Richard Burns Rally

Richard Burns Rally

Den förra recensionen vi postade var baserad på åsikterna kring en felmärkt förhandsversion. Dementin gick ut, vi mottog det färdiga spelet och Petter laddade om. Här är vad vi tycker om Richard Burns Rally!

För lite drygt sex veckor sedan satte jag mig ned för att först recensera Richard Burns Rally. Texten i spelets menyer var snudd på oläslig, laddningstiderna fruktansvärt långa och grafiken oputsad. Väl inne i spelet stötte jag direkt på ett antal riktigt irriterande buggar och två gånger hängde sig spelet helt och hållet. Bilfysiken antydde var de svenska utvecklarna velat hamna men den stela och ofärdiga kontrollen förstörde den påstådda, simulatorlika körupplevelsen helt totalt.

Efter att ha publicerat recensionen med vårat näst lägsta betyg både i tidningen och här på nätet kontaktades vi dock av Ubisoft, distributören för SCi:s titlar i Skandinavien. Det visade sig att det blivit ett missförstånd och att skivan vi fått skickat till oss med etiketten "Recensionsexemplar" egentligen var en fyra månader gammal förhandsversion som under inga omständigheter fick recenseras.

Där satt jag, nedhaglad av bitska mail från tokarga motorsportfantaster från flera stora internationella racingspelsforum och vänligt tillfrågad av SCi om att ge det färdiga spelet en ny chans. Jag dementerade vår nätrecension här på siten samt den i tidningen och satte mig veckan därpå ned för att spela det färdiga butiksexemplaret av Richard Burns Rally.

Efter bara en halvtimme in i spelets karriärsläge står en sak klart. Warthogs visioner om det första riktigt realistiska rallyspelet har förverkligats och till skillnad från den ofärdiga förhandsversion jag sågade är det färdiga Richard Burns Rally en simulator. Det finns dock fortfarande delar av spelets upplägg som jag ogillar, och som är oförändrade i det färdiga spelet. Bara en sådan sak som att man måste köra igenom spelets rallyskola för att överhuvudtaget kunna starta spelets huvudutmaning känns som ett enfaldigt och korkat beslut. Visst, Richard Burns Rally är en simulator, det är väldigt krävande i jämförelse med semi-realistiska spel såsom WRC eller Colin McRae Rally. Oavsett hur erfaren rallyspelare man än är krävs det nästan att man genomgår denna rallyskola, åtminstone de tre sista lektionerna, men det spelar ingen roll. Warthog hade enkelt kunnat tipsa om körskolan eller låst en del av det resterande spelet innan man klarat av inlärningsutmaningarna istället för som det är nu.

Väl bakom ratten i Richard Burns rallyskolas första delmoment blir det snabbt uppenbart att landsvägsbreda grusvägar, fläkiga förställ utan sladdparering eller total ignorans gentemot kartläsaren inte kommer att fungera. Fysiken känns bitvis riktigt realistisk och det är en njutning att accelerera med Burns Impreza och riktigt känna hur vridmomentet tillsammans med bilens fyrhjulsdrift trycker ned chassit mot marken. Det är också härligt att spela ett bilspel där utvecklarna till fullo skapat ett fysiksystem som beräknar förflyttande av tyngdpunkt och hur det går att använda faktorn precis som på riktigt. Ett exempel på vad jag menar är hur det i verklighetens rally (såväl som asfaltsracing) är viktigt med vänsterbromsning då man går in i en kurva för att på så sätt bibehålla motorns höga varvtal och förflytta tyngden till bilens framvagn. Detta fångar fysiken i Richard Burns Rally på bästa sätt, precis som så mycket annat vad gäller bilens uppförande.

För att bli riktigt bra, för att kunna köra sträckorna utan extrema missöden krävs massor och åter massor av träning. Jag har kört en av spelets banor i snart tre kvällar i rad för att finslipa tekniken. Det gäller att vara säker på när man ska bromsa innan kurvan - inte för tidigt, absolut inte för sent. Växla ned till rätt växel, skära kurvan så snävt som det bara går för att sedan trampa på gasen ut ur kurvan. Vissa snäva, långa kurvor kräver vänsterbromsning, hårnålar kräver hårda inbromsningar plus handbroms och motgas. Spårval är livsviktigt och kan spara sekunder på varje del av varje sträcka. Lika viktigt är det att lita blint på de upplästa noterna och navigera i förtid efter dessa. Richard Burns Rally är precis så nära riktigt rally du kommer framför TV:n - med det inte sagt att körkänslan är perfekt.

Visuellt sett är Richard Burns Rally dock inte speciellt mycket att hurra över. Hela spelet ser sterilt och färgmässigt urlakat ut, förvisso lite som en simulator kanske ska göra men detaljmässigt finns det däremot större svagheter. Bilarna är godkänt modellerade och tar skada av allt som händer under sträckorna. Ljussättningen och effekterarbetet är dock undermåligt liksom miljöernas brist på liv och rörelse. Skogen ser oftast ut som en enda grön mur och den kringliggande terrängen som en grön/grå gröt. Detta är dock, som sagt, inte speciellt viktigt då allt handlar om simulation av själva körningen. Den grafiska biten passerar godkänt hur som helst.

Nu såhär i efterhand käns det väldigt tråkigt att det blev som det blev med den första recensionen av det här spelet som jag skrev. Vi på Gamereactor (precis som på vilken speltidning som helst) recenserar givetvis de spelen som det står "Recensionskopia" på då vi får dem skickade till oss. Ett misstag sker dock allt för lätt, även om det i det här fallet innebar att en bra simulator togs för ett ofärdigt misstag. Jag vill passa på med att be om ursäkt till Warthog för det felaktiga betyget som spelet gavs tidigare.

Richard Burns Rally är och förblir den enda riktiga rallysimulator som jag någonsin testat, och en bra sådan trots en del smärre svagheter.

Richard Burns RallyRichard Burns RallyRichard Burns RallyRichard Burns Rally
7 / 10
+
Krävande bilfysik, detaljerad och välgjord skademodell
-
Krångligt upplägg, medelmåttig grafik, för hård friktionsfysik, blekt ljud

4
Richard Burns RallyScore

Richard Burns Rally

Den förra recensionen vi postade var baserad på åsikterna kring en felmärkt förhandsversion. Demtentin gick ut, vi mottog det färdiga spelet och Petter laddade om. Här är vad vi tycker om Richard Burns Rally!

Historien bakom Richard Burns Rally

Historien bakom Richard Burns Rally

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Ett litet svenskt 15-mannateam i Helsingborg satte för 19 år sen ihop tidernas mest hyllade rallyspel och idag är det mer populärt än någonsin. Vi på Gamereactor kontaktade det gamla teamet för att få reda på hur det gick till när Richard Burns Rally skapades...