Terminator Salvation

Mikael har försökt rädda mänskligheten i Grins grymma framtid och slagits mot oändliga horder av mekaniskt oknytt

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Jag är inte mer insatt i Terminator-universumet än vad som krävs av allmänbildningen, men visst är det en fascinerande värld. Det verkar som att hur vi än gör kommer allt att gå åt skogen och mänskligheten bli mosad av Skynets mekaniska arméer. Frågan är bara när. Det exakta datumet när Skynet uppnådde medvetande och började förinta oss beror på vilken kontinuitet du väljer att följa, men åt skogen går det.

Som idé betraktad är Skynet intressant. Till skillnad från The Matrix bisarra science fiction-berättelse är Terminator en Kalla Kriget-produkt, där vi helt enkelt gav datorerna för mycket makt och inte kunde stoppa dem när det väl hade hänt. Det förklarar delvis det ologiska i Skynets beteende. Man kan ju tycka att det borde finnas effektivare sätt att utplåna oss än att först atombomba halva världen och sedan jaga rätt på resten handgripligen.

Summan av kardemumman är dock att Judgment Day har varit. I Terminator Salvations värld får vi besöka ett sönderslaget Los Angeles, en riktigt trovärdig bakgrund där färden går genom övergivna tunnelbanor, över vraktäckta motorvägar, upp i raserade skyskrapor och in på övervuxna gårdar. Överallt kryllar det av maskiner som bara har ett enda syfte: att ta kål på dig. Mänskligheten är körd, minst sagt. Återstår då att göra det bästa av situationen och orsaka så mycket skada man kan innan man oundvikligen går under.

För dör, det gör man i Terminator Salvation. Mycket. Det är väldigt realistiskt på det sättet. Om du får för dig att försöka fullkroppstackla en minigun-beväpnad T-600 kommer du att bli utspridd över omgivningen. Den enda chansen människorna har är att beväpna sig till tänderna, smyga runt i ruinerna och tålmodigt försöka hitta luckor i stålpansaret.

Enligt det mönster som utformades i Kill.Switch och gjordes populärt i Gears of War är det alltså ett cover-system som gäller. Att hitta lämpliga gömslen där man kan sticka upp huvudet för några precisa skott eller bara skjuta vilt. Terminator Salvation använder nästan exakt samma mekanik som Wanted: Weapons of Fate för att röra sig mellan skydden och det är elegant, oftast, men inte särskilt nyskapande längre.

Det här ger ett intensivt men i förlängningen rätt enformigt spelupplägg. Varannan gata är fylld av strategiskt utplacerade skydd och då vet man att det vankas ett par minuters skjutande mot en inte allt för varierad uppsättning plåtskrot innan man kan gå vidare. Visst kan placering och taktik vara avgörande men att försöka sig på något så obscent som att smyga sig förbi striden går minsann inte för sig.

I huvudsak handlar det om att slåss mot grupper av T-7-T, en ny spindelliknande skapelse som bara är sårbar bakom huvudet. Eftersom John Connor aldrig är helt ensam kan man turas om, antingen med datorn eller med en medspelare på delad skärm, att dra till sig dess uppmärksamhet medan den andre försöker träffa den svaga punkten. Att man sällan har möjlighet att variera sig är en av spelets brister.

Förutom små irriterande flygare (vad har vi sagt om svårträffade flygande fiender, Grin?) och ett par varianter av den tidiga T-600-endoskelettroboten är det inte mycket variation. Striderna blir därför en fråga om att applicera rätt taktik mot fienderna i den ordningen de vandrar in på scenen.

Trots en del fordonssektioner där man får hantera tyngre vapen medan datorn kör blir det därför snabbt väldigt enformigt. Att man inte återfår sin energi förrän striden är över är en intressant idé när de flesta spel låter dig fegspela, men man hamnar också i situationer där det bokstavligen inte går att överleva och det bara är att krama en robot och hoppas på bättre lycka i nästa liv.

Överhuvudtaget är Terminator Salvation ett spel som känns halvfärdigt, som om några ytterligare månaders testning och polering hade kunnat rädda ett medelmåttigt spel till ett helt okej sådant. Att man dör hela tiden vore till exempel inte så illa om inte laddningstiderna vore så brutala eller att man ibland hamnar långt bort från där man var.

Jag har också hunnit stöta på en del buggar under den korta tiden som spelet varar. Att man råkar springa in där fienderna materialiserar sig när man försöker hitta en smart anfallsvinkel är väl i och för sig acceptabelt, men mindre roligt är det när en T-600 bestämmer sig för att slå ihjäl mig - från femton meter bort. Att man då återigen får stirra in i de Red Ring of Doom-liknande Terminator-ögonen medan spelet laddar om området blir ordentligt frustrerande i längden.

Rent grafiskt växlar spelet mellan medelmåttigt och rätt imponerande, och förutom brist på kantutjämning och en del hack i bilduppdateringen flyter det på utan problem. Även om fienderna, logiskt nog, känns massproducerade är de också ordentligt detaljerade och rör sig snyggt, om än inte intelligent. Ljudet är däremot rätt bedrövligt. Förutom de tillfällen när DU-DU-DU DU-DUH-musiken drar igång är det totalt menlöst, och röstskådespelarna överträffar ständigt varandra i dumma klyschor och oinspirerat framförande medan ljudeffekterna generellt är riktigt bleka.

Det är synd att ett spel med så höga produktionsvärden ändå har blivit framstressat i sista sekunden, för berättelsen har potential och i grunden är det ett solitt spel med sjysst grafik och genomtänkt spelkontroll. Att bekämpa en Hunter-Killer med raketgevär inifrån en skyskrapa medan det mäktiga Terminator-temat vräker på med högsta volym är onekligen en riktigt skön spelupplevelse, men minst lika ofta vill jag bara att det korta äventyret redan ska vara över. Det är visserligen det bästa spelet i serien på länge men i det här fallet är det ändå ingen köprekommendation...

Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
Terminator Salvation
5 / 10
+
Terminator-musiken är pampig, smart tvåspelarläge, högt tempo
-
Enformigt upplägg, obalanserad svårighetsgrad, vidrig dialog, seg story, oerhört kort

Petter Hegevall
Att spela Terminator är som att spela Wanted: Weapons of Fate, fast med tråkigare omgivingar och dummare fiender. Grin har baserat Salvation på exakt samma spelsystem som Wanted och det är ännu en gång sömnframkallande trist att bli tvingad att spela exakt som Grin tänkt, för att slippa dö som den bräckligaste av flugor. Detta är kort (jag klarade kampanjen på tre timmar och 44 minuter), trist, enformigt och rätt fult. 4/10

• jeppe5959
    jag är en stor fan av Terminator filmer och jag tyckte Terminator Salvation var bra också. Men spelet blev inte så bra. För det första så är... 5/10
  • felixen