Tomb Raider

Tomb Raider: Definitive Edition

Den "definitiva" utgåvan av fjolårets actionäventyr Tomb Raider erbjuder snyggare grafik och inte mycker mer. Oliver har tagit reda på om ett ansiktslyft rättfärdigar ett återbesök för fullpris...

Fjolårets Tomb Raider var en grafiskt välbalanserad upplevelse - även på de redan då tekniskt föråldrade konsolerna - med en solid presentation, tjusig estetik och naturtrogna animationer i spetsen av dess visuella framgång. Därför är det rimligt att fråga sig hur en ny utgåva till nästa generations konsoler, vars enda regelrätta förändring är ett ommodellerat ansikte till Lara, platsar in i spelhyllorna hos oss som ägt spelet sen dess första släpp för knappt ett år sedan.

Tomb Raider: Definitive Edition är exakt samma spel som det var förra året. Det berättar samma historia om hur Lara Croft som en ung, oerfaren och ivrig nybörjararkeolog kastas in i ett helvete på jorden och i dess eldar smids till den äventyrsikon vi känt henne som sen andra halvan av nittiotalet. Ingenting har gjorts för att justera den övergripande spelbarheten heller.

Tomb Raider
Oliver fick sluta med vad han gjorde för att titta på utsikten flera gånger i Tomb Raider: Definitive Edition.

Vad som däremot har gjorts specifikt för Definitive Edition är rent visuella uppgraderingar. Upplösningen har skruvats upp till native 1080p och Playstation 4-versionen har dessutom fått sig ett lyft i bilduppdateringen med närmare 60 bilder i sekunden. Texturerna, partikeleffekterna, ljussättningen och stort sett alla andra grafiska komponenter har putsats tillräckligt för att se mycket mer realistiska ut än de gjorde på konsol år 2013.

Laras hår har fått samma TressFX-behandling till Playstation 4 och Xbox One som det fick till PC-versionen. Det ser numera ut att håret i större mån består av enskilda hårstrån till skillnad från hur exempelvis hästsvansen såg ut som en korv av mjuk lera på de äldre konsolerna. I närbild kan hårstråna se lite stela ut men på det stora hela är det rätt snyggt.

Världen omkring vår hjältinna känns också mer levande till följd av dessa uppgraderingar. Man kan urskilja små sprickor i barken på träden, lägereldarna ger ifrån sig hetta som synbart reagerar på den kalla och fuktiga luften och Laras hud reflekterar solljuset på ett realistiskt sätt. Jag blev även imponerad av hur hennes klätteryxa guppar runt på hennes höft där den är fastspänd i enlighet med hur hon rör sig. Det är emellertid ibland synligt att spelet utvecklades för äldre hårdvara och vattnet visar detta tydligast. Vattenytan reagerar inte övertygande på Laras rörelser när hon vadar igenom och stänkeffekterna som uppstår när havsvågorna piskar kustens klippor ser platta ut.

Tomb Raider
Tomb Raider: Definitive Edition ger Lara sex nya kostymer och detta är en av dem.

Men överlag imponerar Tomb Raider: Definitive Edition med sin förbättrade grafik. Det är dock, mer sofistikerade effekter till trots, upplösningen och den höga bilduppdateringen som gör mest för upplevelsen. Jämförelsevideor på Youtube och stillbilder kan omöjligt göra spelets skönhet rättvisa.

Laras ansikte har som sagt modellerats om för den nya utgåvan och även om det kan kännas som en konstig prioritering har jag inget emot det. Det är inte jättetydligt med en gång och chansen är stor att många inte ens kommer märka det utan en direkt jämförelse men den nya Lara ser lite yngre ut med större ögon och aningen rundare drag. Hon ser faktiskt mer ut som hon gör i spelets inledande, förrenderade mellansekvens nu än hon gjorde förut.

Tomb Raider: Definitive Edition innehåller även allt DLC som hittills släppts. Dessa inkluderar nya kostymer att använda i kampanjen, nya multiplayer-kartor och en ensam stackars gravkammare att plundra. Inget av det är något spektakulärt och jag hade personligen inte köpt ett enda av dessa paket separat men som en extra bonus är det helt okej. Det är bara synd att enspelarmaterialet som erbjuds inte håller mer än i tio minuter som högst. Man får även med en digital bok med concept art och en digital serietidning som kallas "The Beginning" och båda är roliga tillskott för de mest inbitna fansen men jag misstänker att få faktiskt kommer ha någon större glädje av dem.

Tomb Raider
Mycket fokus har lagts på att ge Lara ett mer detaljerat ansikte.

Allting som var bra i Tomb Raider ifjol är välgjort även här, såklart. Som en nystart för serien funkar Laras senaste äventyr utmärkt. Spelet i sig är mer än kompetent och kan definitivt mäta sig med genrens giganter. Trots att det är ett tungt storydrivet spel vi har att göra med finns det gott om utrymme för att utforska spelvärlden och det är något jag med uppskattning applåderar. Just utforskandet är en aspekt jag saknat i väldigt många moderna äventyrsspel, inte minst i Uncharted-serien.

