Svenska
Gamereactor
guide
Monster Hunter: Wilds

Monster Hunter: Wilds: Skillnader mellan Elemental och Status Effects

Mitt bästa försök att förklara några av Monster Hunter: Wilds ' mest komplexa mekanik med 800-ish ord.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Status och element är två olika begrepp i Monster Hunter: Wilds , men ibland nära besläktade. Även om spelare kan ta sig igenom hela spelet utan att ägna mycket uppmärksamhet åt dem, måste de veta om du vill skapa en perfekt byggnad.

Monster Hunter: Wilds

Även om spelet är mycket mer komplext, och ibland är det svårt att kategorisera allt, ska jag försöka ta itu med ett vanligt tvivel för Monster Hunter-spel utan att gå för djupt, men tillräckligt för att ni jägare ska förstå vad som händer. I den här Monster Hunter: Wilds guiden kommer jag att förklara skillnaderna mellan två begrepp. Element, som är fem: Eld, Vatten, Åska, Is och Drake, och Statuseffekter, som är en mycket bredare kategori, som inkluderar Attack- eller Defence Boosts från måltider, melodier, föremål som Might Seeds eller Armorskin; Pest relaterad till de fem elementen (Eldpest, Åskpest) och sjukdomar som Gift, Bedövning, Förlamning eller Sömn.

Låt oss ta itu med Elements först, eftersom det inte är så intuitivt, men avgörande att välja rustning och särskilt vapen. Monstren och jägarens rustning har olika styrkor och svagheter för varje element, och vapen orsakar också mer eller mindre elementskada, vilket du kan se precis under den fysiska (huvud) skadan. När du träffar monstren är Elemental damage som en bonusskada som läggs till den fysiska skadan (som fortfarande är den huvudsakliga källan till skada).

Detta är en annons:
Monster Hunter: Wilds

Mängden elementär skada som ditt vapen orsakar (om någon) och den elementära skadan som monstret får (om någon) bestäms av vapnets elementära skadenummer och monstrets motståndskraft mot det elementet, som du kan se i Monstrets fältguide. Där kan du till och med se vilken del av monstrets kropp som är svagare mot element, men vi kommer inte att gräva mycket längre här.

Kort sagt, det du behöver kontrollera är vilket element som är det monstrets starka eller svaga till , och använda ett vapen som gör elementskada i det elementet, och en rustning som skyddar dig från det element som monstret är starkt på.

Statuseffekter på monster och jägare, inklusive gift

Monster Hunter: Wilds
Detta är en annons:

Vi har just sagt att det bara finns fem element i Monster Hunter, men om du ser det här vapnet kan du se att elementet som listas här inte är någotdera: Poison. Tekniskt sett kan Poison fortfarande betraktas som ett element, men i Monster Hunter fungerar Poison lite annorlunda. Värdet "120" i det här exemplet är inte den extra skadan, som det skulle vara med andra element som vatten eller eld, utan det är snarare relaterat till giftuppbyggnaden: hur mycket skada du behöver orsaka monstret för att det ska bli förgiftat.

Gift, i det här fallet, skulle vara en av de Statuseffekter som kan orsaka en viss typ av handikapp hos monstren och jägarna. När det gäller gift är det ganska uppenbart vad det gör: det försämrar hälsan lite i taget tills du använder ett motgift mot - eller väntar några sekunder, med hjälp av drycker så att du inte svimmar.

Monster Hunter: Wilds

Andra statuseffekter inkluderar Sömn, Förlamning och Bedövning (mycket lika, och du återhämtar dig efter ett tag eller när du blir träffad), Webbed (använd en Cleanser eller spam-knappar), Frostblight (även Cleanser), Stench (du kan inte använda saker på ett tag om du inte använder Deodorant), Blödning (du förlorar hälsa när du rör dig, och kan botas genom att huka dig eller äta ryckigt).

För att vara ärlig, förutom kanske Poison, gör dessa Status Effects egentligen inte mycket skada och kan botas efter några sekunder med mycket små konsekvenser. Vissa wikier lägger till och med till Tremor och Winds som status, vilket är tekniskt sant, men... Egentligen borde du inte oroa dig för mycket för dem.

Fördärv i Monster Hunter: Wilds

Men det finns även en annan typ av statuseffekt... direkt knuten till Elements: Elemental Blights, eller helt enkelt Blights, som - till skillnad från de tidigare nämnda - bara påverkar jägarna, inte monstren. Fireblight, Thunderblight, Dragonblight, Waterblight och Iceblight kan hända när de träffas av ett monster med stark elementär skada och få lite allvarligare konsekvenser om du inte tar itu med dem... eller vänta några sekunder.


  • Päronpest: utarmar gradvis din hälsa

  • Vattenpest: saktar ner din uthållighetsåterhämtning

  • Thunderblight: gör det lättare för monsterattacker att bedöva dig

  • Iceblight: ökar din uthållighetskonsumtion

  • Dragonblight: Förnekar ditt vapens elementära och onormala statusegenskaper

Du kommer att veta när du drabbas av en Blight genom att titta på ikonerna ovanför dina hälsomätare. Det som är bra är att du kan bota dem alla med hjälp av en Nulberry. Tja, och för Fireblight, som också får din kropp att gå i lågor, kan du - uppenbarligen - rulla på marken för att släcka den.

Se? Ibland är spelet ganska intuitivt, men ibland är det ganska obskyrt när det gäller dess mekanik (som Dragonblight, vad i hela friden är det som händer där?). Förhoppningsvis kommer den här guiden att hjälpa dig att förstå dessa begrepp lite lättare, om du inte har tid att studera wikis...

Monster Hunter: Wilds

Relaterade texter

Monster Hunter: WildsScore

Monster Hunter: Wilds

RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

Capcom spänner bågen för att leverera det bästa Monster Hunter-äventyret hittills, och vi har vässat våra yxor och bredsvärd för att se om den japanska utvecklaren har lyckats eller inte.



Loading next content