Counterspy

CounterSpy

I Dynamightys indietitel CounterSpy klär vi oss i rollen som en agent under kalla kriget. Fredrik har smygit, skjutit och dessutom hunnit med att dela ut ett betyg...

Stealth-spel brukar inte vara min grej. Så gott det går sitter jag och kämpar för att osynligt ta mig förbi mina motståndare. Processen slutar oftast med att jag trycker på fel knapp, gör någon hastig rörelse och snabbt blir ihjälskjuten. I CounterSpy finns det inget utrymme för misstag.

Som en agent för gruppen C.O.U.N.T.E.R har jag fått som uppdrag att infiltrera och sabotera för ett gäng terrorister för att stjäla deras planer och stoppa ett fullskaligt kärnvapenkrig under det som vi kallar för kalla-kriget. Men det är lättare sagt än gjort. I vissa stunder är CounterSpy riktigt utmanande och här gäller det att ha tungan rätt i mun. Efter att vi har fått en lättare introduktion av spelkontrollen och dess funktioner slängs vi direkt in i hetluften. Under uppdragen gäller det att samla föremål, pengar och framförallt förstöra datorer för att hitta information om kärnvapenmissilerna - som är det huvudsakliga målet.

Counterspy
För att överleva i CounterSpy så gäller det att smyga, smyga och återigen smyga.

CounterSpy är ett sidscrollande action/stealth-spel i 2D med 3D-djup. Det första som slår mig är hur vackert designat det är, med riktigt snygga miljöer och grymt härligt soundtrack. Högst upp på skärmen har vi även något som kallas för "beredskapsmätare". Här gäller det att hålla sin mätare i en så hög siffra som möjligt. Det finns fiender som snabbt väljer att springa sin väg när de får syn på dig för att anropa om hjälp via radio. Då gäller det att snabbt förgöra dessa fiender för att inte mätaren ska sjunka. Om mätaren sjunker till botten så startar en nedräkning och då måste man snabbt stressa sig till målet för att inte kriget ska gå förlorat.

Counterspy
En av spelets alldeles för korkade vakter som är på väg mot en säker död.

Inför varje nivå får man välja ett av två uppdrag som man vill slutföra. Här får man även se en lista över vilken beredskapsnivå de har. Varje uppdrag är dessutom slumpmässigt genererat när det gäller fiender och nivåer. Oavsett om du dör och väljer samma uppdrag igen så är det inte alls säkert att spelet låter dig spela på samma bana. Det gör mig märkbart irriterad efter en förlorad nivå när jag har gett mig tusan på att jag ska ha revansch. Vi får även chansen att uppgradera oss till nya vapen mellan varje avslutad nivå för föremålen vi samlat ihop. Det finns drösvis med föremål i spelet och varje bana erbjuder massor av föremål att hämta för dem som vill ägna tid åt lite skattjakt.

Tråkigt nog så är vakterna i CounterSpy otroligt korkade. Vakterna använder sig av samma rörelsemönster om och om igen. Om du lyckas studera det noga så ska det inte vara några problem att taktiskt fundera ut hur du lättast tar dig vidare. Dessutom låter fienderna allt som oftast bli att försöka skydda sig för mina avlossade skott och väljer hellre att springa rakt ut framför pipan - mot en säker död. Men som jag var inne på tidigare så kan det här i viss mån vara rätt så utmanande ändå. Väljer du att skjuta vilt runt omkring dig, så som jag till en början gjorde, är det oftast hårt bestraffat. Din karaktär tål knappt någon skada alls och det räcker oftast med att du blir träffad av två-tre skott innan du får börja om.

Counterspy
Designen i spelet är otroligt vacker som sedan förstärks av det utomordentliga soundtracket.

Spelets kamera kan vissa stunder vara bråkig och ger ingen ordentlig uppfattning över vad som väntar några meter framför. Flertalet gånger har jag helt i onödan skjutits ihjäl när jag helt ovetande sprungit in i en drös av fiender. Runt om på banorna finns det även skydd som man kan gömma sig bakom. Då förflyttas kameran till ett tredjepersonsperspektiv och ger en dessutom en betydligt bättre överblick. Under uppdragen måste vi även försöka undvika fiendekameror som är utplacerade. Här är det också ett problem. Oftast så finns det inget som helst begrepp vart kameran har sitt synfält och när jag i tron om att det är säkert att gå förbi så har kameran istället lagt märke till mig.

När all information har samlats ihop så låser jag upp det sista uppdraget. Allt sker relativt snabbt och jag klockade spelet på cirka två timmar. Ytterligare svårighetsgrader låses upp men det känns som om återspelningsvärdet är väldigt litet och jag känner trots allt ingen som helst motivation till att spela om spelet på en svårare svårighetsgrad. CounterSpy är ett mycket vackert spel med ett otroligt bra soundtrack. Dessvärre finns det mer att önska bland övriga komponenter.

6 / 10
+
Vacker design, härligt soundtrack, stundtals utmanande, massor av föremål