Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français

recension

Tomb Raider: Definitive Edition

Den "definitiva" utgåvan av fjolårets actionäventyr Tomb Raider erbjuder snyggare grafik och inte mycker mer. Oliver har tagit reda på om ett ansiktslyft rättfärdigar ett återbesök för fullpris...

Fjolårets Tomb Raider var en grafiskt välbalanserad upplevelse - även på de redan då tekniskt föråldrade konsolerna - med en solid presentation, tjusig estetik och naturtrogna animationer i spetsen av dess visuella framgång. Därför är det rimligt att fråga sig hur en ny utgåva till nästa generations konsoler, vars enda regelrätta förändring är ett ommodellerat ansikte till Lara, platsar in i spelhyllorna hos oss som ägt spelet sen dess första släpp för knappt ett år sedan.

Tomb Raider: Definitive Edition är exakt samma spel som det var förra året. Det berättar samma historia om hur Lara Croft som en ung, oerfaren och ivrig nybörjararkeolog kastas in i ett helvete på jorden och i dess eldar smids till den äventyrsikon vi känt henne som sen andra halvan av nittiotalet. Ingenting har gjorts för att justera den övergripande spelbarheten heller.

Tomb Raider
Oliver fick sluta med vad han gjorde för att titta på utsikten flera gånger i Tomb Raider: Definitive Edition.

Vad som däremot har gjorts specifikt för Definitive Edition är rent visuella uppgraderingar. Upplösningen har skruvats upp till native 1080p och Playstation 4-versionen har dessutom fått sig ett lyft i bilduppdateringen med närmare 60 bilder i sekunden. Texturerna, partikeleffekterna, ljussättningen och stort sett alla andra grafiska komponenter har putsats tillräckligt för att se mycket mer realistiska ut än de gjorde på konsol år 2013.

Laras hår har fått samma TressFX-behandling till Playstation 4 och Xbox One som det fick till PC-versionen. Det ser numera ut att håret i större mån består av enskilda hårstrån till skillnad från hur exempelvis hästsvansen såg ut som en korv av mjuk lera på de äldre konsolerna. I närbild kan hårstråna se lite stela ut men på det stora hela är det rätt snyggt.

Världen omkring vår hjältinna känns också mer levande till följd av dessa uppgraderingar. Man kan urskilja små sprickor i barken på träden, lägereldarna ger ifrån sig hetta som synbart reagerar på den kalla och fuktiga luften och Laras hud reflekterar solljuset på ett realistiskt sätt. Jag blev även imponerad av hur hennes klätteryxa guppar runt på hennes höft där den är fastspänd i enlighet med hur hon rör sig. Det är emellertid ibland synligt att spelet utvecklades för äldre hårdvara och vattnet visar detta tydligast. Vattenytan reagerar inte övertygande på Laras rörelser när hon vadar igenom och stänkeffekterna som uppstår när havsvågorna piskar kustens klippor ser platta ut.

Tomb Raider
Tomb Raider: Definitive Edition ger Lara sex nya kostymer och detta är en av dem.

Men överlag imponerar Tomb Raider: Definitive Edition med sin förbättrade grafik. Det är dock, mer sofistikerade effekter till trots, upplösningen och den höga bilduppdateringen som gör mest för upplevelsen. Jämförelsevideor på Youtube och stillbilder kan omöjligt göra spelets skönhet rättvisa.

Laras ansikte har som sagt modellerats om för den nya utgåvan och även om det kan kännas som en konstig prioritering har jag inget emot det. Det är inte jättetydligt med en gång och chansen är stor att många inte ens kommer märka det utan en direkt jämförelse men den nya Lara ser lite yngre ut med större ögon och aningen rundare drag. Hon ser faktiskt mer ut som hon gör i spelets inledande, förrenderade mellansekvens nu än hon gjorde förut.

Tomb Raider: Definitive Edition innehåller även allt DLC som hittills släppts. Dessa inkluderar nya kostymer att använda i kampanjen, nya multiplayer-kartor och en ensam stackars gravkammare att plundra. Inget av det är något spektakulärt och jag hade personligen inte köpt ett enda av dessa paket separat men som en extra bonus är det helt okej. Det är bara synd att enspelarmaterialet som erbjuds inte håller mer än i tio minuter som högst. Man får även med en digital bok med concept art och en digital serietidning som kallas "The Beginning" och båda är roliga tillskott för de mest inbitna fansen men jag misstänker att få faktiskt kommer ha någon större glädje av dem.

Tomb Raider
Mycket fokus har lagts på att ge Lara ett mer detaljerat ansikte.

Allting som var bra i Tomb Raider ifjol är välgjort även här, såklart. Som en nystart för serien funkar Laras senaste äventyr utmärkt. Spelet i sig är mer än kompetent och kan definitivt mäta sig med genrens giganter. Trots att det är ett tungt storydrivet spel vi har att göra med finns det gott om utrymme för att utforska spelvärlden och det är något jag med uppskattning applåderar. Just utforskandet är en aspekt jag saknat i väldigt många moderna äventyrsspel, inte minst i Uncharted-serien.

Inte helt olikt spel som Bioshock, Dead Space och The Last of Us finns det massor av olika objekt för Lara att hitta som hjälper till att berätta bakgrundshistorian för ön hon är strandsatt på och det skänker ytterligare liv till spelvärlden. Det lönar sig verkligen att ta sin tid och samla på sig resurser och erfarenhetspoäng i Tomb Raider och jag känner aldrig att jag behöver stressa mig fram. Tempot är i relation till andra spel i genren väl avvägt där tysta och lugna gravplundringar hälsosamt delar på speltiden med de hektiska och våldsamma striderna.

Spelvärlden är ljuvligt designad och erbjuder bra variation. Ön som spelet utspelar sig på är en ogästvänlig men naturligt vacker plats som de galna invånarna dekorerat med människoskelett och levande ljus. Platserna man får besöka har en tät, hotfull atmosfär över sig och man kan nästan känna smaken av järn, smuts och svett allteftersom att Lara utsätts för de många livsfarliga situationerna som spelet bjuder på.

Tomb Raider
För den skjutglade spelaren finns det gott om eldstrider i Tomb Raider.

Precis som kollegorna Samus, Batman och Link lyckas Lara med jämna mellanrum hitta nya föremål som öppnar upp för nya möjligheter i både strider och utforskande. Precis när man känner att man redan är lämpligt utrustad för vad som komma skall kommer man över en ny pryl som låter spelaren tackla terrängen på nya sätt. Det håller äventyret fräscht från början till slut och känns underbart old school i en tid då äventyrsspel många gånger belönar spelaren enbart med nya vapen.

Tomb Raider
Tomb Raider
Tomb Raider