Gamereactor Close White

Call of Duty: Advanced Warfare

Call of Duty: Advanced Warfare

Nytt och fräscht lovar Activision och Sledgehammer Games. Björken har hängett sig åt digitalt krig och delat ut betyg...

Facebook
TwitterReddit

Att Call of Duty årligen dyker upp i en "ny" version är numer lika självklart som att tomten har röd luva. I elva års tid har det dundrats ut ett nytt spel i serien varje höst. Anledningen till citattecknen över ordet "ny" är att de olika upplagorna senaste åren endast skiljt sig marginellt från varandra. Små förändringar har räckt, enligt Activision. Furiöst tempofylld multiplayer och en singleplayerdel proppad med fläskig Hollywood-action är två väldigt självklara saker som alltid inkluderas i en Call of Duty-titel. Oftast är det vapnen i spelet som skiljt delarna åt samt vilket historiskt viktigt monument man valt att spränga i småbitar. Inget större än så. Förrän nu det vill säga.

Call of Duty: Advanced Warfare
Att arbeta med motion-capture har blivit mer regel än undantag i spelvärlden och i Advanced Warfare har det verkligen gjort skillnad.

"Power changes everything". Som du ser så är det är ingen överdrivet ödmjuk slogan som utvecklarna Sledgehammer Games valt att klistra på omslaget till Advanced Warfare, som alltså ska vara ett rätt så revolutionerande kapitel i spelserien. Har man förändrat saker i spelet till det bättre och finns det tillräckligt med spännande nya tillägg för att Activisions kassako ska kännas fräsch igen? Låt oss inleda med att kolla på om storyn har mer att erbjuda än Kevin Spaceys obestridda stjärnglans.

Call of Duty: Advanced Warfare
Cormack är din överordnande i början av spelet när du bokstavligen kraschar in i Sydkorea.

Året är 2054. I rollen som soldaten Jack Mitchell (Troy Baker) är det upp till dig och din bäste vän, soldaten Will Irons, att hjälpa folket i Seoul mot ett anfallande Nordkorea. Sorgligt nog går uppdraget käpprätt åt skogen. Will dör och Mitchell förlorar sin arm samt drabbas av ordentliga brännskador över stora delar av kroppen. Under Wills begravningen stöter man på hans far Jonathan Irons (Kevin Spacey) och får ett arbetserbjudande som rör Atlas. Atlas erbjuder en privat militärstyrka till högstbjudande samt alla möjliga typer av tekniska "förstärkningar" för den enskilde soldaten.

Mitchell får utöver en robotarm även en Atlas-dräkt som för tankarna till Elysium och Crysis. Denna dräkt gör det möjligt att hoppa omänskligt högt, riva sönder ståldörrar som om vore de papper, bli osynlig och mycket mer. Mitchell är nu en del av världens starkaste armé och deltar snart i jakten på den internationelle Nordkoreanske terroristen Hades, detta tar honom överallt från Nigeria till Bagdad. Under äventyret dyker gott om frågor upp. Är det verkligen Hades som är det största hotet eller finns det någon annan i kulisserna som drar i spakarna? Är Hades bara en marionett vars trådar kontrolleras av någon annan, någon betydligt mäktigare?

Call of Duty: Advanced Warfare
Karaktären Gideon kommer högst antagligen bli en fanfavorit med sin brittiska charm och stenhårda attityd.

Jag kan direkt säga, om du inte redan märkt det, att storyn i Call of Duty: Advanced Warfare inte bryter någon ny mark för spelmedie. Du kommer inte sitta och gapa över de ganska förutsägbara tvisterna och mycket av dialogen mellan karaktärerna är på sina ställen så oerhört Michael Bay-dramatisk att våldsamma fnitterattacker uppstår. Men detta visste vi ju redan. Att spel i Call of Duty-serien inte erbjuder en historia lika djup och karaktärer lika färggranna som The Last of Us eller Bioshock Infinite känner vi alla till, det är inte heller tanken. Vi som varje år spelar Call of Duty vill ha en ganska rättfram, actionproppad och Hollywood-typisk resa där storyn är mer anpassad och utvecklad kring häftiga ögonblick (stackars Golden Gate) än tvärtom.

Call of Duty: Advanced Warfare
Kevin Spacey ger en stor portion stjärnglans till spelet och hans insats är strålande, rakt igenom.

Det är såklart inget fel med det men jag känner att storyn om privatiserade arméer, framtidssoldater och hur makt korrumperar har mer potential än det som faktiskt presenteras här. Det är alltid tråkigt i mina ögon när man som berättare/regissör endast skrapar på ytan av något som uppenbarligen kunnat erbjuda något mer meningsfullt och gripande. Men i samma tanke måste man självfallet vara införstådd på att detta är Call of Duty och inte någon tankeväckande poetisk krigsfilm av Stanley Kubrick eller Terrence Malick. Istället får vi svävare, robotstyrda attackdrönare, smisk, stryk, enorma vapen, gigantiska explosioner, stora mech-dräkter, lasergevär och en övergripande estetik som hoppar mellan futuristiskt steril och mörk, brutal och ytterst analog. Rätt väntade sekvenser för alla som hängt med under det gångna året och kikat på all förhandsinformation som vi spridit.

Call of Duty: Advanced Warfare
De nya möjligheterna som kommer med exo-dräkten är bland annat en sköld du kan plocka fram när du behöver den.

Även fast jag känner en viss sorg över hur lite Sledgehammer gräver ned sig i problematiken med en privatiserad krigsmakt så räddas själva enspelarkampanjen av skådespelarinsatserna från Troy Baker, Gideon Emery, Angela Gots och framför allt Kevin Spacey. I synnerhet i de fruktansvärt snygga mellansekvenserna där motion-capture-tekniken verkligen får skina som allra starkast. All intensitet i blickar, munrörelser och allmänt kroppsspråk gör att man många gånger glömmer att det faktiskt är ett spel man sitter med och inte en påkostad popcorn-rulle.

Animationerna under själva actionsekvenserna är inte lika fantastiska utan många av karaktärerna lider av döda blickar och stela munrörelser. Röstskådespelet är det dock aldrig något fel på och gåshuden, den positiva sorten, infaller sig faktiskt flera gånger trots att dialogen är rätt torftig. Detta gäller i synnerhet när Spacey drar iväg repliker i bästa Frank Underwood-anda, att Sledgehammer Games valde rätt skådis till spelet råder det kort sagt ingen som helst tvekan om.

Call of Duty: Advanced Warfare
Kampanjens skurk Hades är en ondskefull rackare med riktigt hemsk frisyr.

Storydelen i Call of Duty: Advanced Warfare tog mig strax under sex timmar att spela igenom och tack vare löjligt välgjorda mellansekvenser och ett väl avvägt speltempo hade jag roligare än vad jag haft med de senaste fyra titlarna i serien.

Call of Duty: Advanced Warfare
Spelets kampanj tar dig på en resa över hela världen i jakten på rättvisa.
Call of Duty: Advanced Warfare