Inte helt olikt spel som Bioshock, Dead Space och The Last of Us finns det massor av olika objekt för Lara att hitta som hjälper till att berätta bakgrundshistorian för ön hon är strandsatt på och det skänker ytterligare liv till spelvärlden. Det lönar sig verkligen att ta sin tid och samla på sig resurser och erfarenhetspoäng i Tomb Raider och jag känner aldrig att jag behöver stressa mig fram. Tempot är i relation till andra spel i genren väl avvägt där tysta och lugna gravplundringar hälsosamt delar på speltiden med de hektiska och våldsamma striderna.

Spelvärlden är ljuvligt designad och erbjuder bra variation. Ön som spelet utspelar sig på är en ogästvänlig men naturligt vacker plats som de galna invånarna dekorerat med människoskelett och levande ljus. Platserna man får besöka har en tät, hotfull atmosfär över sig och man kan nästan känna smaken av järn, smuts och svett allteftersom att Lara utsätts för de många livsfarliga situationerna som spelet bjuder på.

Tomb Raider
För den skjutglade spelaren finns det gott om eldstrider i Tomb Raider.

Precis som kollegorna Samus, Batman och Link lyckas Lara med jämna mellanrum hitta nya föremål som öppnar upp för nya möjligheter i både strider och utforskande. Precis när man känner att man redan är lämpligt utrustad för vad som komma skall kommer man över en ny pryl som låter spelaren tackla terrängen på nya sätt. Det håller äventyret fräscht från början till slut och känns underbart old school i en tid då äventyrsspel många gånger belönar spelaren enbart med nya vapen.

Jag är också förtjust i hur naturligt Lara reagerar på sina omgivningar. Hon håller sig lämpligt hukad bakom skydd när hon blir beskjuten eller försöker hålla en låg profil och om man styr in henne mot en vägg placerar hon handen på den som för att undvika en kollison. Tomb Raider är sannerligen skickligt animerat och bara faktumet att jag aldrig kunnat beskylla spelet när jag dött trots att jag inte manuellt kan ta skydd som i Gears of War är en triumf för Crystal Dynamics.

Tomb Raider
Laras kläder trasas sönder genom spelets gång, lite som i Batman: Arkham Asylum.

Det fanns dock ändå flera saker i Tomb Raider som hindrade det från att bli den pärla det har kapacitet för att vara och dessa problem kvarstår i den nya utgåvan. Även om spelet, som tidigare nämnt, är relativt välavvägt i sitt tempo finns det absolut vissa scener där man kanske borde ha skruvat ner mängden öppet krig en liten aning. Jag upplever striderna i Tomb Raider som allra bäst när det placerar mig i på en stor yta med några mindre grupper av fiender som patrullerar i sina områden där jag själv kan bestämma om jag vill riskera att starta ett öppet krig genom att skjuta hejvilt eller försöka eliminera hotet med finess och diskretion. Vissa sektioner av spelet tvingar mig slakta en mindre armé på löpande band och även om det aldrig blir så actiontungt som i Uncharted-serien hade spelet mått bättre av att våga vara lite mer subtilt.

Det är också väldigt synd att det finns så få gravkammare att plundra. I Tomb Raider behandlas de som sidouppdrag och det är i huvudsak här spelets välbehövda pussel tar vid. De är alltid roliga att ta sig an men utöver att de är för få är de också lite för simpla och faktumet att man många gånger kan klara dem på så lite som två minuter visar på ouppnådd potential.

Jag har dessutom sällan sett ett så tydligt exempel på ett spel vars grundmekanik och berättande ständigt befinner sig i blodig konflikt med varandra. Tomb Raider vill verkligen att jag ska identifiera mig med dess hjältinna och beröra mig med sin berättelse. När Lara för första gången tvingas ta en annan människas liv målas det upp som att det var det värsta hon varit med om (vilket jag i det ögonblicket lätt köper) men det dröjer inte längre än någon minut innan jag slängs in i nästa eldstrid där jag belönas med erfarenhetspoäng för att döda så brutalt och effektivt som möjligt.

Tomb Raider
Ibland kan man smyga sig förbi vakterna helt. Det gjorde inte Oliver här dock.

Samma problematik visar sitt fula tryne i scenen där Lara dödar ett rådjur för att få mat tidigt i spelet. Hon är uppenbart ångerfull när hon med ett sorgset "I'm sorry" tar djurets liv och i det ögonblicket lider jag med henne. Men så fort jag får kontroll över spelet igen uppmuntras jag att ha ihjäl varenda levande varelser på ön i utbyte mot poäng. Den här sortens självmotsägelse är är inte sällsynt i Tomb Raider och det skapar en för inlevelsen skadlig kontrast, som om Lara är en karaktär i mellansekvenserna och en helt annan i spelet. I slutändan är det sånt här som hindrar mig från att verkligen ryckas med i berättelsen.

