Pure

Pure

Gamla teamet bakom Moto GP-spelen (Xbox) och ATV Offroad Fury 4 är tillbaka med ursnygg offroad-arkadracing till PC, Playstation 3 och Xbox 360!

Vad får man om man parar Motorstorm med SSX Tricky? Jo, Pure, högoktanigt arkadvansinne på fyra (små) hjul. Sportquads goes insane. Tänk dig att hoppa 120 meter med en fyrhjuling. Tänk dig att köra snabbare än ljuset. Ja, det är möjligt. Nej, detta spel rimmar inte på realism, och det krävs en lekfullhet för att verkligen kunna uppskatta Black Rocks senaste. Gillar du höga farter, vilda krascher och sjuka hopp? Då kommer du att älska Pure.

Jag visste inte vad jag skulle kunna förvänta mig. Utvecklarna Blackrock Studios är visserligen begåvade och har ett förflutet som experter på just motorcykelracing men ändå. Blackrock Studios hette förut Climax Racing och har tidigare utvecklat Moto GP, Moto GP 2, Moto GP 07, The Italian Job, ATV Quad Power Racing 2, Rally Fusion och ATV Offroad Fury 4. Studion ligger i Brighton och har avslutat sitt långvariga samarbete med utgivaren THQ och arbetar nu enbart med Disney Interactive. Pure släpps denna månad, efter två års utveckling.

Jag är inte särskilt förtjust i quadracing, och själva konceptet med arkaddoftande trickracing kändes på förhand rätt mossigt. Det första som slog mig då jag startade Pure var kvaliteten på grafiken. Detta är ett oerhört snyggt och välgjort spel rent tekniskt, och det är svårt att inte bli imponerad. Banorna är vidsträckta, extremt detaljerade, oerhört snyggt ljusssatta och proppade med trevliga effekter.

Här hittar vi normal mapping, mängder av shadow maps och partikeleffekter till förbannelse. Pure är rent ögongodis, och även om det ibland nästan blir svårt att se vart banan går på grund av all visuell utsmyckning är detta tveklöst ett av de snyggaste racing-spelen just nu, alla kategorier.

Till en början känns Pure splittrat, innan jag till fullo insett spelets potential och helt begripit vad Blackrock eftersträvat. Racingen är väldigt arkadinriktad, förlåtande, ruskigt snabb och intensiv. Tillkommer gör några av de mest överdrivna supertricken jag sett i ett spel sen SSX Tricky. Det känns därmed konstigt att Pure innehåller licenserade åkare (som man måste låsa upp) och ett väl utbyggt läge där man bygger sin egen ATV (med licenserade, riktiga delar). En arkadracer med simulatorinslag? Ja. Faktiskt.

För att bygga sin egen quad krävs det att man lyssnar till den pedagogiske verkstadschefen som hjälper med urval och sammansättning, och att man framförallt rullar ut skapelsen på banan ganska ofta, bara för att testa. Efter ett par timmar trivs jag jättebra med upplägget, älskar garaget och min egenhändigt ihopsnickrade ATV, och jag älskar systemet med boostmätaren. Varje gång man utför ett trick bygger man boost, sparar man all boost tills mätaren är full kan man då utföra ett superspecialtrick.

Pure lyckas väldigt väl med att kännas både initierat och lättsmält. Här finns definitivt massor att hämta både för den lättroade arkadälskaren likväl som för den mer påläste quad-fanatikern. Tävlingarna i Pure är alla indelade i tre olika kategorier. Race, sprint och freestyle. Race är precis som det låter, varvbaserade lopp mot 16 datorstyrda motståndare på stora banor
där varje varv tar ungefär 1 minut och 40 sekunder att avverka.

Sprint är i princip samma sak men med betydligt kortare och mer inten-siva banor. I freestyle-läget har banorna proppats fulla med power-ups och det gäller att utföra så våghalsiga tricks man bara kan medan man plockar upp dessa. Bäst gillar jag race-delen som känns mest genomtänkt, och att tävla mot 15 andra spelare online, är en kaotisk och oerhört underhållande upplevelse.

Att utföra våghalsiga trick är en stor del av Pure. För att bygga boost måste man försöka kasta fram ett snyggt trick i varje hopp. Spelet innehåller hela 70 olika stunts, och då är inte de vansinniga specialtricken inräknade. Mitt favorittrick är ett av spelets svårare och ett som direkt för tankarna till tokfrassarna i SSX Tricky och deras våghalsiga stunder i backen. Min Pure-avatar skjuter iväg i ett 200 meter långt jättehopp och medan han flyger fram genom luften ställer han sig på sadeln och lirar luftgitarr. Hårt, hysteriskt overkligt och redigt töntcoolt.

En annan väldigt cool del av Pure är hur Blackrock Studios valt att designa banorna. Här finns otroliga höjdskillnader vilket inte helt sällan får det att kittlas i magen då man kastar sig nedför en kilometerlång nedförsbacke i 50 graders lutning. Det gäller därmed också att inte bara lära sig banornas kurvor, utan även lära sig alla höjdskillnader eftersom det är viktigt att positionera sin quad rätt höjdmässigt då man exempelvis landar efter ett hopp. Allt för att tappa så lite fart som möjligt.

I direkt jämförelse med exempelvis MX vs. ATV Untamed eller ATV Offroad Fury 4 är Pure ett mer sammanhållet spel med större variation, ett mer innehållsrikt och matigt upplägg och med betydligt snyggare grafik. Blackrock Studios har lyckats väldigt väl med spelkontrollen och det känns alltid smidigt, lätt och roligt att fräsa omkring med sin ATV. Sammanfattningsvis är Pure höstens gladaste överraskning.

PurePurePurePure
8 / 10
+
Grym spelkontroll, läcker grafik, roligt upplägg, välgjort onlineläge, variationsrikt
-
Stundtals knasig kollisionsdetektion

Jesper Karlsson
Även om jag inte alls är särskilt furtjust i fyrhjulingen som vettigt verktyg i en adrenalinstinn extremsport (fyra hjul är för pensionärer) har mina gamla favoritutvecklare förvandlat sömnig ATV-racing till något av det mest brutalvansinniga jag sett på en virtuell racingbana. Jag förvandlar skogsbryn till hemska kalhyggen, kraschlandar på mina motståndare och utför specialtrick innefattande luftgitarr-poser. Jag är Wolfman. På riktigt. 9/10

• FrozClay
    För ett par månader sen införskaffade jag mitt kära Xbox elite, och tillsammans fick jag fyra fräscha och inplastade spel. Pure föll mig i... 7/10
  • DrLauncher96