Ultra Street Fighter IV

Ultra Street Fighter IV

Capcom laddar om Street Fighter IV-bössan med ytterligare en uppdatering. Vi har tagit reda på om du bör uppgradera dig ytterligare en gång...

Det är svårt att veta hur stort intresset är när Capcom sin vana trogen kramar ur mesta möjliga ur sina Street Fighter-spel. För fjärde gången släpper de nu en ny version av Street Fighter IV. För alla fans är det såklart lilla julafton, eftersom Ultra Street Fighter IV är det hittills största klivet sedan originalet släpptes, men för många andra lär det vara direkt svårt att egentligen urskilja vad som är nytt utöver fem nya figurer och några flera banor att spela på.

Men om du som jag tyckte att Cammy var lite för svårslagen och kände att Fei Long var i starkaste laget i Super Street Fighter IV: Arcade Edition, då är detta något för just dig. För du är verkligen inte ensam. Capcom säger sig ha lyssnat till feedback från de främsta proffsspelarna världen över och har även tagit intryck från drygt 30 000 inlägg från communityn om synpunkter när de nu lanserar slutgiltiga versionen (får man hoppas, men det sade vi även om föregångaren) av deras mästerliga Street Fighter IV.

Ultra Street Fighter IV
Poison är spontant den som passar bäst in spelmekaniskt av de nya figurerna och vi förutspår att hen blir en community-favorit.

Alla figurer har fått justeringar, men om du inte spelat föregångarna sönder och samman och verkligen kan spelet utan och innan måste du ofta verkligen veta vad du letar efter för att hitta det som är nytt. Tanken är att samtliga figurer nu ska vara "top tiers" och anses likvärdiga. Hur det är med den saken vet vi först om några år, sedan världens främsta spelare vänt ut och in på det i arkadhallar, men visst känns det redan nu att exempelvis Akuma har tonats ned några snäpp. En av orsakerna till detta är den spelmässiga nyheten "Delayed Wakeup" som låter mig välja när jag vill kliva upp efter att jag blivit nerslagen. Därigenom kan jag undvika att vakna till i Akumas bombardemang från ovan, något som gör att man måste ta till nya taktiker.

Det är en sådan där liten detalj som ändå känns fullkomligt logisk och tillför en hel del ny strategi. Den enskilt största nyheten är dock "Red Focus" som absorberar hela combos med rätt timing. Det är en grej som förändrar spelet i grunden och lär bli ett brutalt vapen i rätt händer. Det gäller dock att vet hur focus-animationen för ens figur ser ut för att man ska ha riktig nytta av det. För många är detta nog överkurs till skillnad från ovan nämnda "Delayed Wakeup", och en annan ny funktion kallad Ultra Combo Double.

Tack vare den slipper du välja vilken ultra-attack du ska ha till ditt förfogande och kan istället ta med båda in i striden mot att de gör mindre skada. För en figur som Zangief gör detta underverk och jag har inte tappat en match med den ryske besten i Ultra Street Fighter IV hittills. Det ges helt enkelt lite fler valmöjligheter och för de som har distinkt olika ultras ger dem en mer komplett figur.

Ultra Street Fighter IV
Rolento är importerad från Street Fighter X Tekken och känns lite gammal redan innan han ens delat ut sin första smocka.

Även om dessa tre nyheter kanske inte låter särskilt mycket för världen var för sig, förändrar de spelet i grundvalarna när de läggs samman. Patenterade strategier som idag sitter i ryggmärgen måste bryskt göras om, och exempelvis Adon som är en av mina favoriter känns plötsligt mer begränsad och kräver att jag tar fram nya taktiker med honom. Att komma hoppsparkandes i luften är helt enkelt inte lika tryggt längre.

Sin vana trogen har Capcom också slängt med fem nya figurer, men vara lata nog att ta fyra av dem (samt bakgrunder) från Street Fighter X Tekken. Endast Decapre är helt ny, men ändå bara en variant på Cammy, vilket känns som en stor besvikelse. Nog hade det varit roligare om Capcom orkat bemöda sig lite mer än detta. Nåväl, karaktärerna är fortfarande väldigt bra och jag tror enorme Hugo och i synnerhet Poison kommer visa sig bli favoriter. De känns verkligen annorlunda tack vare (på grund av?) ursprunget från ett annat spel och tillför något till anrättningen genom att skänka variation.

Ultra Street Fighter IV
Capcom har på förhand varit malliga över att åtminstone Decapre är helt ny, men i praktiken är hon en Cammy-klon och känns inte alls speciellt fräsch.

För att summera är Ultra ändå en förstklassig avslutning på Street Fighter IV-sagan, och försäkrar att spelet kommer att fortsätta spelas i åratal. Men det är endast de hårdbitna fansen som verkligen bör se till att skaffa detta om de redan äger någon föregångare. För resten är Ultra Street Fighter IV inte så bra som det hade kunnat bli om Capcom låtit bli att snåla och lata sig med det innehåll många ändå anser är viktigast, nämligen de nya figurerna.

8 / 10
+
Väldigt balanserat, fortfarande oerhört underhållande, enormt många figurer, perfekt spelkontroll, goda inställningsmöjligheter
-
Återvunnet extramaterial, sparsmakat singleplayer, mest för fansen

Petter Hegevall
Jag älskar Street Fighter II. Jag dyrkar Street Fighter Alpha. Jag är stormförtjust i Street Fighter III och har varit kraftigt förälskad i fyran sedan dagen då det släpptes. Att piska folk med Ken, i Capcoms mustiga stryksimulator, är något av det bästa jag vet när det kommer till TV-spel. Ändå känns Ultra lite väl mycket som renodlad utsugning. Den omgjorda balansen har jag ärligt talat grova problem med att ens märka av och de nya figurerna är renodlade skräpfigurer som påminner för mycket om gammal skåpmat. Capcom borde istället ha bjudit alla fans på detta. Så tunn är Ultra-uppgraderingen enligt mig. 6/10

Ultra Street Fighter IVScore

Ultra Street Fighter IV