Boom Blox Bash Party

Boom Blox Smash Party

Steven Spielberg och EA:s klossprojekt har blivit till ett andra spel och återigen får vi en skön blandning av Jenga, domino och gammal hederlig förstörelse... Vi har recensionen

Kedjreaktioner är roliga. Oavsett om man lägger domino, spelar biljard eller smäller smatterband (såna finns fortfarande va?) så är det något primitivt och oförfalskat roligt med avancerade händelseförlopp som orsakats av en liten handling från min sida. Detta är en insikt som EA, med Steven Spielberg som frontfigur, hade greppat när man släppte det rätteligen hyllade Boom Blox till Nintendo Wii i fjol. Nu är man tillbaka med en riktigt matig uppföljare och till min förtjusning kan jag konstatera att detta är långt ifrån en girig cash-in.

Innan vi går in på nyheterna kan en förklaring av spelupplägget vara på sin plats. Boom Blox Smash Party handlar om att hantera klossar. Gärna på ett så destruktivt sätt som möjligt. I korta men (riktigt) många banor slänger du bomber och färgändrande bollar på de uppställda klossarna, du drar och använder en slangbella, du skjuter till och med med kanon; allt för att uppnå de mål som spelet ber om. Dessa kan vara allt från att riva ner en tillräckligt stor mängd poängblock eller få klossar att försvinna genom att ändra och matcha deras färger.

Allt görs med Wii-fjärrens rörelsekänslighet och om detta är något som låter skrämmande kan du vara lugn; spelkontrollen är mycket smidig, genomtänkt och framförallt rolig. Att kasta bollar är både medryckande och exakt då man klokt nog lagt in ett sikte som kan låsas, och det känns mer som ett riktigt kast när du måste släppa något (den intryckta A-knappen) när du svingar armen. När det vankas mer finlir, som att sikta med ditt utsträckta slangbelle-gummiband, är spelkontrollen också pålitlig. Jag önskar dock att jag kunde snurra på kameran samtidigt som bandet är sträckt, för att lättare kunna justera siktet, men det är inget större problem. Kameran roteras för övrigt med hjälp av B-knappen och det är lätt att få bra översikt.

En specifik bana gjorde mig extra glad och engagerad och sammanfattar det intrikata kaos som är Boom Blox riktigt bra. I "Highwire Splash" är en mängd poängblock av olika valörer staplade på varandra i ett spretigt torn. Under tornet finns en poängdubblare som tiodubblar värdet på varje kloss som landar där och mitt mål är att nå minst 7000 poäng. Jag har slangbelleverktyget som hjälpmedel och måste därför snärta iväg block mot varandra för att få dem att rasa, men åt rätt håll. Efter några misslyckade försök är jag djupt engagerad i olika strategier om vilka 5-poängsblock jag kan offra och hur nyckelblocken med 50 poäng lättast kan vägledas rätt. När hela torneländet rasar och vissa bitar slungas långt bort från händelsernas centrum har jag dessutom chans att göra snygga räddningar mitt i luften, varpå jag kan försöka snärta tillbaka klossarna igen. Fantastiskt roligt och en riktig utmaning för den som vill få guldmedaljen.

Även om jag smygfantiserar om ett Boom Blox i äkta, krispig HD-upplösning är Boom Blox Smash Partys grafik ett charmpiller som verkar både snabbt och effektivt och inte har några biverkningar förutom att du lär se klossar när du ska sova. Bandesignen är väldigt varierad, här finns pussel som utspelar sig i rymden och under vatten, vilket självklart ändrar fysik och gravitation under dessa förutsättningar. Fysikmotorn är fortfarande samma lilla underverk och att se klossar flyga och torn rasa samman på olika sätt är en fröjd för ögat. Här finns även trevliga försök till inramning av "storyn" i form av introfilmer till varje värld i spelet. Dessa består dock bara av stillbilder och hade kunnat vara utförligare, men det är inget stort klagomål då det är på klossröjararenorna vi ägnar den mesta tiden.

Runtomkring och ofta i själva banorna står de klossformade djuren som blivit Boom Blox ansikte utåt och dessa platta katter, hundar och kaniner (som känns rätt malplacerade och gullighets-inkvoterade) tycks ha ett eget liv som ibland blandar sig i mina ambitiösa kloss-sprängarplaner. Ofta står de och kastar basebollar på varandra, vilket vid ett tillfälle faktiskt underlättade för mig när jag bara hade ett begränsat antal bollar att avvara själv. En annan gång råkade jag få en katt att fastna med ett stort block ovanpå sig, varpå djurets "vänner" tog tillfället i akt att peppra den imobiliserade stackaren med bollar. Mycket oväntat och roligt.

Jag tycker inte om att låta som baksidan av en spelkartong, men i Boom Blox Smash Partys fall är det svårt att låta bli - detta är verkligen "fartfylld pusselaction som alla kan tycka om". Här finns en uppfriskande variation, härlig spelkontroll, roligt flerspelarläge och en fysikmotor som får kloss-kaoset att skina. Lägg till detta en hög achievements och massvis med banor att ladda ned och du har ett spel som räcker över hela sommaren, och bra mycket längre. Försök att ha lika kul med Jenga...

Boom Blox Bash PartyBoom Blox Bash PartyBoom Blox Bash PartyBoom Blox Bash Party
8 / 10
+