Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Rallisport Challenge 2

Rallisport Challenge 2

Hjulburen hardcore menar Petter samtidigt som han tar ännu en knivskarp gruskurva i maxfart. Digital Illusions uppföljare är här!

Min kartläsare är livrädd. Jag klandrar honom inte. Han stakar sig lite, harklar sig och rösten darrar som ett asplöv medan vi skjuter fram över de engelska höstkullarna. Hans timing med noterna är knappast optimal. Det är å andra sidan det enda riktiga minuset jag kan hitta i Digital Illusions strålande uppföljare, en bitvis lite för långsam kartläsare.

Kartläsaren är dock knappast ensam om den där sugande känslan i maggropen. Rallisport Challenge 2 är ett lika vansinnigt snabbt som designmässigt nervkittlande rallyspel med en speldesign fokuserad på maximal fartkänsla. Bilarna har utrustats med rikliga mängder våldsamt vridmoment, banorna präglas av sköna höjdskillnader, skrikande raksträckor och kniviga hårnålskurvor. Gruset sprutar, alla fyra hjulen spinner och motorn skriker likt en svulten avgrundsbest. Rallisport 2 är rallygenrens manligaste utmanare, om Rallisport 2 var ett musikstycke skulle det vara "War Ensemble" med Slayer. Brutalt, rått, snabbt, argt och ondskefullt. Konkurrenten Colin McRae Rally 04 blir med samma metod "Solitude" med Billie Holiday, städat, lugnt och harmoniskt kittlande. Valet för min del är enkelt även om de båda spelen avser att förmedla olika förhållningssätt till rally som motorsport. Där Colins semi-realistiska spelfysik belönar slaviskt rattande efter noter tillsammans med vågad försiktighet hymlar Rallisport aldrig med sin mer arkadlika och lättåtkomliga spelbarhet.

Nyheterna i uppföljaren är många. Förutom massor av helt nya banor, tävlingsgrenen crossover och det faktum att Volvo finns med i spelet är den stora snackisen givetvis Live-läget. Rallisport 2 innehåller en fullkomligt underbar Live-del där det går att tampas mot andra likasinnade på ganska precis vilka premisser som helst. Här finns en djupgående statistikgenerator, ett strålande och lättanvänt turneringsupplägg samt en bakomliggande teknik som gör att allt, alltid, går supersmidigt. Roligast över nätet är tävlingsgrenen Rallycross där de smala och snabba banorna innebär totalt kaos då fyra vinsthungriga rallyäss förvandlas till obarmhärtiga krockgudar. Det trängs, knuffas, krockas och blockas medan allt möjligt hemskt skriks in i det medföljande headsetet. Vansinnet är totalt, som Slayer på högsta volym.

Resten av tävlingsgrenarna då? Jo, de är alla en fröjd att spela och innebär en lika balanserad som varierande helhet. Rallymomenten är mer polerade rent spelmässigt denna gången, framförallt eftersom bandesignen är flera gånger bättre. Hill Climb-momenten har också vässats och bilarna har blivit ännu mer vridstarka. Nytillkomna cross-over fungerar ungefär som WRC-cirkusens SSS-tävlingar där två bilar tävlar parallellt på en bana som delats upp av ett mittplacerat staket. Sist har vi isracingen som trots en del roliga banor roar minst av de fem grenarna, precis som i det första spelet.

Rent spelfysiskt har Digital Illusions behållit den lekfulla och lättillgängliga spelkontrollen från föregångaren. Bilarna är nu aningen kraftigare, tempot är aningen högre och styrningen aningen mer responsiv. Det går fortfarande att åka på ett förställ långt innan kurvan för att efter 30 meter enkelt räta ut och fortsätta gasa som en blådåre. Det går fortfarande att tjäna viktiga sekunder på rätt spårval och återhämta sig snabbt med hjälp av handbroms. Det som däremot inte går lika bra denna gång är att största ned i en ravin och tro att bilen ska vara lika spelmässigt oförändrad som i det föregående spelet. Digital Illusions har nämligen jobbat hårt med spelets skademodell som på inställningen "hard" visar sig vara lika detaljerad som förödande för bilens uppförande. Det finns fortfarande bilar som utrustats med en för flackig och sladdrig fysik, speciellt de kraftigare ekipagen. Detta har dels att göra med den fyrhjulsstyrning som finns i spelet. Detta är dock inget som försämrar den övergripande spelbarheten då banorna är designade för blixtsnabba sladdpareringar och våldsamma stamp på gaspedalen.

Förutom en välgjord presentation, klockren spelbarhet, imponerande variation och lekfullt upplägg är Rallisport Challenge 2 givetvis också vansinnigt snyggt. Trollkarlarna på Digital Illusions bjuder på ett visuellt smörgåsbord av härligheter där allt från bilmodellering till vädereffekter får de små håren i nacken att resa på sig. Självklart levererares allting också i silkeslena 60 bilder per sekund och med imponerande korta laddningstider. Svenska Digital Illusions går från klarhet till klarhet då de återigen erbjuder den bästa racingupplevelsen till Xbox. Rallisport Challenge 2 är ett absolut måste för alla som gillar grovt grus i Slayertappning.

Rallisport Challenge 2Rallisport Challenge 2Rallisport Challenge 2Rallisport Challenge 2
      9 / 10
      +