Buzz! Quiz TV

Buzz! Quiz TV

Sonys genomtrevliga frågesport Buzz går online och fyller din TV med ett oändligt antal nerladdade gratisfrågor... men är det värt allt besvär?

Det har inte ens gått tre år sedan det första Buzz-spelet fyllde våra vardagsrum med klämkäcka Felix Herngren-vitsar och blinkande plast, men jag har redan tappat räkningen på hur många Buzz-spel jag egentligen har spelat. Massiv överdos, kan man lugnt säga.

Men å andra sidan är ju inte ett frågesportspel bättre än sina frågor och alla frågor tar ju förr eller senare slut. Därför är det ändå lite motiverat att sitta och plöja igenom flera Buzz-varianter på raken en helkväll. Först ett allmänt quiz, sedan ett om musik, sedan slagsmål om man ska ta film eller blandade frågor igen.

Buzz! Quiz TV fuskar lite genom att helt enkelt erbjuda precis allt. I fem större kategorier (allmänt, musik, film och tv, sport och livsstil) finns en rad underkategorier och det blir en del frågor. 5000 sammanlagt, närmare bestämt, vilket kanske inte är superimponerande många men förståeligt då den stackars skivan innehåller textning och uppläsning på en hel massa europeiska språk (inklusive svenska). Playstation 3-versionen bjuder på nya trådlösa kontroller men den gamla sladdhärvan fungerar förstås fortfarande om du vill spara en slant.

Quiz TV fungerar i själva spelet precis som förut: en rad olika deltävlingar med olika regler där frågorna dyker upp i rask takt och det gäller att svara fort och rätt med de små Buzz-dosorna. Grafiskt är det förstås upphottat ordentligt med mycket bättre animationer och massvis av små detaljer som att bombsmällar och kastade tårtor hänger kvar resten av tävlingsmomentet, men själva frågorna har blivit mindre utpyntade. Det är sällan man får någon ackompanjerande bild, musik eller filmsnutt.

Poängen med Quiz TV är internet. Dels kan man betala en slant för att fylla ut utbudet med ytterligare kategorier, men den biten känns fortfarande både snål och begränsad. Men Buzz är, precis som Singstar och Little Big Planet, en del av Sonys strategi att spelare ska skapa och dela med sig av material. På MyBuzzQuiz.com går det att logga in med sin PSN-användare och dels sätta ihop egna quiz i valfritt ämne (det finns frågor om Zelda så det är inte direkt någon censur) och dels skapa spellistor med de ämnen man tycker verkar mest intressanta. Sen är det bara att köra några vändor snabbfrågor om Vänner, C++, 80-talsfilmer, Amiga 500 eller en rad andra ämnen.

Det här låter ju i teorin helt fantastiskt, men det finns några små krux. Från själva spelet går det bara att söka fram enskilda ämnen, och varje ämne som spelare kan skapa själva får bara ha åtta frågor. Ska du få en något längre tävling (utan att behöva sitta igenom hela den oskippbara inledningen varje gång) måste du alltså snällt logga in på hemsidan först och fixa ihop en lista. Visserligen går det ju att surfa in via själva konsolen, men bökigt blir det. Lite beror begränsningen på att allt styrs med Buzz-kontrollen... men herregud, ge oss en kontrollbaserad meny för finlir, tack!

Och även om det redan finns massvis av frågor i alla tänkbara ämnen är kvaliteten extremt skiftande. Vissa frågor är extremt genomtänkta och professionella medan andra är slarvskrivna och direkt felaktiga, men den saken lär väl poängsystemet rätta till med tiden. Det kan också vara ett problem, beroende på sällskapet, att frågorna är på det språk som din konsol är inställd på, så vill du ha det oerhört mycket större engelska utbudet kan du inte längre lyssna på Herngren. Vilket i och för sig kan vara ett plus.

Nu säger väl vissa att man lika gärna kan spela Playstation 2-versionerna, och det går förstås bra det också. Vissa uppmärksamma kanske också noterar att det går att testa frågorna direkt på hemsidan, vilket dock inte är riktigt lika kul som att se dem i riktiga Buzz-sammanhang. Det är synd att den riktigt stora nyheten med Quiz TV är så pass omständlig att använda att de flesta hellre väljer att få färdiga tävlingar framslumpade. Jo, en sak till. Det går att spela mot fyra andra spelare online och tävla soffa mot soffa, om man skulle vilja det. Men att förnedra främlingar med överlägset värdelöst vetande är tämligen poänglöst. Buzz gör sig bäst i soffan och det funkar förstås även denna gång.

Buzz! Quiz TVBuzz! Quiz TVBuzz! Quiz TVBuzz! Quiz TV
6 / 10
+