Startsidan
Trials HD

Trials HD

Trials HD handlar om skicklighet. Om känsla; om känslan man får när man ligger högst upp på den där high score-listan, och om fingertoppskänslan man måste besitta för att ta sig dit. Har jag inte tagit förstaplatsen så försöker jag igen. Igen. Och en gång till

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det är ett sådant sorts spel Trials HD är. Härligt beroendeframkallande med enkla medel. Trials HD är en extrem version av motorsporten trail, med hutlösa hopp, feta explosioner och till synes omöjliga hinder. Du styr din motorcykel genom att gasa, bromsa och fördela förarens kroppsvikt. Enkelt att lära sig, svårt att bemästra.

Banorna är uppbyggda i tre läckra och högupplösta dimensioner, men du kan bara röra dig i två av dem. Ungefär som i Bionic Commando: Rearmed och Shadow Complex. Nivåerna är riggade i en enorm, dunkel fabrikslokal där rök-, eld- och ljuseffekter gör det hela intressant. Det är en övergripande imponerande presentation - särskilt för ett nedladdningsbart spel. Det är skarpt med ett skönt flyt. Målet är att ta sig igenom dessa banor med så lite misstag gjorda som möjligt, och så snabbt som möjligt. En blandning av hejdlös action och försiktigt avvägande. Här ligger spelets sanna storhet. Jakten på den perfekta rundan.

Totalt 50 nivåer finns det att ta sig an, utspridda på fem svårighetsgrader och ett turneringsläge. I början handlar det mest om att inte klanta sig. Lära sig kontrollerna. Men någonstans där omkring hälften avklarade banor trappas det upp. Nu måste jag fördela gas och vikt med extrem noggrannhet för att ta mig upp för den där branta rampen. Luta mig bakåt och sedan snabbt framåt i precis rätt ögonblick, för att förlänga det hoppet någon meter. Landa perfekt på den där enorma stålbollen, för att få den att rulla framåt genom att backa cykeln försiktigt. Undvika de där lättantända, exploderande lådorna, för att slippa en ofrivillig (och lång) flygtur.

Varje bana har sitt tema, sina idéer. Vilket gör att jag genast ser fram emot nästa nivå, när föregående bana är avklarad. Den gemensamma nämnaren för alla nivåer är dock den utmärkta fysikmotorn. Motorcykeln och objekten i spelvärlden interagerar med varandra på ett mycket logiskt och naturligt sätt. Kör jag på en järnbalk som balanserar på mittpunkten kommer den naturligtvis att börja luta åt ett håll. Man måste konstant dra nytta av fysiken för att ta sig vidare.

Trials HD handlar också om att se och lära. Därför kan man kolla på repriser från de bästa på den globala topplistan. Man kan även hålla koll på sina vänners tider. Med hjälp av en mätare som visas under loppets gång, kan du se hur mycket bakom eller framför du ligger deras tider. Tyvärr kan man inte ladda ner andra spelares spöktider, vilket var möjligt i PC-föregångaren Trials 2. Synd. Jag hoppas verkligen att utvecklarna hos RedLynx släpper en uppdatering som fixar detta tillkortakommande.

Det finns även upplåsbara minispel, så kallade Skill Games, att ta sig an. Här kan man bli del av ett enormt flipperspel, hoppa backhoppning samt bryta så många ben som möjligt hos föraren. Med mera. Roligt en stund, men ingenting jag väljer framför den huvudsakliga spelupplevelsen. Är man på det humöret, eller helt enkelt sadistiskt lagd, kan man när som helst baila sin förare och se honom studsa mellan TNT-lådor och genom glasrutor, även under de vanliga banorna. Visst finns det en del tillfredsställelse av den elaka sorten att hämta här också.

Banorna som ingår i spelet har RedLynx byggt upp helt och hållet med den inkluderade baneditorn. Den är enkel att lära sig, lätt att hantera och utökar den potentiella livslängden på spelet något enormt. Som i Little Big Planet, ungefär. Med en avgörande skillnad: Man kan enbart dela med sig av dem till sina vänner.

Ett community där man kan ladda upp och ladda ner banor från användare världen över saknas, helt och hållet. Vilket såklart är frustrerande, glädjedödande och jättetrist. Har man inga bygg-glada onlinevänner och själv lider av kreativitetsbrist så är denna annars så kraftfulla och kompetenta baneditor närmast meningslös. Igen, här hoppas jag på en fet uppdatering i framtiden som utökar Trails HD-fans möjligheter att dela med sig.

Detta tar dock inte bort faktumet att Trials HD är ett riktigt, riktigt bra spel. För 1200 Microsoftpoäng är det faktiskt inte mycket att tveka på. Trials HD är 207 megabyte "woooohooo!" och "yiiiiihaaaa!" samtidigt. Utmanande, beroendeframkallande, tillfredsställande, actionproppat. Och framför allt väldigt roligt.

Trials HD
Trials HD
Trials HD