4x4 Evolution

4x4 Evolution

På det hela taget är 4x4 Evolution ett alldeles utmärkt bilspel som får mig stanna kvar.

Bilspel växer på träd, och allt som oftast gör de inte särskilt mycket för att skilja sig från mängden. Ett begränsat antal spelsätt med några få banor som man kan snurra runt på med olika bilar, varv efter varv, är inte helt ovanligt.

Gran Turismo var verkligen ett spel som skiljde sig från mängden, med så många spelsätt, bilar och banor att man knappt trodde det var sant. Detta medförde också en sanslös livslängd, som ändå inte kändes som om det var så omständigt att göra, det handlade mest om att någon skulle ta sig tiden. Polophony Digital gjorde det den gången, Terminal Reality har ansträngt sig på nästan samma sätt med 4x4 Evolution till Givetvis är det lite magstarkt att ens ställa de bägge spelen på samma startlinje, men likheterna är ändå många. Gran Turismo är förvisso lite (läs: mycket) djupare, men på samma sätt köper man sin bil, kör en massa lopp, tjänar en massa pengar, trimmar bilen - och när man fått tillräckligt, köper en ny, för att sedan upprepa proceduren.

Men på det område som Gran Turismo kunde bli lite tjatigt i längden, runt och runt på banorna, skiner 4x4 Evolution upp. Som titeln antyder handlar det om terrängfordon som utan problem kan ta sig upp för en backe, ner igenom floden och hoppa över stock och sten. Detta kan man också ta nytta av i spelet, då det handlar om checkpoint race, och närmaste vägen i många fall är rakt upp för bergssluttningen
Men även om Career delen på många sätt är bra saknas det där lilla extra som gör den perfekt. För det första finns ingen direkt utmaning i att klara de olika serierna. Man kan inte belönas med olika medaljer, utan det handlar bara om pengar. När man spelat igenom en serie märks det inte på annat sätt än "Series completed". I viss mån kan ens framgång väl avspeglas i ens garage, men det är ändå inte riktigt samma sak som att förevigas i historieböckerna.

Skulle man nu mot förmodan inte vilja spela i Career läget finns de sedvanliga övriga alternativen där man kan ta en tur på egen hand. Vill man utmana en kompis går det också, men som så ofta är multiplayerdelen ganska svag. Inga turneringsmöjligheter på något sätt, bara välja bana och bil för att sedan ge sig ut och spruta lera över motståndaren.

Ett bilspel kräver att många olika faktorer stämmer för att mixen ska bli perfekt. 4x4 Evolution placerar sina pilar ganska nära mitten på måltavlan, men det finns fortfarande en del missar som skiljer sig från mängden. Ljuden är t.ex. inte alls på samma nivå som resten av spelet. Ett dovt brummande ackompanjerat av blygsam bakgrundsmusik gör inte direkt att man fängslas av högtalarnas krafter. Att spelet är rent arkadmässigt är inget man stör sig på, men när vissa objekt är som gjorda av betong blir man riktigt frustrerad. Man kan ha ledningen i ett lopp och se mållinjen hägra, för att sladda till i en kurva och träffa en kaktus. PANG!, så sitter man fast och ser tre motståndare enkelt rulla förbi. En petitess kan tyckas, men i alla fall till en början väcker det ilska (när man inte lärt sig väja ordentligt).

Grafiskt sett lever spelet upp till förväntningarna, även om det inte är sådär speciellt att ögonen inte vill hållas kvar i skallen. Effekterna växer inte på träd, men visst är det läckert när leran sprutar upp från vägen när ens bil öser förbi. De olika vädereffekterna fungerar också prima, även om det kan bli lite väl svårorienterat när dimman faller på.

På det hela taget är 4x4 Evolution ett alldeles utmärkt bilspel som får mig stanna kvar. Tyvärr räcker det ändå inte till i slutändan, då det känns som om man vill ha lite mer av den goda kakan. Men med tanke på erfarenheten och den feedback man får av fansen kan vi se fram emot en angenäm uppföljare. Men redan nu är alltså spelet värt att titta närmare på för den som uppskattar intensiv racing utan tyglar. Det är en skön frihetskänsla att köra vart man vill, en känsla som jag senast kände i Motocross Madness 2 på PC, vilket är ett gott betyg för 4x4 Evolution. Denna gång är dock motorcyklarna utbytta mot rejält fräna SUV'ar!

4x4 Evolution4x4 Evolution4x4 Evolution4x4 Evolution
7 / 10
+