Storyn lider också av extremt klichéartade och förutsägbara sidokaraktärer som aldrig riktigt sätter sitt spår i berättelsen som karaktärerna i exempelvis The Last of Us gjorde. Visst fyller fadersgestalten och mentorn Roth sin funktion men i övrigt är det fattigt på intressanta relationer i Tomb Raider och det är extremt synd. Tomb Raider hade även mått bra av en intressantare skurk än sektledaren Mathias. Röstskådespelet är däremot stundtals rätt bra och särskilt Camilla Luddington gör en bra insats som Lara Croft. Men hennes prestation backas inte upp av naturliga ansiktsanimationer och det gör att scenerna där hon gråter eller skriker mest ser konstiga ut.

Tomb Raider
Lara Croft är på denna bilden i sitt rätta element. Många gånger är det dock bara erfarenhetspoäng i dessa kistor.

Flerspelarläget är fortfarande eländigt identitetslöst och det är inte värt varken din eller min tid. Jag har svårt för att föreställa mig att utvecklarna verkligen tyckte att detta var en essentiell del av den nya Tomb Raider-serien och det känns som att det tvingats in i spelet av rädsla för att konsumenterna ska avfärda spelet om möjligheten för dödsmatcher inte finns.

I de flesta avseenden är dock Tomb Raider ett mycket bra spel i sina bästa stunder. Det finns här onekligen problem som håller tillbaka potentialen till sann briljans men Crystal Dynamics har lagt en fantastisk ny grund för serien att förbättras och växa på med det här spelet. Jag är mer hoppfull inför dess framtid än någonsin och jag skulle gladeligen rekommendera det till vem som helst som uppskattar genren.

Tomb Raider
Har Lara absurd otur för att hon hamnar i dessa situationer eller har hon absurd tur för att hon lyckas överleva dem?

Nu är dock den relevanta frågan om jag skulle rekommendera Tomb Raider: Definitive Edition till de som övervunnit Lara Crofts prövningar redan förra året. Och svaret är nej, inte med gott samvete och inte när det kostar lika mycket som ett nytt spel. Visst, den förbättrade grafiken är verkligen inte obetydligt och jag är den första till att erkänna att den gjorde mer för min egna upplevelse än jag först trodde den kunde.

Men det är i slutändan exakt samma spel hur man än vänder och vrider på det. För er som fortfarande inte spelat det är det dock bara att slå till. För Tomb Raider: Definitive Edition är ett av de bättre spelen som går att få tag på till de nya konsolerna just nu - trots att det egentligen snart har ett år på nacken.

7 / 10
+
Betydligt bättre grafik, grym nystart för serien, varierat spelupplägg, häftig miljödesign
-
Konflikt mellan berättande och gameplay, värdelös multiplayer

Jonas Mäki
Jag hör till dem som avnjöt Tomb Raider till PC när det begav sig förra året och gillade Laras nystart. När den definitiva versionen nu släpps så får PC inte vara med och leka dock. Därför är det med visst intresse jag startar spelet till de nya konsolerna, för att se vad som ändrats sedan sist. Precis som Oliver är inne på har en del i designen pillats på och faktiskt fått sig ett litet lyft, och jämfört med Playstation 3 och Xbox 360 är skillnaden enorm rent grafiskt. Men när det kommer till att jämföras mot PC så faller det lite och effekter som tesselering saknas medan texturerna saknar den snorhöga upplösningen. I slutändan är dock Tomb Raider: Definitive Edition en maffig utgåva av ett spel som är lika underhållande idag som förra året, och har tyvärr även samma brister. Och om du verkligen vill uppleva den definitiva versionen bör du trots allt spela den årsgamla PC-versionen. 7/10

• AG Jati
    6/10
  • ovesmedberg
    Spelad version PS3/PAL En överlevare är född! Upplev Lara Crofts intensiva, omdanande berättelse från en ung kvinna till en hårdför... 9/10
  • Konstatera
    Lara Croft's födelse för 9 spel och 2 filmer sedan - satt igång en blomstrande konsolkapitalism- och i samma veva var spelmediets väg mot medial... 7/10
  • BenDöver
    Spelat på PS4. + Snygg grafik. Välgjord Lara Croft på alla sätt och vis. Tämligen okomplicerad story men det fick mig att fastna i spelet och... 8/10
  • beat_strandh
    Ett bra spel men med många brister. Det första man tänker på är att det är en Uncharted kopia vilket är lite lustigt då Uncharted först blev... 7/10
  • zwqase
    1996 såg vi Lara Crofts debut i spelvärlden. Spelet Tomb Raider mottogs av en hyllningskör och två filmer, massvis med spel samt 17 år senare... 8/10
  • Imperial scout
    Det är dags för en omstart av Tomb Raider-serien, och den här gången är det tänkt att vi ska få spela som en ung och oerfaren Lara Croft. Jag... 8/10

Tomb Raider: Definitive EditionScore

Tomb Raider: Definitive Edition

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

Tomb RaiderScore

Tomb Raider

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Crystal Dynamics har skruvat tillbaka klockan för ikoniska Lara Croft och startat om Tomb Raider-serien totalt. Elfving har spänt pilbågen, laddat hagelbrakaren och tagit del av en Uncharted-doftande upplevelse...