Svenska
Gamereactor
recensioner
Need for Speed: Undercover

Need for Speed: Undercover

Need for Speed: Pro Street sålde dåligt och EA:s VD hatade det. Därför återvänder vi nu i nästa del av Need for Speed-serien till Tri City för ännu en omgång polispräglad street racing

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det kändes så fegt. Så säkert och så... förutsägbart. Förra spelet, Need for Speed: Pro Street, sålde sämre än både Need for Speed: Most Wanted och Need for Speed: Carbon. Givetvis går EA nu tillbaka till det gamla trötta konceptet från de sistnämnda och som en envis Pro Street-älskare är detta såklart deprimerande trist att bevittna.

Men. Jag är inte orättvis. Inte orimlig heller. Om Need for Speed: Undercover hade varit riktigt bra, Need for Speed: Underground-bra, hade du aldrig hört mig gnälla. Trots att jag tröttnat på upplägget. Nu är dock inte Need for Speed: Undercover särskilt bra, utan ett blekt, tunt, segt och tröttsamt enformigt racingspektakel som markerar någon slags uppmätt lägsta nivå för hela spelserien.

Det börjar precis som vanligt. Du som spelade Need for Speed: Most Wanted, eller Carbon, kommer att känna dig hemma nästan direkt. En motortokig förbrytarliga regerar den undre världen i Tri City. Det stjäls bilar, och utförs våldsamma brott i dessa stulna vrålåk. Asiatisk polisbrutta med oansenliga mängder billigt läppstift rockar förhörsrum på stadens polishydda, ber dig att tuffa till dig och slänger ned dig i ful loser-kärra. Det är dags att starta från grunden, jobba sig upp genom rankingen. Bli en badass bakom ratten, och infiltrera skurkarnas listiga liga.

Storyn är så kass att man får magsår. Berättad genom extremt korta och tråkiga full motion video-sekvenser vilka (som vanligt) för tankarna till gamla trötta skräpspel från 3DO-tiden. Till skillnad från framförallt Need for Speed: Carbon har storyn inte heller någon betydelse. Den känns aldrig engagerande, aldrig relevant och den minimala mängd mellansekvenser som finns med i spelet får mig att undra: varför inkludera dem till att börja med?

Detta är en annons:

Need for Speed: Undercover hade förmodligen mått bättre utan den ost-doftande trams-handlingen om kriminalitet och svårspöade polischefer. Och att EA skryter med att skådespelerskan Maggie Q (Mission Impossible III) är med, känns nästan desperat. Maggie Q är med i sammanlagt fyra minuter genom hela spelet och då oftast filmad ensam, i ett svart rum, med lite glimrande motljus inskjutet genom stilistisk ventiltrumma. Hon pratar långsamt, erotiskt och bestämd. Hon är din chef. Du är hennes biatch.

Väl ute på vägen börjar ytterligare svagheter att blotta sig. Inte nog med att EA bestämde dig sig för att återgå till exakt samma upplägg som i Carbon, de slängde även bort den njutbart dynamiska och utmanande bilfysiken från Pro Street och bytte ut den mot den mest stelbent genomtrista arkadfysiken sedan... Cruis'n. Nä, riktigt så illa är det inte men samtidigt är körkänslan i Need for Speed: Undercover sämre än i de senaste sex Need for Speed-spelen och gör att jag hela tiden får kämpa för att orka fortsätta.

Bilarna känns som radiobilar, extremt direktstyrda. Friktionen är sinnessjukt överdriven och fartkänslan låg. Aldrig under ett lopp känns racingen i Need for Speed: Undercover utmanande, eller levande. Men kör en stendöd, ryckig plast-leksak på ljusbruna gator tomma på liv och rörelse. I direkt jämförelse med Midnight Club: Los Angeles påminner detta om ett skräpspel. Men det finns styrkor, trots allt.

Jag gillar till exempel bilutbudet. Det är bättre i Need for Speed: Undercover än i något tidigare Need for Speed-spel. Jag gillar också styling-möjligheterna och det alltid lika beroendeframkallande Auto Sculpt-läget som trots kroniska begränsningar får mig att drömma om överdrivna styling-inköp till min sotsvarta Evolution IX.

Detta är en annons:

Jag gillar också polisjagis. Det är helt enkelt alltid roligt att bli jagad av snutar i bilspel, nästan oavsett hur det är utformat. I Need for Speed: Undercover är poliserna lite för korkade, lite för slöa och designen av spelstaden Tri City är på tok för tråkig för att jakterna ska bli riktigt spännande, men ändå... poliser är poliser.

Den roligaste delen i Undercover är faktiskt online-läget "Cops and Robbers" där åtta spelare delar in sig i två olika lag för att tampas via Xbox Live eller Playstation Network. Ett lag är skurkar och har som uppdrag att leverera ett paket till en specifik plats, sex gånger under samma omgång. Det andra laget utgörs av fyra polisbilar och deras uppdrag är (såklart) att stoppa de fyra skurkarna genom att krocka sönder deras bilar. Cops and Robbers är roligt, actionfyllt och spännande även om bandesignen ställer till problem även här.

Undercover är uppbyggt kring exakt samma upplägg som Need for Speed: Carbon. Staden som racingen utspelas i är öppen och fri. Man får köra var man vill, när man vill, så länge man inte deltar i ett race. Så snart man ger sig in i en tävling spärras alternativa vägar i Tri City av och banor snitslas, märkligt nog. Detta innebär att du varken kan leta genvägar eller alternativa rutter mot målgången. Något som känns mer än lovligt snålt efter att ha spelat Midnight Club: Los Angeles i närmare 40 timmar. När jag rör mig fritt i en stor spelstad, och sedan tävlar på vägar jag försökt memorera, då vill jag även dra nytta av den vetskap om genvägar och gränder som jag samlat på mig under timmarna bakom ratten.

