LIVE
logo hd live | NEO: The World Ends With You
See in hd icon
Castlevania: Order of Ecclesia

Castlevania: Order of Ecclesia

Castlevania är tillbaka för ett tredje försök på Nintendos bärbara. Kommer det att lyckas lika bra som Aria of Sorrow?

Ett problem med att följa en handling och försöka hålla någon sorts officiell tidslinje är att man snabbt målar in sig i ett hörn. Koji Igarashi har, sedan han tog över serien efter Castlevania: Symphony of the Night, ordnat upp spelserien och satt ut grundregler, som sedan alla kommande spel (mer eller mindre) har rättat sig efter.

Efter Symphony of the Night, 1797, har Belmont-klanen drabbats av en förbannelse, på grund av att klantskallen Richter använde vampyrdödarpiskan för att tjäna Dracula, hjärntvättad som han var. Klanen av vampyrjägare skulle inte få använda sina krafter igen förrän den absoluta slutstriden 1999. Ett spännande stycke handling, men det begränsar valmöjligheterna ordentligt. Att sedan Dracula bara kan återuppstå vart hundrade år, att han först dök upp på 1000-talet och att det absolut sista slaget alltså står 1999, gör att ekvationen Dracula-framträdanden/Dracula-slakttillfällen inte riktigt går ihop.

Därför introducerar Order of Ecclesia en ny gruppering med just detta namn. Ecclesia är en samling människor med olika krafter som låter dem slåss mot mörkrets makter i Belmont-familjens frånvaro. Att sedan ordern praktiskt taget visar sig bestå av tre personer gör att det inte blir så pampigt som det hade kunnat bli, särskilt inte när huvudpersonen saknar både minnen och personlighet i ett halvklantigt berättarförsök.

Så känns hela spelet, som ett gott försök utan att riktigt nå ända fram. Spelets huvudperson Shanoa är seriens första kvinnliga huvudperson (sedan Iga bestämde att Game Boy-spelet med Sonia Belmont inte räknades) och fungerar lite annorlunda än det vanliga gänget vampyrdödare. Istället för att springa runt med ett vapen och sedan komplettera med magier kan hon fritt välja olika tekniker för båda händerna.

Och det gäller att välja klokt, för Order of Ecclesia är rejält svårt. Upplägget är fortfarande samma typ av banor, där det oftast handlar om stora fyrkantiga rum med ett gäng fiender att bekämpa, men där det tidigare var ett par halvsega zombier händer det nu ofta att man överfalls av tre-fyra ilska flygande huvuden, yxkastare och kvinnliga demoner innan man ens har tagit steget in i rummet.

Det gör att tempot är högre än förut, och man måste tänka på mer än bara hur mycket skada de olika attackerna kan göra. Var de träffar, räckvidd, hur ofta de kan användas och även hur mycket mana de drar eftersom alla attacker räknas som magi numera. Spelet är också fyllt av fiender som är tåliga mot olika typer, vilket gör det ännu viktigare att bemästra alla sina vapen. Lyckligtvis går det att snabbt växla mellan tre uppsättningar så med lite planering behöver du inte fippla i menyerna allt för ofta.

Så långt är det ett mycket bra spel, och stridssystemet känns som det fräschaste på många år. Tyvärr har inte ambitionen räckt till att få den fräscha grafiken att räcka hela spelet, och resultatet är ett rejält klippande och klistrande. Hela korridorer och klippsektioner återkommer inte bara två, utan tre eller fyra gånger. Trots att det finns en del riktigt detaljerade omgivningar och att spelet har fler nya fiender är något tidigare spel i serien så känns det alltså bitvis riktigt billigt.

Förutom förändringarna i själva stridandet har upplägget också ändrats. Istället för ett enda gigantiskt slott springer man mestadels runt på landsbygden, genom skogar och berg, grottor och över ett stormigt sund, in i övergivna herrgårdar och gamla tempel. Det hela påminner lite om Simon's Quest, men med en behändig karta så man snabbt kan pendla hem till byn för att återhämta sig. När man väl kommer till slottet (för det är det väl ingen överraskning att man slutligen gör) är Shanoa en riktigt tuff tös som spränger sönder det mesta, och till skillnad från många andra spel är faktiskt Order of Ecclesia som roligast på sluttampen.

Order of Ecclesia är betydligt längre än de senaste spelen, och tog nästan tio timmar att klara första varvet. Och då hade jag inte ens gett mig in i de två toksvåra utmaningsgrottorna. Men en stor del av speltiden går ut på att banka ihjäl samma fiender gång på gång, för att hitta en ovanlig magi eller för att hitta olika prylar som de otacksamma byborna vill att du skaffar fram, för att de ska hjälpa dig i striden mot det onda. I jämförelse med de sköna bonushjältarna i Dawn of Sorrow eller Portrait of Ruin är också det här spelets extraläge något av en besvikelse och inget som jag lär orka nöta mig igenom.

Castlevania: Order of Ecclesia är definitivt inte ett dåligt spel, men det saknar de charmiga karaktärerna och de mustiga bosstriderna som de andra spelen bjuder på. Då det varken har någon Belmont eller något annat bekant ansikte är det ofta svårt att se att det överhuvudtaget handlar om ett Castlevania-spel. Trots förändringarna verkar Konami gå på rutin med det här.

Eftersom DS är långt ifrån död lär vi nog få se minst ett till spel i serien, men nu känns det som att det antingen måste bli ett supermastigt spel packat med klassiska Castlevania-grejer (det där stora slaget 1999 skulle inte skada) eller också kanske börja göra remakes av de gamla plattformsuppläggen, för många spel till efter precis samma hacka-samla-utforska-mall tror jag inte ens att jag kommer att orka med. Trots det bör Castlevania-fans definitivt ta en titt på det här, eftersom det trots allt erbjuder ett långt äventyr och ordentligt med utmaning, men för alla er andra rekommenderar jag hellre det briljanta Dawn of Sorrow i första hand.

Castlevania: Order of Ecclesia
Castlevania: Order of Ecclesia
Castlevania: Order of Ecclesia