Tomodachi Life

Tomodachi Life

Tomodachi Life är ett försök från Nintendos sida att låta spelaren spela sitt liv vart man än befinner sig. Men är det verkligen lika roligt som det låter...

Tomodachi Collection har som bekant funnits ute i Japan sedan 2009 och där blev det en stor Succé. Tyvärr valde man att inte släppa spelet utanför Japans gränser. Uppföljaren Tomodachi Collection: New Life släpptes i Japan så sent som förra året och under det nya namnet Tomodachi Life blev det även en release runt om i världen.

Den som har spelat spel som Animal Crossing eller The Sims kommer omgående att känna igen sig. Upplägget är i sig likvärdigt och i Tomodachi Life är det ditt mål att hålla dina karaktärer på ett så gott humör som möjligt och lyckas du så belönas du med erfarenhetspoäng och pengar som du sedan kan använda dig av för att köpa mat och nya klädesplagg. Men kommer Tomodachi Life hålla för evigt?

Tomodachi LifeTomodachi Life
Att skaffa nya vänner är en av dina vardagliga sysslor i Tomodachi Life.

När spelet startar får jag till en början namnge den helknasiga ön som jag ska tillbringa mitt liv på. Därefter blir jag ombedd att skapa min allra första Mii-karaktär. Jag bestämmer mig för att vara en pojke som heter Fredrik. Till sist får jag ange några specifika detaljer om hur min karaktär ska vara och mina val bestämmer sedan hur min personlighet kommer att se ut. Jag försöker vara noga med att skapa en karaktär som speglar min verklighet så mycket som möjligt - lättare sagt än gjort. Jag blir till slut en Mii med ett väldigt dåligt humör, något som inte alls speglar min riktiga personlighet.

Din Mii-figur kommer till liv med en inbyggd röstfunktion och den kommer tala om för dig vad han vill ha hjälp med under spelets gång. En röstfunktion som förövrigt fungerar väldigt bra. När spelet till sist startar flyttar jag in i en lägenhet på ön och får det genast förklarat för mig att min karaktär är hungrig. Jag beger mig omgående till affären för att handla. Till en början finns det endast en affär tillgänglig men under spelets gång kommer du låsa upp fler och fler shoppar och evenemang som du senare kan besöka för olika ändamål.

Spelet är väldigt lätt att förstå, även om du spelar en livssimulator för första gången. Ditt mål är som sagt att hålla karaktären vid ett väldigt gott humör. Något som jag inte alls ansåg var några problem. Även om karaktären var utsvulten eller hade andra bekymmer så stod lyckomätaren allt som oftast högt i tak.

Tomodachi LifeTomodachi Life
Besöker du vissa ställen en speciell tidpunkt så kan du räkna med att det oftast sker något roligt.

I början kommer din karaktär behöva en vän och då är det upp till dig att skapa ytterligare en Mii-karaktär som även kommer bli din granne. Du kan skapa upp till 24 Mii-figurer och desto fler du skapar desto rörigare kommer det bli att hålla reda på alla. Med en av karaktärerna lyckades jag pricka in en personlighet som stämde överens med mig själv och jag blev genast faschinerad över hur lika vi egentligen var.

De första dagarna jag spelade Tomodachi Life var jag noga med att bära med mig min Nintendo 3DS vart jag än gick och på så sätt kunde jag ha kontroll över att mina karaktärer mådde prima.
Med tiden lärde jag mig att de räckte med att starta upp spelet någon enstaka gång per dag, någon fara för karaktärernas hälsa fanns ändå inte där. Tiden och datumet i spelet är detsamma som i verkliga livet. Vill du besöka ett speciellt ställe så gäller det att du går dit en viss tidpunkt för att det verkligen ska hända något där.

Minispelen som Tomodachi Life erbjuder är riktigt få till antalet och inte särskilt roande. Någon har till exempel problem med att nysa och ditt uppdrag är att kittla din Mii under näsan med en fjäder.
Besöker du tivolit en viss tidpunkt så får du chansen att spela ett minispel i form av ett turbaserat RPG-spel. Ett minispel som jag hade väldigt roligt med - och faktiskt det enda. Lyckas du klara av utmaningen du ställs inför i minispelen som Tomodachi Life erbjuder så belönas du med en pryl.

Alla dina Mii-karaktärer har en stapel med erfarenhetspoäng. För varje problem som du löser ökar stapeln och till sist belönas du med att gå upp en level samt en liten summa pengar. Levelsystemet fungerar riktigt bra och för varje gång din level ökar så får du chansen att välja mellan olika belöningar. Du kan till exempel välja en gåva i form av ett Wii U eller en telefon och dessa gåvor har egentligen ingen som helst funktion.

Tomodachi LifeTomodachi Life
Att dejta någon och bli kär är inga som helst bekymmer oavsett hur olika personligheter ni har

Prylförådet i Tomodachi Life är enormt. Med tiden så kommer butikerna på ön utöka sitt sortiment och fler och fler helknasiga prylar går att köpa. Det kräver dock en viss försiktighetsåtgärd när du ska mata din Mii eller pryda denne med nya kläder. På samma sätt som din Mii gillar en viss sorts mat eller klädesplagg, lika lätt är det att den avskyr det du erbjuder. Det renderar oftast i avdrag i erfarenhetspoäng.

Att skaffa vänner eller bli kär i någon är inga som helst problem oavsett hur olika personligheter dina Mii har. När din Mii är redo över att träffa en ny vän så kommer den skrika till. Du får då välja mellan några val över vad ni ska prata om och oavsett vilket val du väljer så går erat samtal oftast åt rätt håll. Ett förhållande lyckades jag inleda redan efter den första timmen och två dagar senare hade jag gift mig och flyttat in i ett hus med min partner.

För att summera det hela så är konceptet i Tomodachi Life rätt häftigt men tyvärr lyckas man inte riktigt fullt ut. Som roligast hade jag de första timmarna men när jag låst upp det mesta så kändes det oftast som en process som upprepades om och om igen. I slutändan är det här ett mycket tröttsamt och enformigt spel som inte blir roligare än såhär.

6 / 10
+
Stort prylföråd, trevligt level-system, härliga personligheter som speglar verkliga livet