Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
recensioner
Dark Sector

Dark Sector

Gänget bakom Pariah har skapat ännu ett tekniskt fräscht men spelmässigt stentrist spel med sylvassa bumeranger, mörka gränder, mutationer och fiender gjorda av gråsten...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Jag förstår inte. Jag förstår uppriktigt sagt inte. Att konstruera en konkurrenskraftig grafikteknologi är svårt. Det ska till en extrem massa matte som ska räknas ut i extremt höga hastigheter. Det behövs riktigt smart folk till det. Om man, som Digital Extremes bevisligen har, lyckas samla ihop så mycket smart folk, så borde det inte vara så svårt att också hitta någon med en riktigt bra spelidé. En person med en vision, en Newell eller Levine eller Wright eller Miyamoto, som kan ta all den här tekniken och göra något riktigt speciellt av den.

Det har inte Digital Extremes. Istället har de suttit i ett gulblekt konferensrum och spånat. "Okej grabbar, vi har en riktigt tuff spelmotor som ser ut som Unreal Engine, vad ska vi göra med den"? Dark Sector började sin bana som ett science-fiction-äventyr i ett rymdskepp i yttre rymden. Komiskt nog är detta betydligt mer originellt än vad spelet slutligen blev.

Någon i teamet fick syn på Resident Evil 4 och Gears of War, och bestämde sig för att stöpa om spelet till ett mer realistiskt action-spel med övernaturliga inslag. Lite Call of Duty möter Witchblade möter Metal Gear Solid möter The Darkness. Precis som i Pariah finns här inga originella inslag alls. Och mixen blir snabbt tröttsamt trist.

Som specialagenten Hayden Tenno (med röst av killen som spelar Lex Luthor i Smallville) hamnar jag i en grådaskig, dyster Sovjet-republik, i jakt på ett dödligt kalla kriget-virus som hamnat i en galnings händer. Allt går förstås åt skogen. Hayden blir infekterad, vilket dock utmynnar i att han får en skrovlig arm och kan generera en sorts triangelbumerang direkt ur handflatan. Väldigt behändigt när man ska slåss mot tusentals arga soldater.

Det hade kunnat vara en bra grej, för själva skjutandet är väldigt enformigt och hämtat från Gears of War. Ja, hela rörelsemönstret med att ducka bakom hinder för att sedan rusa fram genom att hålla in allt-i-allo-knappen är taget rakt av från Epics mästerverk. Problemet med Dark Sector, varför det aldrig blir lika roligt att skjuta fiender i det här spelet som i Gears of War är det faktum att det hela tiden känns bökigt, omständigt... och ganska osmidigt. Det ska sägas dock att det går smidigare att skjuta fienderna än att döda dem med bumerangen som växt fast på Haydens hand.

Den idén, bumerangen, faller platt. Med den kan man bedöva fiender på håll, slita åt sig föremål, slå upp låsta dörrar och en massa annat. Tyvärr känns den opålitlig och precis som andra delar av spelkontrollen; omständig. Ibland studsar den helt fel, den går genom väggar på vägen tillbaka, den missar fiender på nära håll, och den används om och om igen i en del riktigt märkliga pussel som involverar att ladda den med eld eller ström och skicka den mot låsta dörrar (vafalls?). Eller att kasta den mot ett hustak för att där fånga en bomb med bumerangen, som man sedan ska använda för att spränga upp ett brunnslock. En gimmick, alltså.

Kvar finns ett hopkok av många redan utförda idéer, som dessutom lider av en samling större, och mindre problem. Aldrig någonsin känner jag mig inspirerad, jag bara vandrar runt på de snygga men tråkigt utformade banorna och håller utkik efter saker som vill slå eller skjuta på mig. Sedan slår jag eller skjuter dem, och vandrar sedan vidare för att hitta vägen till nästa plats där saker vill slå eller skjuta på mig.

Men nog snackat om minuspunkterna nu. Nog klagat. Den enskilt bästa delen i Dark Sector är grafiken, tveklöst. Miljöerna är stiligt färgsatta, högupplösta och proppade med normal mapping. Vädereffekterna och animationerna är också snygga och designen på de muterade fiendekreationerna känns oväntat originell.
Nu låter jag har framstått som onödigt elak i den här texten, för att i slutändan kunna dela ut betyget klart godkänt?

För det är ju faktiskt en ganska solid produkt som Digital Extremes har satt ihop. Problemet är att det aldrig blir mer än så. Dark Sector innehåller funktionell och bitvis riktigt snygg grafik, godkänd ljudbild, en spelkontroll som fungerar, trots några irriterande småsaker och ett helt okej multiplayerläge.

Dark Sector blir också, faktiskt, bättre och bättre ju längre in i äventyret man kommer. I början känns det spelmekaniska direkt uselt medan man i slitet av spelet har bra koll på sin bumerang, och lärt sig nyttja de rätt coola extrafunktionerna som man lär sig under storyns gång.

Detta är på intet sätt ett dåligt spel, men samtidigt ganska långt ifrån riktigt bra. Digital Extremes har bjudit på två stycken medelmåttiga spel nu på rad, och jag frågar mig; försvann all deras grymma Unreal Tournament-kompetens i och med att de slutade arbeta med den spelserien, eller försöker de inte nog hårt?

Dark Sector
Dark Sector
Dark Sector
Dark Sector
Dark Sector
Dark Sector
Dark Sector
Dark Sector
Dark Sector
Dark Sector
Dark Sector
Dark Sector
Dark Sector
Dark Sector
View comments
06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Snygg grafik, enorma bossar, en del riktigt coola idéer
-
Tråkig bandesign, korkade fiender, massa tekniska missar
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Petter Hegevall
Vid första anblick stinker Dark Sector ganska fränt av gamla sönderbrända, bortkastade Gears of War-rester. Storyn känns tramsig, hjälten ser ut som Jack Black och bumerangen är osmidigt bångstyrig och tråkig. Inte blir det heller bättre att att buggarna staplas på hög, och av att många av pusslen under de första timmarna känns hjärndöda.

Eller vad sägs om att låsa upp en låst källardörr med en bomb, som ligger osynlig på andra våningen, dit man inte kan ta sig? Meningen är vid detta tillfället att man ska kasta sin bumerang på bomben med en viss knapp intryckt för att den ska fastna på bumerangen och sedan då landa i näven på hjälten. Jag behöver knappast påpeka att jag satt fast på det här stället i Dark Sector i säkert två timmar utan att begripa ett dugg... ett tydligt bevis på hur korkad mycket av speldesignen som Digital Extremes här bjuder på - är.

Efter att ha lärt sig använda hjältens sylvassa bumerang på en himla massa olika sätt och tagit sig förbi de första timmarnas tristess växer dock Dark Sector och slutar som ett halvtrist/halvfärdigt actionspel utan överraskningar... 5/10

Medlemsrecensioner

  • SinkinDevil
    Nu har jag spelat klart spelet Dark Sector och här är mina svar och tankar vad jag tyckte om det. Jag börjar med att säga att det spelet var helt... 7/10
  • Jockebus
    får rysningar när jag spelar det. det är så härligt grafiken är bra. känslan med och det är så läskigt man börjar i en byggnad och skjuter... 8/10
  • Glennyboy
    Det är snyggt, det är våldsamt och det är mörkt! Äntligen fick jag sätta tänderna i ett mörkt och ultravåldsamt spel som jag sett fram... 8/10

Relaterade texter

Dark SectorScore

Dark Sector

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Gänget bakom Halo-plagiatet Pariah har skapat ännu ett tekniskt fräscht men spelmässigt stentrist spel...

Loading next content