EA Sports Active

EA Sports Active

Sophie har klätt på sig träningstrikåerna och har svettats framför TV:n med sin personlige tränare i jakten på ett sundare jag

Det är med undertryckt känsla av ont i magen som jag sätter igång EAs svar på Wii Fit, vid namn EA Sports Active. Visst är det bra med motion och nog gillar jag att röra på det fläsk som finns, men på något sätt känns det dumt att stå framför en TV och småspringa när den jämtländska naturen finns precis runt hörnet. Att någon ska se en genom köksfönstret utförandes konstiga rörelser bidrar också till den där lite gnisslande känslan i maggropen.

Den känslan kom ganska fort av sig när jag kom igång med mitt mål till "en sundare och friskare kropp", som min överentusiastiske och äckligt gladlynte personliga tränare lovar. Till skillnad från Wii Fit är EA Sports Active ett mer västerländskt spel, med fokus på motion i form av traditionella rörelser som gymnördar i årtionden har kämpat med. Något som inte passar alla, men som på något sätt känns mer seriöst.

Grejen med EA Sports Active är att det är ett spel fokuserat på kaloriförbränning, muskelbyggande och pepp när du gör hantelcurls, utfall och höga knälyft. Det ska banne mig motioneras, helt enkelt! När Wii Fit kom ut erbjöd det ett mer lekfullt alternativ till motion, och var ute efter en mer holistisk syn på välmående hos människan. Du kunde få upp pulsen lite genom att ta en joggingrunda runt den miiströsslade ön, hula med rockringar och göra stepup-program med publik. Samtidigt så fanns det plats för det psykiska välmåendet i och med alla yogaövningar i Wii Fit.

EA Sports Active rekommenderar dig med ens att skapa dig ett alter ego i spelet som ska bli peppad av din manlige (eller kvinnliga) personliga tränare. Du får välja ditt utseénde, vad du ska ha på dig, samt knappa in längd, vikt och ålder för att spelet ska kunna räkna ut din kaloriförbränning. Efter att ha pillat lite med parametrarna verkar det som om det är viktparametern som i huvudsak bidrar till just den där kaloriförbränningsuträkningen. Spelet tar inte direkt hänsyn till din vikt eller ditt kön och så vidare.

När du har skapat dig en trikåförsedd träningsaspirant, vill spelet att du ska hoppa på den så kallade 30-dagarsutmaningen. Där kan du knappa in vad du vill ha för mål som du ska sträva efter under dessa 30 dagar, för att sedan sätta igång med själva programmet. 30-dagarsutmaningen låter dig göra ett pass om dagen med flera olika övningar som är tänkta att ge hela kroppen en genomkörare. Du kan dessutom välja hur krävande ditt pass ska vara tack vare spelets tre olika intensitetsgrader. Självklart kan du spela övningarna för sig, om du hellre vill välja fritt utanför 30-dagarsutmaningen, men jag gillar tänket att du blir serverad ett antal övningar utan chansen att coola ner för mycket mellan dem. Det tyckte jag att Wii Fit saknade när jag lirade det som mest.

För att få en mer varierad övningsrepertoar fungerar EA Sports Active fungerar både med och utan balansbrädan som såldes tillsammans med Wii Fit. Efter att ha provat en del av övningarna som kan köras både med och utan balansbrädan, känns det som en fördel om man faktiskt har den. Till exempel blir boxningsövningarna avsevärt mer utmanande då man kan lägga till höga sparkar om man har tillgång till balansbrädan. Visst får man motion av att inte ha plastvågen framför TV:n, men det där lilla extra uteblir.

Det kanske mest innovativa tillägget till EA Sports Active, om man nu ska jämföra med Wii Fit, är att spelet skickas med två smarta tillbehör. Den första prylen som underlättar ditt motionerande är lårbandet. Lårbandet är ett brett band av neoprene som du spänner fast på ditt högra lår och är försett med en liten ficka. I den ska du stoppa nunchucken när du gör en del övningar såsom spring- eller muskelövningar för benen. Det är tänkt att dina rörelser blir avlästa på ett mer exakt sätt med hjälp av den. Det andra tillbehöret är elastikbandet, ett sånt där band av gummimaterial som är tänkt att fungera som motstånd när du gör de flesta av övningarna. Jättesmart påhitt, faktiskt, och bra fungerar det dessutom!

I stort gillar jag faktiskt EA Sports Active, men som i en del andra spel till Wii är det just den där rörelsekänsligheten som är konsolens gimmick som ställer till det för spelet. Jag har nämligen stött på en del övningar där jag tvingas repetera rörelserna absurt många gånger för att mina rörelser inte kan bli registrerade. När jag till exempel gör hantelcurls samt utfall åt sidorna är det något som gör att Wiin och alla dess tillbehör inte fattar vad jag gör och jag tvingas göra om igen, och igen, och igen. Det får mig att dra ner på helhetsintrycket, för om det var något som Wii Fit var bra på, då var det att övningarna var lätta att få till med hjälp av de medel som fanns att tillgå. Så är inte min uppfattning av EA Sports Active.

Ärligt talat så gillar jag tänket bakom träningsspel till TV-spelskonsoler. Vi gamers har en tendens till att bli slappa och försoffade, och att spela sig till bättre kondis är inte lika oförenligt som det låter. De träningsspel som finns på marknaden nu är bra på olika saker; Om du söker en mer lättsam syn på motion är Wii Fit kanske att föredra. EA Sports Active vill nämligen att du ska se det som ett eget hemmagym med personlig tränare. Nu är upplägget ju inte alls så pass avancerat och inte är tekniken så exakt som den skulle kunna vara heller, men visst - jag hade träningsvärk dagen efter första passet.

EA Sports ActiveEA Sports ActiveEA Sports ActiveEA Sports Active
8 / 10
+