Kirby's Air Ride

Kirby's Air Ride

Kirby är tillbaka. Tyvärr har Jonas inte haft ens hälften så kul i den rosa krabatens sällskap som han annars brukar.

Hals lille rosa mysfigur Kirby har gått från klarhet till klarhet. Från att han varit en plattformshjälte på den klassiska svart/vita Game Boy har han blivit världsstjärna och får nu egna storspel samt har en given roll i det charmiga Super Smash Bros Melee. I Kirby Air Ride ger han sig ut för att ta upp kampen med Mario i kartgenren.

Kirby's Air Ride är ytterst barnvänligt och handlar om racing med vad som endast med mycket god vilja kan kallas fordon. Spelet spelas med endast en enda knapp (gissa vilken?), vilket man kanske skulle kunna kalla intuitivt eller nyskapande om man vill. Jag väljer dock att kalla det för en dålig idé. Mer om det senare. Precis så som sig bör i ett spel med Kirby är allt pastellfärgat och gulligt. Banorna slingrar sig genom ett otal världar, knökfulla med alternativa vägar och befolkade av fiender.

Grafiskt finns egentligen inget att klaga på i Kirby Air Ride. Spelet flyter på bra utan att någonsin sakta ned och alla omgivningar är smakfullt designade. Spelets fiender är fantasifulla och det går fort att få den där speciella sagokänslan som många av Nintendos spel förmedlar. Kirby är en tyst hjälte, istället utgörs alla ljud av musik och effekter. Det är fullt godkänt på ljudfronten, men heller inget märkvärdigt.

Betydligt roligare är då att Kirby är det första spelet som på allvar stödjer fyra spelare via lokalt nätverk (LAN). Nu hade jag kanske önskat att Mario Kart DD!! hellre stött denna funktion än just Kirby, men ändå, jag kan inte låta bli att tycka att det är lite roligt att Gamecube nu äntligen stödjer en funktion som Playstation 2 och Xbox haft spel som erbjudit sedan dag ett.

Till skillnad från alla moderna racingspel får man aldrig gasa i Kirby's Air Ride. Det gör vår lille rosa hjälte alldeles själv och jag som spelare får bara trycka in A-knappen då och då för att minska farten eller för att, i bästa Kirby-stil, äta upp ett monster och ta över dennes krafter. Givetvis så är avsaknaden av möjlighet att justera gas något hämmar spelbarheten väldigt mycket. Det blir aldrig tal om avancerade övningar, eller ens övningar över huvud taget. In i en kurva, bromsa, släppa och sakta accelerera igenom den. Det blir så monotont och förutsebart att det är störande.

Dock inte hälften så störande som faktumet att Kirby är det första spelet i racinggenren där jag lyckats med bedriften att komma på tredjeplats bland fyra tävlande genom att aldrig ens röra kontrollen. Då hade jag dessutom rygg på tvåan. Jag kunde lugnt sitta i min fåtölj, kolla hur den automatiskt gasande Kirby körde in i allt, men ändå tog sig förbi motståndet. Man kan praktiskt taget bara svänga i någon kurva då man känner för det och ändå placera sig som etta. Spelet är helt enkelt så lätt för en ensam deltagare att det blir direkt meningslöst att spela.

De kraftbonusar Kirby kan plocka upp under varje race är lite av spelets enda egentliga taktiska moment och behållning. De ger Kirby olika krafter och återanvänder också flera av de utseenden han hade i Super Smash Bros Melee. Bland annat kan han förvandlas till en svärdsfäktande Link och dräpa de fiender han får i sin väg. Dessvärre är inte heller dessa kraftbonusar sådär övermåttans genomtänkta. Istället för att vara ett riktigt taktiskt moment där man noga måste överväga vilken kraftbonus som är bäst för varje tillfälle, har de alla också en nackdel. I de allra flesta fall saktas Kirby ned så mycket att man helt enkelt inte har någon nytta av att kunna slåss som till exempel Link. Det är helt enkelt bättre att undvika allt och trycka in A-knappen för att bromsa någon enstaka gång.

Det som visat sig bli någon form av behållning i Kirby's Air Ride är oväntat ett minispel kallat Top Ride. Där ser man allt rakt uppifrån och kör i en labyrintliknande bana. Tyvärr är detta just ett minispel och bristen på banor, fordon och åkare gör att det inte blir något hållbart.

Det var sju år sedan Kirby's Air Ride utannonserades för Nintendo 64. Jag gillar verkligen spel i denna genre som väl bäst kan beskrivas som partyracing. Tyvärr så hittar jag inte mycket snällt att säga om detta spel som på punkt efter punkt är misslyckat. Det har ett torftigt spelsystem, saknar alla former av svårighetsgrad och har så mycket ogenomtänkta moment att man stundtals undrar om utvecklarna någonsin provade sin egen produkt. Jag hoppas innerligt att detta spel är ett sidoprojekt från Hal i väntan på ett nytt Super Smash Bros Melee. Undvik Kirby's Air Ride om du nu inte gillar dåliga spel och är våldsamt förtjust i den rosa puffiga Kirby.

Kirby's Air RideKirby's Air RideKirby's Air RideKirby's Air Ride
04 Gamereactor Sverige
4 / 10