NBA Street

NBA Street

EAs tillskott till den Midway-dominerade arkadbasketgenren är omtalat och kritikerrosat. Frågan kvarstår - är det bättre än NBA Jam?

Arkadbasket är så otroligt mycket roligare än basketspel som strävar efter att vara realistiska. Ingen har hittills lyckats simulera sporten på bästa sätt  även om SegaSports kommit närmast. Däremot har vi levt med Midways fullkomligt strålande NBA-Jam-spelserie i över sex år. En spelserie som inte har utvecklats speciellt mycket men fortfarande bjuder på superb underhållning. Nu är det då dags för de redan bevisligen kompetenta utvecklarna EA Big att spänna musklerna på basketplanen, något som visar sig fungera bara hyfsat och definitivt  inte över förväntan. SSX var debutspelet för EA Big. Ett otroligt kompetent och komplett snowboardspel som så när som på lite problem med skärmuppdatering bjöd på en fläckfri upplevelse. NBA Street håller inte samma klass men är heller inte dåligt.

På gatan är allting tillåtet i basket, nästan i alla fall. Fängelsereglerna gäller och att skrika foul är lika dumt som att hävda att bollen var utanför linjen. Detta tar NBA Street till vara på. Någon domare finns inte och diverse fula tjuvknep kommer ständigt till användning, speciellt under försvarsspel. Den utomhusbelagda tremannabasket som erbjuds lider  dessvärre av en hel del enformighet  och den slentrianmässiga målkavalkaden kan börja. Här hamnar många basketspel. Efter ett anfall så gör man mål, likaså motståndaren, hela tiden. Det enda som förändrar matcherna är den eventuella missen. Någon som är både glädjedödande och orealistiskt.  NBA Street bjuder på ett mer fokuserat försvarsspel än exempelvis NBA Hoopz men det skulle behövas mycket mer för att matcherna skall bli balanserade och spelandet riktigt givande.

I NBA Street har Big implementerat ett likartat tricksystem som det i SSX. Spelets fokus ligger i att utföra så många och så spektakulära trick som möjligt när man för bollen. Trick och diverse luftakrobatik ger spelaren poäng som i sin tur tillåter , att vid fylld mätare, utföra en så kallad "GameBreaker". Denna specialare ger fler poäng än ett vanligt skott eller en vanlig dunk samt reducerar motståndarens poängställning. Flera har kallat detta innovativt och nyskapande. Jag anser dock att GameBreaker-funktionen inte är speciellt långt ifrån "On-Fire"-funktionen som funnits med i alla NBA-Jam spel. Efter att ha gjort tre mål på rad och lyckats försvara sin egen korg antändes spelaren och kunde därefter genomföra de mest bisarra skotten och dunkarna.Det utpräglade tricksystemet i NBA Street gör att matcherna blir visuellt roliga. Alley-oops , vilda dribblingar och makalösa dunkar är vardagsmat. Dessvärre går det till överdrift då spelets grundläggande upplägg tvingar en trixa så mycket som det bara går och förtar tjusningen  med själva spelet. Gatubasket ska vara snyggt, jag vet men i NBA Street blir det bara för mycket.

Spelkontrollen är enkel och exakt men lider av några svagheter. Efter ett tag blir den  lite väl simpelt då även de mest invecklade tricken  blir rena barnleken och något så extremt som en ally-oop dunk 180° görs med en knaptryckning. NBA Street saknar djup. Spelkontrollen behöver det och upplägget och tricksystemet behöver det. När jag för 20:e gången gör samma monsterdunk igen trots att jag har två försvarare framför korgen känner jag hur enformigt detta är. När sedan kommentatorn på sitt enormt enformiga sätt skriker samma sak gång efter gång förstärks känslan, avsevärt.

Grafiken är bra. Inte jättebra men välgjord och funktionell. Spelarna ser plastiga och odetaljerade ut men rör sig förhållandevis smidigt . Utomhusmiljöerna ger den rätta gatubasketkänslan och skärmuppdateringen är sånär som på felfri. Jag skulle vilja sett bättre och mer genomarbetade karaktärer. Att EA Big valt att inkludera licenserade, riktiga NBA-Proffs tycker jag är synd. De skulle ha gjort som i SSX där de överdrev de stereotypa brädåkarna och gav dem attityd därefter. Afros, knähöga sportsockor och för korta shorts skulle ha fyllt NBA Street om jag fått bestämma.

NBA Street är inte alls ett dåligt spel men heller inte så oerhört komplett som de sagts. Jag älskar basket, alla former av det men fastnar inte märkbart för det här spelet av en egentlig anledning. Det är otroligt enformigt, så enkelt är det. För kortare stunder roar NBA Street, i längden krävs dock mer spelmässigt djupt för att jag ska fastna.

NBA StreetNBA StreetNBA StreetNBA Street
6 / 10
+