Shadow of Memories

Shadow of Memories

Att trotsa döden är ett riktigt dumt påhitt, Det tycker dock inte Eike, huvudrollsinnehavaren i Konamis senaste äventyr.

I Shadow of Memories spelar du rollen som Eike. Handlingen börjar då Eike plötsligt mördas av en anonym gestalt och kastas in i efterlivet. Här stöter han på en mystisk röst som han till en början anklagar för att vara djävulen. Eike förstår dock snabbt att denna röst är ute för att hjälpa honom och han får chansen att leva om minuterna före sin egen död. Detta är början till en kamp om överlevnad då denne Eike är den mest otursförföljde spelkaraktär i mannaminne.

Inte nog med att han får chansen att återleva minuterna innan mordet och därmed överleva, han tvingas överleva ytterligare tio gånger då han dör eller mördas innan han återigen kan återgå till sitt vanliga liv. Att trotsa ödet är arbetsamt och här kommer spelaren in. Utmaningen gäller att genom diverse enkla pusselmoment färdas fram och tillbaka i tiden för att rädda Eike under alla dessa mord och dödsorsaker. Shadow of Memories saknar helt actionmoment. Eike kan varken sparkas, slåss eller skjuta. Det gör att spelet mer liknar en interaktiv film då handlingen hela tiden förs framåt av filmsekvenser. Shadow of Memories  för direkt tankarna till Playstationspelet "D" på många punkter och lämnar en del att önska,  framförallt spelmässigt.

Upplägget med tidsresandet och återupplevandet av  morden som sker gör att Shadow of Memories känns väldigt upprepande. Visserligen är idén originell och utförandet ganska bra men det blir ett himla massa flackande fram och tillbaka och själva speltiden är oerhört begränsad. Jag känner att jag vill interagera och påverka mer och framförallt på andra sätt redan från början. Staden som äventyret utspelas i är även den väldigt begränsad och om man inte förberett sig på att uppleva fem timmar interaktiv film med en ojämn visuell kvalitet är detta faktiskt ganska tråkigt.

Grafiken är oerhört ojämn i sitt utförande. Medan karaktärerna både är snyggt modellerade och begåvats med en superb gestikulering och en lysande samling ansiktsuttryck  är andra delar av spelet rent fula. Miljöerna och husen i staden är omslutna av flimriga och stundtals lågupplösta texturer om ändå detaljerade. Effekter såsom eld och dimma är riktigt dåliga liksom den grafiska delen av Eikes tidsresande. Som grädden på moset har Konami lyckats förpesta mycket av spelet med en grå hinna som tillsammans med dålig kantutjämning gör att Shadow of Memories ofta ser ofärdigt ut. Shadow of Memories är ojämnt och spelmässigt inkompetent. Idén är originell och berättarmässigt är spelet märkvärdigt. Fem år gamla "D" är dock både bättre, mer välgjort och mer spännande.

5 / 10
+
Atmosfären, handlingen