FIFA 03

FIFA 2003

Tre fotbollsspel för sportfantasten att välja. Hur står sig giganten mot det nya motståndet?

Det dribblades en del med släppdatumen till årets skörd av fotbollsspel. Hastigt och lustigt flyttades Pro Evolution Soccer 2 fram en vecka eller två, EA reagerade snabbt och FIFA 2003 nådde även det någon vecka tidigare än väntat butikshyllan. Någon månad innan dessa båda titlar släpptes kom This is Football 2003. De som inte hade is i magen och väntade på de två stora titlarna gick på en mina. Tyvärr var Team Sohos produktion ingen höjdare och redan nu kan spelet köpas till nedsatt pris.

Hur klarar sig då FIFA 2003 mot det fantastiska Pro Evolution Soccer 2 från Konami? På ytan kan det tyckas vara klar fördel för Electronic Arts. Spelet är snyggare än Konamis och bjuder på riktiga spelare och ligor i större utsträckning. Menyerna tonsätts av höstens listlåtar på gott och ont och kommentatorerna är bättre än i Pro Evolution Soccer 2. Ändå känns det inte lika roligt att spela FIFA. Det är helt enkelt något som saknas.

Kontrollerna är sig lika sedan tidigare med ett stort undantag. Dribblingsfunktionen sköts manuellt via den högra analoga spaken. Det fungerar så att du stöter till spaken i den riktning du vill att dribblingen ska utföras och sedan utför spelaren manövern efter bästa förmåga. En dålig spelare snubblar till när han försöker sig på en riktningsförändring och ofta blir det en viss fördröjning av dribblingen beroende på bollens position. I teorin kan detta låta som en bra förändring, men förutom att det tvingar dig att byta handens läge, så känns det ovant och fördröjningen gör att du känner dig mer som en åskådare, än som en spelare.

Rent grafiskt är FIFA en höjdare. Snyggare än Pro Evolution Soccer 2 på de flesta sätt, även om jag tycker bättre om animationerna i PES2. Det är lätt att känna igen de större stjärnorna och alla spelare har sina riktiga namn. Arenor och klubbar är också korrekt återgivna. Dock har jag inte hittat en kameravinkel som jag är riktigt nöjd med, antingen hamnar jag för nära eller så blir spelarna små myror. Men det är inget större irritationsmoment och efter ett tag lär man sig leva med att det inte är perfekt.

De många ligorna med riktiga spelare ger FIFA hållbarhet för den ensamme. Det är också kul att möta kompisarna i en turnering. Tyvärr håller dock inte spelkänslan lika länge som fallet är i Pro Evolution Soccer 2. I detaljerna har Electronic Arts lyckats få det mesta rätt, men även om spelet på intet sätt är dåligt så får det stryk på den viktigaste punkten. Nämligen spelkänslan.

FIFA 03FIFA 03FIFA 03FIFA 03
8 / 10
+