Banjo-Kazooie

Banjo-Kazooie

Tio år har passerat sedan vi plockade upp den första gyllene pusselbiten med björnen Banjo. Nu finns spelet för nedladdning på Xbox Live Arcade och Elfving har lyckligt lufsat genom klassikern

Den pluttiga 50-megfilen går så fort att ladda hem. Jag minns Banjo-Kazooie till Nintendo 64 som enormt; en späckad spelkassett fullproppad av äventyr, och nu landar hela äventyret på min Xbox 360 inom någon minut. Efter en stunds spelande kan man dock dock lätt konstatera: spel behöver inte vara stora, dyra eller ens gjorda inom samma årtioende för att vara underhållande.

I kölvattnet av Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts har Microsoft bestämt sig för att på Xbox Live Arcade släppa det fösta äventyret med björn-Banjo och fågel-Kazooie, som ju släpptes till Nintendo 64 1998. Nu då Rare är Microsofts egendom är Nintendo-referenserna förstås bortplockade, men det går fortfarande att se vissa spår av gamla tider; exempelvis så spelar Banjo fortfarande Game Boy när du väljer sparfil i menyskärmen.

För de som inte spelat originalet handlar detta om Banjo och Kazooies kamp mot den elaka, ständigt rimmande häxan Gruntilda som tillfångatagit Banjos syrra efter att ha upptäckt att denna är sötare än häxan i fråga. Banjo tar sig an plattformsbanor i världar av skiftande karaktär utifrån en hubbvärld i stil med den i Super Mario 64. I takt med att Banjo och Kazooie hittar fler pusselbitar låses fler banor upp. Till sin hjälp har duon en rad olika färdigheter. Banjo dänger till fiender med sina knutna ramar och Kazooie får med tiden förmågor som att flyga och skjuta ägg, vilket tar de båda till nya platser. Schaman-snubben Mumbo Jumbo skänker också Banjo magiska krafter om man samlat tillräckligt med dödskallar som finns utspridda över spelvärlden.

Detta handlar inte om någon enorm omdaning men däremot en stabil återutgivning med lite putsad grafik och remastrat ljudspår. Texturer och polygonmängd andas fortfarande sent 90-tal och om du nyss spelat Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts blir den grafiska tidsresan ännu tydligare. Å andra sidan är upplösningen nu i 1080p och mer tidlöst grafikarbete som det med design, färganvändning och till viss del animationer är intakt och lika charmigt som tidigare. Banjo-Kazooies värld är en inbjudande sådan, och precis som i Nuts & Bolts finns ett värde i att bara planlöst springa omkring och...tja, trivas!

Spelkontrollen har genomgått en smidig och logisk konvertering och alltifrån att göra en markduns till att vrida kameran görs utan bekymmer. Vid vissa områden skymmer dock klippor och annan natur sikten, men det har förstås mer med originalspelet att göra. Spelet har också kryddats med en rad achievements och det kommer att blippa till bland annat när du löser Gruntildas frågesport och när du samlat alla 900 noter.

Och visst är det fortfarande roligt. Det som gör Banjo-Kazooie köpvärt är inte själva portningen utan främst kvaliteterna som fanns där redan för tio år sedan. Det finns helt enkelt en oförfalskad glädje i att hoppa omkring med björnen och fågeln, samla förföriskt glimmande noter och pusselbitar, att nynna med i den fantastiska musiken, att trycka in triggerknapparna för att få Kazooie att bära Banjo på ryggen, att akta sig för den ilskna tjuren, att höra skvaller om Gruntilda av hennes goda syster (häxan borstar tänderna i rutten mjölk) och att prutta ut ägg ur Kazooies bak.

Banjo-Kazooie kostar 1200 Microsoft-poäng och visst kan man diskutera med såväl svordomar som aggressivt kroppspråk huruvida det är prisvärt eller inte. Ser man bara på själva underhållningsvärdet och de härliga nostalgikänslorna är det definitivt värt en nedladdning, både för gamla fans och för de som vill få en kul lektion i spelhistoria. Denna plattformare har åldrats mycket väl och putsningarna är inte enorma men ändå synliga. Vill du besöka en värld med både gröna ängar och snötäckta landskap, där du nynnar med i varje låt, där du får sträcka på benen i stället för att köra bil, ja då är Banjo-Kazooie verkligen något för dig. Det musikaliska introt där Banjo lirar banjo är för övrigt en av de skönaste öppningarna i spelhistorien...

Banjo-KazooieBanjo-KazooieBanjo-KazooieBanjo-Kazooie
8 / 10
+