Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國

Singstar Take That

Singstar Take That

Singstar släpper ännu ett temaspel. Denna gång är det pojkbandet Take That som får ett eget spel. Love har sjungit ut

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Jag vet inte vad som officiellt räknas som den moderna musikens ursprung. Jazzen som växte fram i slutet av 1800-talet var naturligtvis viktig. Bluesen likaså. Elvis utnyttjade musiken för att bli den första populärkulturella superstjärnan. Och Beatles status som trendsättande popgrupp är obestridlig. Men jag har alltid sett ovanstående exempel som språngbrädor snarare än olika slutdestinationer. För även om Jazz, Blues, Rock och Pop har ett visst värde i sig, så bleknar de i jämförelse av vad som komma skulle.

Ingen hade kunnat föreställa sig vad Take That skulle komma att innebära för min generation och våra lättformade ungdomshjärtan. Det var en explosion av lycka. Oförfalskad ren och skinande lycka. Som om det äntligen fanns en röst som talade för oss. Allt vi ville var ju att få dansa utan tröja på stränder. Och att få dansa utan tröja kring ruiner i solens hetta. Eller att få dansa glatt skrattandes medan vi hade jello-krig. Utan tröja. Allt detta fick naturligtvis förbli en dröm. Men genom Take That kunde vi fantisera oss bort till en bättre värld där man när som helst kunde dra av sig tröjan och dansa lite tillsammans med sina närmaste vänner.

För mig började musikhistorien i början av 1990-talet. Då gjorde jag för första gången bekantskap med fem killar från Storbritannien. Jag vet inte om det var ödet eller slumpen som hade fört dem samman. Allt jag vet är att de bjöd på överjordiskt vacker musik som gick rakt in i hjärtat. Precis där befinner sig deras musik fortfarande.

Vi spolar fram tiden ett drygt decennium. Plötsligt bestämmer sig Sony för att släppa ett Singstar med bara Take That-låtar. Kanske ett försök att fylla det tomrum som varit det pojkbandslösa 00-talet. Här och nu utnämner jag detta till årtiondets största kulturgärning. Min gränslösa tacksamhet blir inte paralyserande. Den manar till handling! Med händer darrande av förväntan sätter jag skivan i mitt Playstation 3.

Att sätta sig ned med denna kulturskatt! En ojämförbar lycka bubblar runt i min kropp. Jag ska få ynnesten att njuta av inte mindre än 25 tidlösa klassiker, uppburna av fem himmelska röster. Att sjunga tillsammans med killarna i Take That är som att få uppleva en glimt av något utomvärldsligt. Som en skör, vacker länk till det gudomliga.

Tillsammans börjar vi vår resa. Jag, Gary, Robbie, Mark, Howard och Jason. Vi sjunger om livet, vi sjunger om kärleken. Vi känner den vänskap och trygghet som bara ett sammansvetsat pojkband kan känna tillsammans. Vi står enade i vår kokong av lycka. Det är vi sex, mot en hård och kall värld. Sången och dansen är vårt vapen.

Vi kompletterar varandra så fint. Det är så vackert. Först kommer Gary, den vältränade hunken med sammetsrösten. Småflickornas favorit är Mark, den söta oskyldiga lillkillen. Jason är det intellektuella naturbarnet som alltid går sin egen väg. Howard är klippan som inte vill stå i strålkastarljuset. Han håller samman bandet och saknar helt självhävdelsebehov.

Sen har vi Robbie. Åh Robbie. Buskillen med glimten i ögat. Spjuvern. Och så jag, den inbjudna gästen, som direkt får plats i gruppen. Jag kastar storögt beundrande blickar mot killarna jag redan börjat se som fem storebröder. En i gänget, uppburen av gemenskap, musik och dans.

Så plötsligt är illusionen över. Jag återvänder till verkligheten, med ett nöjt leende på läpparna. Fast besluten att återvända, kväll efter kväll. Singstar: Take That är inte bara en lysande sammanfattning av musikhistoriens absoluta höjdpunkt. Det är en av de största spelupplevelserna jag haft nöjet att uppleva. En självklar kandidat till årets spel 2009.

Singstar Take That
Singstar Take That
Singstar Take That