Varför EA förbjudit detta är dock plågsamt uppenbart efter ett par timmar i Need for Speed: Undercover. Hela produktionen av det här spelet doftar stress och känslan man får efter att ha levt bakom ratten i Tri City är att EA ilsnabbt slängt ihop ett blaskigt standardspel enligt utprövad mall, och tagit alla tänkbara genvägar fram till målet. Att spärra av staden under tävlingarna har såklart gjort det enkelt att programmera motståndarbilarnas artificiella intelligens och EA Black Box har snabbt kunnat proppa Need for Speed: Undercover med samma trötta race, om och om igen.

För trots vissa specialuppdrag (som oftast handlar om att frakta en "het" kärra från ett ställe till ett annat) är detta ett av de mest enformiga racingspel jag testat på flera år. Och det säger inte lite i en genre där innehållet oftast utgörs av samma typ av racingtävlingar, staplade på varandra.

I Need for Speed: Undercover känns det ibland som att man står och stampar, i timmar. Men tävlar mot samma dumma drönarbilar, som alla dyker upp från ingenstans så fort man trycker nedåt på det digitala styrkrysset för att aktivera den tävling som erbjuds. Men tävlar mot samma bilar, på samma vägar. Och även om den västra delen av Tri City Bay Area innehåller smalare och mer krävande vägar än den norra delen av staden, är alla miljöer precis lika jämnbrunt opersonliga. Här finns ingen trafik, här finns inga fotgängare, inget liv. Tri City är en spökstad, en död stad.

Men trots den bruna färgsättningen, den döda miljön och det överdrivna användningen av ljuseffekten "bloom" är grafiken i Need for Speed: Undercover ändå inte direkt ful. Det mesta ser relativt snyggt modellerat ut och bilmodellerna fungerar utmärkt. Det som istället drar ned grafikbetyget är det faktum att skärmuppdateringen hostar, hickar och stammar likt en dammig diabildsprojektor.

Most Wanted och Carbon hade även de ganska dryga problem med instabil skärmuppdatering, men Need for Speed: Undercover tar nytt rekord beträffande just detta och känns ibland snudd på ospelbart. Att kasta sig runt en kurva med åtta motståndarbilar efter sig, och sedan krascha nykärran in i en vägg till följd av att skärmuppdateringen sjunker från 25 bilder per sekund, till tre, känns idag, 2008, inte okej. Inte ett dugg.

Tyvärr. Need for Speed: Undercover är ett slarvspel. Snabbt ihopslängt och proppat av problem som inte fanns i Need for Speed: Pro Street. Kass bilfysik, enformiga tävlingar, trist onlineläge och bristfällig grafik gör detta till årets stora racingbesvikelse. Visst, att bli jagad av snuten är alltid roligt och att fritt kunna navigera runt i Tri City är såklart trevligt. Jag gillar, som sagt, även bilutbudet och styling-möjligheterna. Men ändå... detta är helt enkelt inte bra.

Need for Speed: UndercoverNeed for Speed: UndercoverNeed for Speed: UndercoverNeed for Speed: Undercover
05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Skaplig snutjagis, godkänd musik, varierat bilutbud, goda styling-möjligheter
-
Platt och stel bilfysik, enformiga tävlingar, platt upplägg, instabil skärmuppdatering
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Jesper Karlsson
I en genre så kvalitetsproppad som racinggenren krävs det en hel del för att sticka ut. Need for Speed: Underground lyckades med detta för sex år sedan, men sedan dess har EA:s superpopulära spelserie tappat fart trots tappra försök till trimmande av spelserien. Need for Speed: Undercovers bilfysik är rent ut sagt värdelös, grafiken tristare än en näve blyg asfalt och upplägget blekare än de flesta i genren. Ett hafsigt onlineläge gör inte saken bättre. Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke, EA... 4/10

Medlemsrecensioner

  • Andreas Blom
    Most Wanted är tillbaka! Tillbaka är de ardrenalinpumpande biljakterna och vråltrimmade bilarna! Polisstyrkan är dubbelt så aggresiv och jag ska... 4/10
  • Figgedy
    När jag först kom i kontakt med Need For Speed måste varit under Hot Pursuit-tiden. Jag lirade dag och natt och hade aldrig upplevt ett mer... 8/10
  • AG Jati
    Nfs Undercover är ett helt underligt spel från EA. På det här spelet spelar du som en hemlig undercoveragent som kör omkring genom staden och... 7/10
  • Cristiano Ronaldo
    Need for Speed Undercover är ett bra bil spel bara att det är dåligt att man inte kan köra fritt,jag menar dom röda pilarna som gör så att man... 7/10
  • Gazz
    NEED FOR SPEED: UNDERCOVER. det är ett mycket bra bilspel och grafiken är ganska bra fysiken i spelet är väl bra. jag tycker att skulle kunna... 7/10
  • Gamer-Pontus
    Ett coot spel då du kan köra streetrace mitt inne i city eller bara köra fritt och riskera att få böter för fortkörning eller fara för... 6/10
  • NiklasArk
    Köpte Need for speed till mitt wii nu i julas. Blev riktigt besviken! Klen grafik, fruktansvärda "mellansekvenser", alldeles för stängd... 3/10

Relaterade texter

Need for Speed: Undercover

Need for Speed: Undercover

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Petter Hegevall

Redaktionens egen (riktige) fartdåre har spelat Need For Speed: Undercover och berättar nu om alla sina tjatiga frågor han ställde till EA-producenten Bill Harrison



Loading next content