Lips

Lips

Redaktionens egen sångfågel, Sophie, har greppat en blingad mikrofon och stämt upp till en (inte fullt så välljudande) sång. Läs hennes recension av Microsofts svar på Singstar!

Länge har Sony visat var skåpet ska stå inom genren karaokespel. Med spel som Singstar och Karaoke Stage som huvudnummer på förfester landet runt, har Playstationkonsolerna varit det självklara valet när det rycker i sångtarmen. Microsoft har, återigen, sneglat på konkurrenternas framgångar för att få lite uppslag och idéer. I och med sitt första egenhändigt ihopsnickrade karaokespel, Lips, tänker de inte vara sämre.

Det märks att utvecklarna hos Inis har fått stränga förhållningsorder angående Microsofts skötebarn. Gränssnittet är glassigt och passar väl ihop med den nya uppdateringen av dashboarden, och är mycket lättnavigerat. Microsoft verkar ha bett Inis att jobba hårt med att attrahera tonåringar och folket på 20-nånting först och främst, vilket märks av på flera punkter.

Låtlistan som följer med den skandinaviska versionen är, förutom ett axplock av skandinaviska alster, försedd med låtar som legat på topplistorna under de senaste åren. Rihanna, Duffy, Coldplay och Maroon 5 utgör den delen av låtlistan, men Queen, Johnny Cash och Ben E. King står för en gedigen portion, som dessvärre är ganska begränsad, av äldre låtar som inte tappat stinget.

Precis som med Singstar till Playstation 3 har Microsoft beslutat att låta spelaren bygga sitt optimala låtbibliotek för att försäkra spelaren om bästa möjliga utsikter för att ha en trevlig stund. Att bygga ut låtlistan kan ske på flera sätt. Självklart kan du ladda ner låtar från Live Marketplace, men om du har några låtar på din dator, din iPod eller liknande kan du få in den till din spellista i Lips. Utan karaoketext förvisso, men ens favoritlåtar kan man väl redan utan och innan? Själv tvingades jag nynna mig igenom Kiss slagdänga 2000 Man medan Jonas glatt skrålade (med extremt svajig röst) bredvid mig när jag lånade låtar från hans dator.

De två mikrofonerna som levereras tillsammans med spelet är ett exempel på Microsofts ambitioner att locka spelare i en viss åldersgrupp. Förutom en trådlös och skön upplevelse, är de dessutom väl designade. Mikrofonerna är försedda med färgade dioder som blinkar och pulserar när du startar upp dem, men även under själva sånginsatserna. Det ser snyggt, ungdomligt och blingigt ut. Att de dessutom stänger av sig automatiskt efter en stund och startas enkelt genom att skakas gör dem användarvänliga.

Lips svagheter är sannerligen inte inom de designmässiga områdena, utan snarare inom de spelmekaniska. Där Singstar erbjuder olika svårighetsgrader, finns det bara en att tillgå i Lips. Det går med andra ord inte att utmana sig själv på samma sätt som i Singstar, utan Lips fungerar bättre som ett renodlat partyspel utan vidare krav på personlig utveckling som sångare. Vidare känner inte Lips av de ord du sjunger, utan mäter din rytmkänsla, stabilitet i rösten och några andra parametrar istället.

Spellägena är, trots avsaknaden av egentlig utmaning, ganska bra. Du kan sjunga duetter eller dueller på sedvanligt sätt, men även sjunga låtar ackompanjerade av diverse minispel som rullar på i bakgrunden. I ett spelläge ska du och din medspelare fyra av Guitar Hero-liknande star power-specialare samtidigt (vilket sker genom att utföra diverse poser som visas på TV-skärmen) för att få era springande figurer på skärmen att kyssas djupt. I ett annat måste du sjunga utomordentligt bra för att fylla ett glas med vatten som du sedan ska tömma över en tänd stubin med en snärt med handleden. Dessvärre är minispelen få till antalet. Jag hade med lätthet uppskattat några till.

Lips blinkande mikrofoner kan användas som diverse rytminstrument i partier där du inte sjunger. Mikrofonerna är rörelsekänsliga, men dessvärre har inte Microsoft förfinat tekniken så att tamburinskakandet fungerar i praktiken. Mikrofonerna är alldeles för sena i förhållande till det som sker på skärmen om du skakar dem för att hålla takten, vilket gör funktionen ganska överflödig.

Som partyspel gör Lips verkligen skäl för namnet. Med flera smarta funktioner som spellistor, möjlighet att importera låtar från datorer och mp3-spelare och underhållande spellägen känns Lips som ett spel som underhåller på för- eller efterfesten. För de mer seriösa sångarna kommer Lips att kännas lite för glättigt och utan ordentliga utmaningar.

LipsLipsLipsLips
6 / 10
+