate Alliance, liksom det matigaste Lego-äventyret hittills. Vill du hitta alla hjältar/skurkar alla hemligheter så har du många, många timmar framför dig. Mellan de 15 huvuduppdragen som kretsar kring jakten på Doctor Doom och hans samlande av så kallade Cosmic Bricks, finns New York City fritt att utforska. Det är en ganska mäktig känsla att hoppa från S.H.I.E.L.D:s jätteskepp som svävar bland molnen och sedan glidflyga ner mot staden under mig till tonerna av pampig Hollywoodmusik. Man känner sig lite som en superhjälte. Fast i lego. Väl på marken är det bara att börja härja runt. Spelvärlden är långt ifrån Grand Theft Auto-stor men ändå välfylld med miniuppdrag, invånare att hjälpa och olika racetävlingar att delta i. Jag har nästan roligare i hubvärlden än under de traditionella banorna, bara för att jag kan utforska i mitt eget tempo och som mina egna valda favorithjältar.

Lego Marvel Super Heroes
På varje bana gömmer sig självaste seriegurun Stan Lee som ständigt behöver räddas. Rösten till Stan Lee görs av Stan Lee själv.

Tyvärr lider Lego Marvel Super Heroes samma sorts problem vi sett i tidigare Lego-titlar. Bilduppdateringen är ojämn och såsar ner så fort man spelar på delad skärm. Kameran strular; alltför ofta under storybanorna så ser jag inte alla vägar som går att ta, eller föremål som går att integrera med. Utöver det är det också ganska småbuggigt. En synnerligen frustrerande bugg är den som gör att det inte går att växla mellan sina karaktärer genom att enbart hålla in en enskild knapp. Istället måste jag uppsöka speciella datacentraler i spelet och välja karaktärer via en meny. Först därefter fungerar det att växla direkt via ett enkelt knapptryck. Förmodligen lär det här rättas till i en framtida uppdatering.

Sist men inte minst på min lista av klagomål har vi spelkontrollen. TT Games har envisats med att hålla antalet knappar du använder till en minimum, vilket betyder att samma knapp ofta används för flera olika ändamål. Ibland funkar det och ibland - för ofta, enligt mig - funkar det inte alls. Istället för att Jean Grey lyfter upp ett föremål med sina telekinetiska krafter så skapar hon ett kraftfält runt sig. Istället för att bygga något så börjar Iron-Man skjuta missiler rakt in i en vägg. Addera också en del grafikbuggar och vi har en produkt som hade mått bra av en månads extra finputsning. Men - notera detta - i slutändan så handlar det inte några jätteproblem utan snarare mindre irritationsmoment som solkar ner ett i övrigt väldigt underhållande äventyr.

Lego Marvel Super Heroes
Det är inte originalskådespelarna som gör rösterna till Iron-Man och kompani, men de gör ett riktigt bra jobb ändå.

Jag ska erkänna att jag efter The Chase Begins kände mig rätt mätt på konceptet som Lego-spelen bygger på. Hur kul det än är att slå sönder allt jag ser för att sedan bygga spakar, stegar och annat som behövs för att avancera, samtidigt som jag uppfordrande skriker till soffgrannen: "Nej! Gå dit! Gör så! Skärp dig! Klipp dig!" så finns det ändå en gräns för hur många legoklossar jag orkar stapla innan nöjet börjar avta.

Lego Marvel Super Heroes gör ingenting banbrytande utan rullar vidare i samma hjulspår. Det som ändå motiverar mitt höga betyg är den underhållande kompotten av karaktärer, den charmiga och banala handlingen, röstskådespelarna och humorn. Jag njuter oförskämt mycket av all nördig fan service som erbjuds och stortrivs med att spela som Hulk och käfta med Tony Stark. TT Games lyckas alltså förföra mig ännu en gång, utan att egentligen byta ut några grundingredienser i sitt framgångsrecept. För dig som inte tröttnat alls på upplägget så har du det absolut mest välfyllda, välgjorda Lego-spelet hittills att se fram emot.

8 / 10
+
Massor av innehåll, varje karaktär känns unik, humoristiskt, långt äventyr, bra röstskådespelare