Quantum Redshift

Quantum Redshift

Curly Monsters heter utvecklingsgruppen som nu köpts upp av Microsoft.

Tidigare har dessa herrar gjort WipeOut 2097, då som ambitiösa Psygnosis-anställda på den tiden då Psygnosis var stora, begåvade och tjänade massor av pengar. Som vi alla vet var 2097 ett näst intill perfekt spel, kanske ett av de tre bästa till Playstation... något som inget av de följande spelen lyckades toppa. Gruppens nästa egna titel var ett spel som hette N-Gen, även det till PSOne men finansierat och distribuerat av franska Infogrames. N-Gen var i ärlighetens namn ren smörja och besvikelsen var stor. Nu är dock de krulliga små monstren alltså tillbaka, med ännu ett ilsnabbt racingspel utspelat i framtiden.

Quantum Redshift är rakt upp och ned ett Wipeout-plagiat med F-Zero vibbar och ett snyggt sådant. Men vid fart och utseende stannar berömmet, faktiskt. Detta är ett lika själlöst och opersonligt spel som det är tråkigt och dåligt presenterat.

Det finns tre olika hastighetsklasser som blir tillgängliga allt eftersom man utvecklas som förare. Givetvis går tävlingarna allt snabbare ju bättre man blir och ju längre in i spelet man kommer. Fartkänslan i Quantum Redshift är väldigt bra och framkallar på den sista svårighetsgraden nästan fjärilar i magen. Lite av problemet är dock att du själv aldrig hinner bli riktigtbra på att kontrollera dessa farkoster förrän expertnivån är nådd och farterna helt plötsligt tredubblats.

Upplägget är grundläggande och påminner givetvis lika mycket om Wipeout som spelet i övrigt. De blanka svävarna svischar fram längs neonfyllda framtidslandskap och längs vägen finns det alltid power-ups att plocka upp. Missiler och sköldar är de huvudsakliga uppgraderingarna som går att plocka upp medan svävarens turbomätare fylls automatiskt vid varje checkpoint. Att kunna skjuta lite raketer känns som en självklarhet i denna typ av spel men att Curly Monsters inte inkluderat en enda oväntad detalj i hela spelet, inte ens en ny slags power-up, irriterar mig. Detta är en typiskt framstressad beställningsprodukt där man direkt märker att utvecklarna gjort det för pengarnas skull och inget annat.

Grafiken är som sagt tillsammans med farten bra. Quantum Redshift är inte ens hälften så snyggt som det skulle kunna vara men det är ganska smakfullt designat (om än blekt och opersonligt) samt innehåller en del roliga effekter. Då man kör genom vattenpassager med sin svävare skvätter det upp vattendroppar på skärmen, något som utvecklarna själva uppenbarligen är jättenöjda med då denna effekt överanvänds till ren förbannelse... men snyggt är det.

Ljudet är inget vidare trots att spelet helt stöder Dolby Digital. Effekterna är ganska tråkiga och slätstrukna medan musiken känns påtvingad och typiskt trist.

Efter superfloppen N-Gen hade jag inte väntat mig något större mästerverk när jag startade Quantum Redshift och fick det inte heller. Detta är dock inte ett dåligt spel, bara inte värt 600 spänn.

Quantum Redshift